برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

جدول درجه بندی زردی نوزاد چیست؟

اگر نوزاد شما زردی دارد، احتمالاً دوست دارید بدانید که وضعیت او پس از درمان مانند فتوتراپی چقدر بهبود یافته یا بدتر شده است؟ و واقعاً میزان زردی نوزاد را بدانید. حتی ممکن است بخواهید قبل از شروع درمان وضعیت او را بدانید و بررسی کنید که آیا وضعیت او طبیعی است یا وضعیت بدتر از آن چیزی است که فکر می کنید… در ادامه با بررسی میزان زردی نوزاد آشنا می شویم.

زردی نوزاد از چشم شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بدن سرایت می کند. البته، درجه زردی گاهی اوقات تشخیص را در چشم دشوار می کند (سفیدی چشم) یا عوامل دیگری ممکن است علت آن باشد. پزشکان اطفال معمولاً از چک بیلی روبین برای تشخیص درجه زردی نوزادان استفاده می کنند، اگرچه چک بیلی روبین یک دستگاه پیشرفته است، اما هنوز قادر به تشخیص دقیق درجه زردی نیست. بنابراین در نهایت مطمئن ترین راه یعنی آزمایش بیلی روبین تجویز می شود. اجاره دستگاه زردی نوزاد زمان درمان را کاهش می‌دهد و نسبت به سایر روش‌های درمانی بهبودی سریع‌تری دارد. استفاده از این روش درمانی به گونه ایست که طی دو الی سه روز زردی نوزاد شما را به طور کامل بهبود می‌بخشد.

عوامل خطر

پزشکان معمولا نموداری دارند که بر اساس آن عوامل خطر در درمان زردی را بررسی می کنند.

نوزادان با عوامل خطر زیاد

  •  زردی بالینی در 24 ساعت اول پس از تولد
  •  سطح بالای بیلی روبین نوزاد در نمودار بوتان
  • نوزادی که در هفته 35 یا 36 متولد شده است
  • کمبود آنزیم G 6PD
  •  اگر نوزاد دیگری در خانواده با سابقه زردی منجر به فتوتراپی وجود دارد.
  •  ناسازگاری خون و کومبز مثبت مستقیم
  • وجود هماتوم سفالی یا کبودی گسترده روی پوست
  • کاهش وزن بیش از ده درصد در روزهای اول تولد
  • عرضه ناکافی شیر مادر
  • سن داخل رحمی 35 تا 36 هفتگی

نوزادان با عوامل خطر متوسط

  • نمودار میانگین بیلی روبین در بوتان
  • زردی بالینی در 24 ساعت اول پس از تولد
  • سن داخل رحمی 37 تا 38 هفتگی
  • سابقه یک خواهر و برادر از نوزاد مبتلا به زردی که نیازی به فتوتراپی نداشت.
  • نوزادان پسر
  • نوزاد ماکروزومیک مادر دیابتی

نوزادان با عوامل خطر کم

  •  بیلی روبین در منطقه کم خطر نمودار بوتان
  • وزادی که بعد از 38 هفته به دنیا آمد.
  • مصرف کافی شیر مادر
  • نوزادانی که پس از 48 ساعت از بیمارستان مرخص می شوند.

زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

اگر زردی نوزاد در 24 ساعت پس از تولد رخ دهد، بدون توجه به سطح خطر، نوزاد برای فتوتراپی و مراقبت های پزشکی در بیمارستان بستری می شود. اگر زردی بین 24 ساعت تا 48 ساعت پس از تولد رخ دهد، سطح بیلی روبین با آزمایش خون بر اساس میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری می شود. در نوزادان پرخطر، اگر سطح بیلی روبین 8 یا بالاتر باشد، فتوتراپی ضروری است. میانگین خطر 10 به بالا و برای نوزادان کم خطر 12 به بالا معیارهای فتوتراپی است.
اگر زردی بین 48 ساعت تا 72 ساعت پس از تولد رخ دهد، می توان سطح بیلی روبین را اندازه گیری کرد و برای نوزادان پرخطر این عدد 10 یا بیشتر، برای نوزادان با خطر متوسط 12 یا بیشتر، نوزادان در معرض خطر، تعداد آنها بیشتر یا مساوی 14 است. آزمایش خون ملاک فتوتراپی است.
اگر زردی 72 ساعت پس از تولد ظاهر شود، شاخص بیلی روبین 12 یا بیشتر در نوزادان پرخطر، 14 یا بیشتر در نوزادان با خطر متوسط، و 16 یا بیشتر در آزمایش خون بیلی روبین، زمینه را برای زردی فراهم می کند.

نمودار بوتان یا نمودار تشخیصی برای خطر زردی در نوزادان

تا اینجا عوامل موثر در انتخاب روش و درمان زردی از جمله روش فتوتراپی را توضیح دادیم. اما علاوه بر عوامل ذکر شده، نمودار بوتان نیز روشی برای اندازه گیری شدت خطر زردی است که به پزشکان در تصمیم گیری کمک می کند. نمودار بوتان ارتباط مستقیمی با سن کودک بر حسب ساعت و سطح بیلی روبین خون دارد.

تفسیر آزمایش زردی نوزاد

برای درک بهتر نمودار، فرض کنید نوزاد 84 ساعته است و سطح بیلی روبین خون او 12 است، این به این معنی است که کودک در وضعیت خوبی است و تقریباً روی خط سبز روی نمودار قرار دارد.

نمونه ای از نقطه عبور زردی نوزاد در منحنی بوتانی

تعیین شدت زردی تنها با بررسی سطح بیلی روبین در آزمایش خون اندازه گیری نمی شود، بلکه به عوامل متعددی از جمله سن نوزاد بر حسب ساعت و همچنین عواملی مانند زردی قبلی در خانواده، گروه خونی بستگی دارد. نوزاد و مادر، وزن نوزاد، سن داخل رحمی نوزاد و غیره. بستگی دارد.

تعیین نوع درمان از جمله فتوتراپی در بیمارستان یا اجاره دستگاه فتوتراپی در منزل برای درمان زردی نیز بر عهده پزشک متخصص اطفال است و بهتر است مادر و پدر از قبل از مراقبت های مورد نیاز مطلع شوند. زردی یک بیماری شایع در نوزادان است که به دلیل افزایش سطح بیلی روبین در خون رخ می دهد. این عارضه در نوزادان بسیار شایع است، بنابراین شناخت سطوح مختلف این بیماری و همچنین شناخت بهترین راه های مقابله با آن ضروری است.

برای این منظور باید مفهومی به نام عدد زردی نوزاد تعریف کنیم. این عدد که از طریق 2 روش خونگیری و دستگاه بیلیچک بدست آمده است، اطلاعات مهمی در مورد سطوح مختلف زردی در نوزادان و بهترین راه حل درمانی بسته به شدت بیماری به ما می دهد. بیلی روبین ماده ای زرد رنگ است که در نتیجه تجزیه طبیعی گلبول های قرمز خون (هموگلوبین) به وجود می آید. یکی از وظایف کبد حذف بیلی روبین از خون و فرستادن آن به روده برای دفع آن از بدن است. کبد یک نوزاد تازه متولد شده، به ویژه نوزاد نارس که هنوز کبدش به طور کامل شکل نگرفته است، بیلی روبین را به خوبی کبد بزرگسالان از بین نمی برد، بنابراین زردی زمانی رخ می دهد که بیلی روبین آن را سریعتر از کبد تجزیه کند.

آزمایش زردی نوزاد (بیلی روبین)

شمارش زردی نوزاد که با میزان بیلی روبین خون نوزاد اندازه گیری می شود، رابطه مستقیمی با شدت زردی نوزاد دارد. همان عددی که در برگه نتایج آزمایش خون نوزاد نظر شما را جلب می کند و واحد آن میلی گرم در دسی لیتر است. هر چه درجه زردی بیشتر باشد، بیماری پیشرفته تر است و باید اقدامات لازم انجام شود.

جدول درجه بندی زردی نوزاد

تعداد طبیعی زردی در نوزادان به عوامل مختلفی مانند سن، وزن و وضعیت جسمانی نوزاد بستگی دارد. به عنوان مثال، محدوده طبیعی زردی در نوزادی که در تاریخ زایمان متولد می شود با نوزاد نارس متفاوت است. هر نوزادی بر اساس شرایط منحصر به فرد خود مانند وزن در زمان زایمان، دوقلو بودن یا نبودن و غیره به راه حل درمانی خاصی نیاز دارد. مهم ترین عامل موثر بر تعداد زردی نوزاد، سن نوزاد است. زیرا میزان بیلی روبین مجاز برای نوزاد 5 روزه با نوزاد 20 روزه متفاوت است. به عنوان مثال، اگر نوزاد شما در عرض 48 ساعت از تولد باشد، زردی زیر 8 برای او کاملا طبیعی است.

اما اعداد بالای 8 خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند و اعداد بالای 13 بیماری را به یک عارضه خطرناک تبدیل می کنند. حال اگر کودک شما بین 4 تا 5 روزه باشد، اعداد بالا برای او متفاوت خواهد بود. تعداد طبیعی زردی نوزاد 5-4 روزه کمتر از 13 است. این خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد و عدد بالاتر به معنای خطرناک شدن زردی است.

جدول زردی نوزاد
سن نوزاد سطح نرمال بیلی روبین
نوزاد یک روزه کمتر از 8.8
نوزلد 24 تا 48 ساعته کمتر از 11.3
نوزاد بالای 72 ساعت کمتر از 12.7

راهکارهایی برای کاهش زردی در نوزادان

با وجود تمام اطلاعات ذکر شده در مقاله، اگر تعداد زردی نوزاد شما بالاتر از حد طبیعی باشد، نیاز به اقدام سریع و مناسب دارد. اگرچه زردی به یک بیماری بسیار شایع در بین کودکان تبدیل شده است، اما درمان ساده و در دسترس وجود دارد. به عقیده بسیاری درمان زردی نوزاد با طب سنتی یک روش درمانی موثر برای درمان این بیماری است. اما اکثر پزشکان استفاده از دستگاه های فتوتراپی را برای درمان زردی نوزاد پیشنهاد می کنند.

 

زمان شروع درمان زردی در نوزادان

زمان شروع درمان زردی نوزاد بسته به سن، وزن، گروه خونی و شرایط زمینه ای نوزاد متفاوت است. به عنوان مثال، نوزادان نارس متولد شده با وزن کم بیشتر مستعد ابتلا به زردی هستند و درمان باید با زردی کمتر آغاز شود. به همین ترتیب، میزان طبیعی زردی در نوزاد پنج روزه با درجه زردی نوزاد سه روزه متفاوت است.

جدول زردی نوزاد بر اساس وزن

در جدول زیر محاسبه زردی در نوزادان رسیده با وزن بیش از 3 کیلوگرم مشخص است، درجه زردی بسته به سن کودک بررسی می شود. در نوزادان نارس یا نوزادان با وزن کمتر از 3 کیلوگرم، این اعداد بسته به وزن نوزاد تغییر می کند و اعداد کمتر است. یعنی در نوزادان با وزن کمتر از 3 کیلوگرم، درمان با ارقام کمتر از این مقدار انجام می شود.

عوامل مهم دیگری که بر زمان و روش درمان زردی تأثیر می گذارد عبارتند از: گروه خونی مادر و نوزاد، بیماری زمینه ای در نوزاد و ….

بسته به سن، وزن و عوامل دیگر، میزان زردی در نوزادان می تواند طبیعی یا خطرناک باشد. می توانید از این نمودار برای نوزادان سالم بالای 3 کیلوگرم بدون بیماری زمینه ای استفاده کنید و نوزاد خود را از نظر زردی بررسی کنید. اگرچه اصطلاح زردی نوزاد بسیار رایج است و همه خانواده ها آن را می شناسند، اما بسیاری از مردم نمی دانند زردی نوزاد ناشی از چه اختلالی است. در واقع، این بیماری با سطح بیلی روبین در خون مرتبط است. افزایش سطح بیلی روبین در خون منجر به زردی در نوزاد می شود. اگرچه این بیماری در ابتدای تولد نوزاد کاملاً طبیعی است، اما اگر سطح آن از تعداد معینی بیشتر شود، باید نظارت پزشکی انجام شود.

بیلی روبین چیست؟ بیلی روبین با تجزیه گلبول های قرمز خون توسط کبد تولید و از طریق روده دفع می شود. اگر فرآیند تولید و دفع بیلی روبین در بدن با مشکل مواجه شود، این ماده در خون افزایش یافته و باعث زردی می شود که بیشتر در نوزادان دیده می شود.

  •  اگر فقط صورت نوزاد زرد باشد، شاخص بیلی روبین بین 5 تا 7 است.
  •  زرد شدن پوست از زیر گردن تا ناف نشان دهنده این است که شاخص بیلی روبین بین 10 تا 15 است.
  •  زرد شدن پوست از ناف تا پایین شکم نشان دهنده عدد 20 بیلی روبین است.
  •  زرد شدن کل بدن نشان دهنده عدد 25 mg/dcm بیلی روبین است.

یادآوری می کنیم که تعداد نوزادان مبتلا به زردی دائما در حال تغییر است. بنابراین لازم است چند روز متوالی آزمایش زردی نوزاد را در منزل انجام دهید تا زردی نوزاد کاملا برطرف شود. آنچه در کاهش زردی نوزاد تاثیر بسزایی دارد، شیر دادن مداوم و مکرر نوزاد در روزهای اول تولد و دفع مداوم ادرار و مدفوع نوزاد است. به این ترتیب سطح بیلی روبین خون به طور خودکار کاهش می یابد و زردی از بین می رود.

توصیه می کنیم پس از انجام آزمایش زردی در بیمارستان محل تولد نوزاد، این آزمایش را در روز سوم تکرار کنید. اگر تعداد زردی در طی اقدامات پزشکی زیاد باشد، آزمایش زردی باید در روزهای بعد تکرار شود تا شمارش به حد طبیعی برسد.

آزمایش زردی نوزاد در خانه چگونه انجام می شود؟

آزمایش زردی نوزادان در خانه، علاوه بر اطمینان از رفاه و آسایش در روزهای اول تولد نوزاد، به والدین و خانواده ها نیز کمک می کند تا استراحت بیشتری داشته باشند و خستگی کمتری در ارتباط با سفر به مراکز درمانی و آزمایشگاه ها داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا