اجتماعی

اجرای طرح کنترل «معاینه فنی» کنار جاده‌ای با همکاری پلیس/ اعلام نتایج طرح به ارگان‌های بالادستی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران از اجرای طرح «کنترل کنار جاده‌ای» برای بررسی آلایندگی و معاینه فنی خودروها خبر داد.

شادی مالکی در گفت وگو با دانا نیوز، با اشاره به اجرای طرح «کنترل کنار جاده‌ای» و با تأکید بر اینکه این طرح با همکاری پلیس در مسیرهای بزرگراهی در حال اجراست، اظهار کرد: کنترل کنار جاده ای با هدف مشخص شدن وضعیت آلایندگی خودروهای عبوری در شهر به صورت میدانی اجرایی شده تا مشخص شود که چه تعداد از خودروهای عبوری در شهر، در شرایط مطلوب آلایندگی قرار دارند. همچنین سخت‌گیری میدانی نیز در این بخش، باعث حساسیت بیشتر مردم و توجه بیشتر آنها می‌شود و ما در این مدت نیز شاهد افزایش مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی بودیم.

وی ادامه داد: این طرح در راستای پایش میدانی خودروهاست تا به این نتیجه برسیم که چه تعداد از خودروهایی که در این پایش به صورت تصادفی انتخاب می شوند، گواهی معاینه فنی دارند و همچنین چند درصد از خودروهای دارای گواهی معاینه فنی، می‌توانند در آزمون آلایندگی نمره قابل قبول بگیرند.

مالکی با بیان اینکه در کنترل کنار جاده‌ای مشخص می‌شود که چند درصد از خودروهای مردودی در آزمون آلایندگی، خودروهای فرسوده و دارای سن بالا هستند، افزود: با انجام این بررسی، متوجه می شویم که خودروهای با سن بالاتر از ۱۰ سال و دارای گواهینامه معاینه فنی، پس از اخذ این گواهی تا چه مدت زمانی توانستند استانداردهای آلایندگی خود را حفظ کنند. این اطلاعات نشان می دهد که چه میزان از خودروهای فرسوده و تا چه زمانی توانسته اند، استاندارد آلایندگی را حفظ کنند.

مالکی تأکید کرد: بر اساس تحلیل داده‌های این آزمون می‌توان تصمیم گرفت که خودروهای فرسوده و دارای سن بالا، باید چند بار در سال جهت پایش و انجام معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در حال حاضر تاکسی های با سن ۱۰ سال و کمتر باید هر ۶ ماهه یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و تاکسی های با سن بالاتر از ۱۰ سال، هر ۳ ماه یکبار باید مراجعه کنند؛ اما تعدد مراجعه به مراکز معاینه فنی برای خودروهای شخصی فرسوده و با سن بالا براساس آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک نداریم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران تأکید کرد: عدم تعدد مراجعه به مراکز معاینه فنی تنها مربوط به خودروهای شخصی نیست؛ بلکه مسافربرهای اینترنتی نیز که پیمایش بالا دارند هم تنها سالانه یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و از نظر آلایندگی کنترل می‌شوند.

مالکی گفت: این طرح حداقل در بازه زمانی ۲۰ روزه اجرایی می‌شود تا نتایج آن به صورت علمی قابل استناد باشد و قرار است نتایج آن به مراجع ذی صلاح و ارگان های بالادستی ارائه شود تا بخش هایی که نیاز به حمایت و تدابیر جدی تر دارد، با همکاری دولت اجرایی شود.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا