علمی و پزشکی

ساخت آهنگ جدید با صدای خواننده مشهوری که به قتل رسید/ تکمیل کار بیتلز با هوش مصنوعی

پل مک‌کارتنی در گفت‌وگو با برنامه Today از شبکه BBC اعلام کرد که آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا با صدای جان لنون یک آهنگ دیگر منتشر کنند. او درباره این فناوری توضیح داد: «این فناوری بسیار جالب‌توجه است. این چیزی است که همه ما به‌نوعی درحال سروکله‌زدن و کنارآمدن با آن هستیم.»

مک‌کارتنی گفت با کمک «پیتر جکسون»، کارگردان سه‌گانه سینمایی «ارباب حلقه‌ها»، موفق شده است که صدای لنون را از یک کاست قدیمی استخراج کند. پیتر جکسون در سال ۲۰۲۱ مستندی هشت‌ساعته را با عنوان The Beatles: Get Back منتشر کرده بود که از ویدیوهای قدیمی اما اصلاح‌شده این گروه ساخته شده بود.

هوش مصنوعی صدای قدیمی خواننده گروه بیتلز را قابل استفاده کرد

جکسون با استفاده از هوش مصنوعی توانست صدای جان لنون را از صدای سازها و نویزهای پس‌زمینه جدا کند و در اختیار مک‌کارتنی قرار دهد. این خواننده و آهنگ‌ساز افسانه‌ای توضیح می‌دهد: «ما توانستیم با کمک هوش مصنوعی صدای جان را برداریم و آن را پاک‌سازی کنیم و بعد آن را مثل همه آهنگ‌های دیگر، در این قطعه بگذاریم. این فناوری به شما نوعی آزادی عمل می‌دهد.»

BBC می‌گوید این آهنگ که در دنباله سال ۲۰۲۳ منتشر می‌شود، قطعه‌ای به نام Now And Then مربوط به سال ۱۹۷۸ است که به‌دلیل قتل جان لنون در سال ۱۹۸۰ هرگز کامل نشده بود. حالا هوش مصنوعی این فرصت را فراهم کرده است تا این آهنگ که قبلاً قابل پاک‌سازی تلقی نمی‌شد، بالاخره آماده عرضه باشد.

مک‌کارتنی درباره این فناوری می‌گوید: «[هوش مصنوعی] یک جنبه خوب و یک جنبه ترسناک دارد و باید ببینیم که آینده به کجا خواهد انجامید.»

۵۸۵۸

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا