عمومیبرترین های کسب و کار

برای یادگیری طراحی سایت از کجا شروع کنم؟

شروع طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس

قطعا یادگیری طراحی سایت بدون کد نویسی سریع تر است یا یادگیری استفاده از سایت ساز حرفه ای. علاوه بر آن نیز شما می توانید در کمترین زمان تنها با ابزار های آماده حرفه ای ترین سایت ها را بسازی و پس از آن که کد نویسی طراحی سایت را یاد گرفتید آن را برای خود شخصی سازی کنید. لذا تنها راه شروع طراحی سایت یادگیری سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا جوملا می باشد.

مقاله ای تحت عنوان منتشر کرده ایم که می توانید همه چیز ان را فرا بگیرید.

این نرم افزار های سمت وب به شما کمک می کنند که در کمترین زمان ممکن سایت خود را به صورت حرفه ای و بدون کد نویسی بسازید.

تقریبا می توان گفت که بیشتر از نیمی از سایت های جهان با وردپرس و بدون کد نویسی خاص نوشته شده اند. پس پیشنهاد ما برای شمایی که میخواید طراحی سایت را سریع و بدون دردسر های کد نویسی یاد بگیرید یادگیری وردپرس می باشد.

اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می خواهید طراحی سایت را با کد نویسی شروع کنید. باید چند هشدار را در این خصوص در نظر بگیرید.

شروع طراحی سایت با کدنویسی

طراحی سایت با کد نویسی چیزی نیستش که یه روزه و حتی یک ساله اتفاق بیفته. برای حرفه ای شدن در خصوص طراحی سایت با کد نویسی شما باید چندین زبان کامپیوتری (البته آسان) را یاد بگیرید. همچنین برای اینکه شما بتونید دیگه به تنهایی کد بزنید و سایت بسازید حداقل باید دوسال کار کنید.

برنامه نویس شغلی با کلاس کاری بالا است که به هیچ عنوان هم ساده و اسوده نیست و برای ورود به آن باید علاقه نشان دهید ، در مقاله تمام ویژگی های یک فرد برنامه نویس را توضیح داده ایم.

طراحی سایت های حرفه ای واقعا به تنهایی امکان پذیر نیست و شما به احتمال زیاد نیاز پیدا خواهید کردن که با یک تیم کار کنید.

مرحله اول شروع کار با HTMl

مرحله اول طراحی یک وب سایت یادگیری یک زبان HTML است. وقتی صحبت از زبان های وب می‌آید اولین چیزی که به ذهن هر کسی که ذره ای آشنایی با علوم کامپیوتر دارد می‌رسد زبان HTML است.

یادگیری این زبان اولین قدمی است که یک طراح وب سایت باید بردارد. HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language است. شاید معنی لغوی آن به فارسی یعنی نشانه گذاری ابر متن خیلی واضح نباشد.

اما دلیل نام گذاری آن این است که در واقع HTML یک زبان برنامه نویسی محسوب نمی‌شود. HTML زبانی برای نشانه گذاری است که برای به وجود آوردن ساختمان کلی صفحه های وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تگ هایی که HTML از آن استفاده می‌کند عناصر به کار رفته در وب سایت را تعیین می‌کنند.

مرحله دوم شروع کار با Css

مرحله دوم یادگیری زبان CSS است که باز هم یک Markup language یا یک زبان نشانه گذاری محسوب می‌شود. همان طور که گفته شد زبان نشانه گذاری HTML برای بنیان گذاشتن بدنه اصلی صفحه های وب سایت کارآمد است. اما برای این که یک کاربر صفحه وب سایت شما را بپسندد ساختمان کلی و ساختار اصلی جواب گو نخواهد بود.

به علاوه زبان HTML ضعف هایی دارد که برای ارتقاء سطح کیفی یک وب سایت باید از زبان های دیگر برای پوشاندن این نقاط ضعف استفاده کرد.

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است که به فارسی برگه هایی با حالت آبشاری ترجمه می‌شود. این زبان نشانه گذاری شکل عناصر مختلفی که در وب سایت به کار می‌روند را تعیین می‌کند.

مشخص کردن رنگ های به کار رفته در صفحات وب سایت، فونت مطالب نوشته شده و سایز آن ها به علاوه نحوه قرار گیری عناصر در کنار یک دیگر به کمک زبان نشانه گذاری CSS انجام می‌شود.

زبان css فریم ورک های مختلفی دارد که در مقاله به آن پرداخته ایم.

مرحله سوم یادگیری زبان برنامه نویسی

مرحله بعدی که باید سراغ آن بروید یاد گرفتن زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است.

با استفاده از زبان های HTML و CSS می‌توانید یک وب سایت استاتیک طراحی کنید. وب سایت های استاتیک معایبی دارند که باعث شده است امروزه کم تر کسی سراغ آن ها برود.

به طور مثال، امکان اضافه کردن مطلب در وب سایت های استاتیک بدون داشتن دانش طراحی امکان پذیر نخواهد بود و هر بار برای اضافه کردن مطلب نیاز به برنامه نویسی دارید این در حالی است که وب سایت های پویا دارای قابلیتی برای مدیریت مطالب و پست های داخل سایت بدون داشتن دانش برنامه نویسی هستند.

همچنین تعداد صفحاتی که می‌توانید به وب سایت های پویا اضافه کنید بر عکس وب سایت های ایستا نامحدود است.

اگر دنبال این می‌گردید که دانش طراحی وب سایت خود را از سایت های استاتیک یا ایستا به سایت های داینامیک یا پویا ارتقا دهید نمی‌توانید تنها به زبان های HTML و CSS اکتفا کنید.

تقریبا می‌توان گفت که پرطرفدار ترین زبان برنامه نویسی که شما را در پویا کردن وب سایتتان یاری می‌کند زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است. جاوا جزو زبان های برنامه نویسی شیء گراست و از روش های مختلف برنامه نویسی نیز پشتیبانی می‌کند. از جاوااسکریپت می‌توانید برای نوشتن کد های بک اند و یا طراحی اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ استفاده کنید.

این عملکرد های گسترده javascript را تبدیل به یک زبان برنامه نویسی همه کاره کرده است که کار کردن با آن بسیار جذاب و در عین حال سخت است. چرا که مطالبی بسیار گسترده را شامل می‌شود که دانستن آن ها نیاز به صرف کردن زمان زیاد برای یادگیری است.

قدم بعدی یا چهارمی که باید در راستای طراح وب سایت شدن بردارید این است که سراغ اموزش یکی از زبان های برنامه نویسی بروید که به شما در قسمت بک اند وب سایت کمک می‌کنند. معمولا شما در این قسمت نیز باید انتخاب دیگری را انجام دهید که از کدام یک از تکنولوژی های بک اند سایت استفاده نمایید.

در مقاله ای تحت عنوان به تمام زبان هایی که برای طراحی سایت کاربرد دارند پرداخته ایم.

یکی از نکاتی که موقع خواندن این مقاله باید در نظر داشته باشید این است که طراحان وب سایت و وب دولوپر ها لزوما به هر دو بخش فرانت اند و بک اند تسلط ندارند بلکه ممکن است یک توسعه دهنده سایت تنها به قسمت فرانت اند تسلط داشته باشد و تنها در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت کند.

اما مهارت های فول استک ( Full Stack ) برای کسانی است که به هر دو بخش مسلط هستند. فرانت اند که زیبایی وب سایت و ظاهر منظم آن را ایجاد می‌کند بدون بک اند که دستورات را اجرا می‌کند هیچ معنایی نخواهد داشت.

بسیاری از دانشجویان سون لرن از ما سوال می‌کنند برای طراحی سایت از چه زبانی شروع کنیم و بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع  چیست، مراحل یادگیری طراحی سایت چیست و چطور باید در این مسیر قدم بگذاریم. در واقع دغدغه اصلی کسانی که می‌خواهند طراحی سایت را شروع کنند نداشتن نقشه راه و ندانستن مسیر است.

خیلی از طراحان وب در شروع کار، راهشان را با آزمون و خطا پیدا می‌کنند که این مورد باعث می‌شود زمان زیادی را از دست دهند و در طول مسیر سردرگم شوند. ما در این مطلب بررسی می‌کنیم که یک طراح سایت باید چه چیزهایی را یاد بگیرد و از چه ابزارهایی استفاده کند تا به یک متخصص در این زمینه تبدیل شود.

برای یادگیری طراحی سایت چه چیزهایی نیاز است؟

سال‌ها تجربه در سون لرن مخصوصا برنامه نویسی وب، به ما دید مناسبی نسبت به مراحل یادگیری این گرایش داده است. ما به خوبی نیازهای افرادی که به تازگی وارد طراحی سایت می‌شوند را درک می‌کنیم. بسیاری از افراد نمی‌دانند که از کجا و به چه شکل باید شروع به کار کنند و همیشه با سوالاتی زیادی در حال دسته و پنجه نرم کردن هستند.

 سوالاتی از قبیل برای برنامه نویسی وب از چه زبانی شروع کنیم و بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع  چیست، از چه ابزاری‌های برای طراحی سایت باید استفاده کرد و چگونه می‌توان به صورت حرفه‌ای به طراحی وب بپردازیم؟ به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به صورت مرحله به مرحله توضیح دهیم که چه مسیری را باید طی کنید تا به یک طراح سایت تبدیل شوید.

انتخاب حوزه کاری

مسیر پرفراز و نشیبی دارد. اگر در این مسیر از قدم‌های بعدی خود اطلاع نداشته باشید، کار کمی دشوار می‌شود. به همین خاطر داشتن یک نقشه راه مانند نقشه گنج است که شما را تا رسیدن به هدفتان همراهی می‌کند. پس بهتر است ابتدا تصمیمتان را بگیرید و مسیر خود را مشخص کنید.

برنامه نویسی وب به دو بخش و تقسیم می‌شود. گروه اول وظیفه دارند به طراحی ظاهری سایت بپردازند که به آن‌ها برنامه نویس‌های سمت کاربر (Client-side) نیز می‌گویند. گروه دوم افرادی هستند که منطق سایت‌ها را پیاده سازی می‌کنند و به عنوان برنامه نویسان سمت سرور (Server-side) هم شناخته می‌شوند. البته بعضی از برنامه‌نویسان در هر دو زمینه فعالیت می‌کنند، اما این کار  نیاز به فراگیری دانش بالایی است و زمان زیادی را می‌طلبد. به این برنامه نویسان Full Stack می‌گویند.

با توجه به نکات گفته شده بهتر است بر پایه استعداد و علاقه خود تصمیم بگیرید. اگر طراحی قالب را دوست دارید فرانت اند مناسب شما است و اگر دوست دارید تعامل کاربر با سایت را ممکن کنید و به پیاده سازی منطق آن بپردازید، یادگیری برنامه نویسی بک اند، گزینه مناسبی است. براساس اینکه کدام یک از دو زمینه وب را انتخاب می‌کنید، باید زبانهای مختلفی را یاد بگیرید.

بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع فرانت اند

فرانت اند یکی از مهمترین بخش‌های وب است، زیرا کاربران از طریق ظاهر و رابط کاربری جذب سایت شما شده و با آن تعامل دارند. بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع عبارت است از HTML، CSS و جاوا اسکریپت که در ادامه درمورد هر یک توضیح می‌دهیم.

یادگیری زبان HTML

 اگر به چند سال قبل برگردیم و نگاهی به اولین سایت‌های منتشرشده در وب بیندازیم، می‌بینیم که صفحات آن‌ها تنها از چند المان ساده و ابتدایی تشکیل شده‌اند. از گذشته تا امروز، تکنولوژی‌های مختلفی در جذاب کردن فرآیند طراحی وب تاثیرگذار بوده‌اند، اما شاید ندانید که تمام این تکنولوژی‌ها به زبان HTML منتهی می‌شوند. زبان نشانه گذاری HTML اولین چیزی است که طراحان وب باید یاد بگیرند.

بزرگترین برنامه نویسان وب، یک روز کار خودشان را با HTML شروع کردند. HTML مخفف Hyper Text Markup Language است و در فارسی به آن زبان نشانه‌ گذاری ابرمتن می‌گویند. دقت کنید که HTML یک زبان نیست، بلکه یک زبان نشان‌گذاری یا Markup language به حساب می‌آید.

از زبان HTML برای ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی صفحات وب استفاده می‌شود. این زبان با تگ‌ها کار می‌کند و این تگ‌ها هستند که مشخص می‌کنند در صفحه وب از چه عناصری استفاده شده است. در واقع تگ‌ها عناصری هستند که وظایف گوناگونی دارند و با فراخوانی هر کدام کارشان شروع شده و با بستن تگ کارشان تمام می‌شود. اگر قصد دارید به به صورت کامل‌تر این زبان را بشناسید و اولین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت را بردارید، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

یادگیری زبان CSS

با استفاده از زبان HTML شما تنها قادر به ساختن ساختار و چهارچوب کلی صفحه وب خواهید بود، اما این قطعا این صفحات ظاهر کاربر پسندی نخواهند داشت. زیرا زمانی که برای ایجاد این صفحات وب فقط از زبان HTML استفاده می‌کنید، دسترسی شما به تعداد محدودی از عناصر تعریف شده در زبان HTML محدود می‌شود. پس نیاز به ابزار و یا به عبارت بهتر زبانی دیگری خواهید داشت تا ضعف‌های زبان HTML را پوشش دهد. زبانی که به منظور زیبا سازی و فرم دهی به صفحات وب استفاده می‌شود، CSS نام دارد.

دومین قدم برای کسی که قصد دارد به طراحی وب بپردازد، CSS است. CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets و به معنی “برگه‌های آبشاری” است. این زبان مانند HTML یک زبان نشانه‌ گذاری است که اجازه می‌دهد ساختار صفحات وب را از چیدمان عناصر گرفته تا تغییر رنگ‌بندی و فونت‌ها شکل دهید. به کمک CSS می‌توانید خصوصیاتی مثل رنگ‌ها، فونت‌ها، ابعاد، سایزها، نحوه چیدمان عناصر و غیره را در صفحات وب مشخص کنید. اگر می‌خواهید با این زبان کاربردی در دنیای وب بیشتر آشنا شوید، به مطالعه مطلب زیر بپردازید.

یادگیری زبان جاوا اسکریپت

زمانی که به زبان‌های HTML و CSS مسلط شدید، می‌توانید صفحات وب ایستا (Static) را طراحی کنید. اما امروزه کمتر سایتی را می‌توانید پیدا کنید که ایستا باشد. زیرا کاربران به دنبال سایت‌های تعاملی و داینامیک هستند و دوست دارند از امکانات مختلف آن‌ها استفاده کنند. پویا کردن سایت‌ها حس بهتری از تجربه کاربری را در بازدیدکنندگان و کاربران ایجاد می‌کند.

یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که برای پویا کردن سایت‌ها استفاده می‌شود، جاوا اسکریپت است. جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا، داینامیک، مبتنی بر شی و تفسیری است که از شیوه‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. برای می‌توانید همین حالا به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

سومین گام برای تبدیل شدن به یک طراح وب، یادگیری و تسلط بر زبان جاوا اسکریپت است. این زبان از نظر محبوبیت و کاربرد رشد بسیار بالایی دارد و از آن می‌توان برای برنامه نویسی سمت سرور (Server Side)، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ استفاده کرد. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ، یک زبان همه فن حریف است.

کار با جاوا اسکریپت بسیار شیرین است، اما لذت کار با آن را زمانی درک می‌کنید که از Library‌های این زبان مثل یا React.js استفاده کنید. شما می‌توانید در مطلب زیر اطلاعات بیشتری را در مورد این زبان برنامه نویسی به دست آورید.

بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع بک اند

زمانی که شما سه گام قبلی را طی کنید، به راحتی می‌توانید یک سایت را به صورت کامل طراحی کنید. اما امروزه سایت‌ها علاوه بر ظاهر زیبا نیازمند منطق صحیح هم هستند، به همین دلیل باید سایت‌هایی را بسازید که قادر باشند نیازهای کاربران به درستی اجرا و پردازش کنند. در همین راستا یادگیری زبانهای برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP، پایتون و جاوا توصیه می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا