بین الملل

صهیونیست‌ها دروغ می‌گویند، در خفا به دنبال آتش‌بس هستند

به گزارش دانا نیوز منابعی در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت فاش کردند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن معامله مبادله اسیران با جنبش حماس انجام می‌دهد و در عین حال با هر ابزاری که در اختیار دارد، افکار عمومی در رژیم صهیونیستی را برای وضعیتی جلب می‌کند که در آن آژانس‌های امنیتی به یک معامله معقول می‌رسند، در حالیکه نتانیاهو این معامله را رد و جزئیات آن را فاش می‌کند و با عجله تمام فرماندهان ارتش را به عنوان گروهی از بازندگان متهم می‌کند که از رسیدن به پیروزی مطلق در برابر حماس سر باز می‌زنند.

به گفته رونن برگمان، تحلیلگر امور اطلاعاتی این روزنامه، همین منابع ادامه دادند که سه ماه پس از اجرای دور اول معامله تبادل اسیران، برای همگان روشن شد که افکار عمومی رژیم صهیونیستی گروگان یک کمپین دروغ و حتی به گفته منابع در تل‌آویو، تخیلاتی بدور از واقعیت از سوی دولت، نهادهای امنیتی و رسانه‌ها بودند، آنها کسانی بودند که مردم را در این نهاد به حالتی سوق دادند که در دروغ و توهم زندگی کنند.

به نقل از دانا نیوز این تحلیلگر تاکید کرد: در خط آخر باید گفت و تصمیم گرفت که ارتش اسرائیل در گل و لای غزه غوطه ور است و وضعیت گروگان‌ها (اسیران) دشوارتر از دشوار شده است و افکار عمومی اسرائیل غرق اطلاعات تحریف شده و نادرست شده است.

او اشاره کرد ارتش از نوار غزه عقب نشینی کرده و تنها پنج واحد کوچک برای انجام عملیات در خان یونس باقی مانده است.

وی به نقل از مقامات بسیار ارشد ارتش اشغالگر گفت که دستیابی به توافق آتش‌بس و انعقاد قرارداد تبادل اسیرا با حماس ضروری است، اما رهبران ارتش اشغالگر همانطور که تاکید کرد این را به وضوح و روشن نمی‌گویند.

این تحلیلگر معتقد است که هیچ‌کس در اسرائیل نمی‌خواهد به غیرممکن بودن آزادی اسیران و یا از بین بردن حماس اذعان کند، در عوض، وزرا، سخنرانان، نخست‌وزیر و نهادهای امنیتی این پیام را به مردم می‌دهند که عملیات ۲ هدف دارد: تخریب زیرساخت‌ها، توانایی‌ها و حکومت حماس و آزادی اسیران.

وی افزود: دقت این گفته کمتر از پیش‌بینی ارتش اسرائیل قبل از جنگ دوم لبنان نیست، مبنی بر اینکه در صورت بروز شرایط جنگی علیه حزب‌الله، توان هوایی و زمینی ارتش می‌تواند همه منابع آتش را از کار بیندازد و حزب‌الله نخواهد توانست کاتیوشا را به سوی اسرائیل شلیک کند مگر از پشت یک الاغ اما در نهایت معلوم شد که یک کاتیوشا و خیلی بیشتر از آن وجود داشت.

وی افزود: کسی که قصد دارد یک سال در غزه بماند و فکر می‌کند این امکان وجود دارد، فردی ساده لوح است یا اطلاعات کلی در مورد آنچه در دوره‌های قبل برای اسرائیل اتفاق افتاده یا اتفاقات مشابه در جهان را ندارد، زیرا شکی وجود ندارد که دنیا اجازه نخواهد داد اسرائیل در غزه بماند و فشار جامعه جهانی و تلفات زیاد جنگجویان ارتشی که در حال تزلزل و در معرض حملات اعضای مقاومت است که به جمع آوری صفوف خود عادت کرده‌اند، خیلی قبل از آن ارتش را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

برگمن تاکید کرد که هیچ‌کس به مردم درباره این احتمال که رهبران یک توهم کاذب ایجاد کرده‌اند، نگفت و اسرائیل احتمالا دور نبردهای مسلحانه خود را بدون دستیابی به اولین هدف جنگ یعنی نابودی کامل حماس پایان می‌دهد در حالیکه فقط گروهی از موشک‌ها را بدون تخریب عمده شبکه تونل‌های زیرزمینی از بین برده و تنها آسیب جزئی به نیروهای تحت امر یحیی السنوار و هفت دستیار ارشدش وارد کرده چراکه تاکنون تنها ۲ تن از آنها کشته‌ شده‌اند.

وی تاکید کرد که «روشن بود که آزاد کردن افراد ربوده شده با زور اسلحه بسیار دشوار خواهد بود و ارتش در نهایت حداکثر به وضعیتی خواهد رسید که آخرین قلعه زیرزمینی که السنوار و الضیف در آن هستند را محاصره کند و پس از آن تلاش خواهد کرد به نوعی توافق برسد.

وی افزود: «پس از تجربه هفته‌های طولانی نبرد، مشخص شد که مانور زمینی به‌عنوان یک عامل تسریع‌کننده در دستیابی به توافق یا مذاکرات، دقیق نیست.»

این تحلیلگر در خاتمه معتقد است که رژیم صهیونیستی به حماس آسیب رسانده‌است، اما با غلبه بر آن فاصله زیادی دارد، زیرا کسی که در یک تونل زیرزمینی می‌نشیند، به گفته او، علاقه زیادی به توافق ندارد.

311311

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا