اقتصادی

جزئیاتی از نحوه کسب درآمد کاربران از سکوهای داخلی

اخیرا سندی تصویب شده که طبق آن کاربران با فعالیت در پلتفرم‌های داخلی و براساس محتوای منتشر شده، در درآمد حاصل از ترافیک مصرفی توسط مخاطبان برای مشاهده محتوا، شریک خواهند شد. 

به گزارش دانا نیوز، اخیرا سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن تولیدکنندگان محتوا در درآمدهای حاصله در شورای‌ عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

در این باره دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا تاکنون برای ارایه دهندگان شبکه آورده مالی داشته که با تصویب این سند، مردم نیز در آن سهیم شده و درواقع تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل از بازدیدشان در فضای مجازی خواهند بود.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند پلتفرم‌های خارجی مانند یوتیوب تبلیغاتی که انجام می‌دهند را بین ویدیوهای کاربران پخش می‌کنند، سپس درآمد حاصل از نمایش این تبلیغات، عموما بین صاحبان محتوا تقسیم و به آنها هم تعلق می‌گیرد.

بر این اساس مردم عادی فرصت مهمتری برای شکل دادن به محتوایی که می‌توانند ببینند، پیدا کرده و به مرور زمان، اقتصاد تولیدکننده محتوا، به یک نیروی اصلی تبدیل شده است.

موضوع کسب درآمد کاربران از پلت‌فرم‌ها از گذشته و در ایران هم وجود داشته است و بر این اساس زمانی که کاربر در یک پلتفرم، صفحه یا کانالی ایجاد و محتوایی منتشر می‌کند، براساس محتوای منتشر شده، بررسی‌های لازم انجام و برای ترافیکی که توسط مخاطب برای مشاهده محتوا استفاده می‌شود، هزینه انجام می‌شود.

به طور مثال اگر هر گیگ، دو هزار تومان باشد، از این مقدار اپراتور به عنوان سهامدار هزار تومان را به پلتفرم می‌دهد و در مرحله بعد پلتفرم هم از این هزار تومان، ۵۰۰ تومان را به صاحب کانال و تولیدکننده محتوا ارائه و به نوعی او را درآمد پلتفرم حاصل از ترافیک شبکه شریک می‌کند. 

بنابراین در اینجا درآمدی حاصل می‌شود بدون اینکه بحث تبلیغاتی مطرح یا انجام شده باشد. این فرآیند مدت‌هاست در برخی از پلتفرم‌های داخلی در حال انجام است و نکته قابل توجه این است کاربران داشبوردی را در پنل خود دارند که کاملا می‌توانند به طور آنلاین و شفاف مشاهده کنند که در لحظه چقدر ترافیک مصرف و درآمد داشته‌اند.

موضوعی که رئیس مرکز ملی فضای مجازی در صحبت‌های اخیر خود به آن اشاره کرده و گفت که فردی که مثلا استاد دانشگاه و یا آشپز است، با بارگذاری محتوای خودش، در میزان درآمد حاصل از ترافیک مصرفی که سایر کاربران با بازدید از آن محتوا صرف می‌کنند، شریک خواهد شد.

بر این اساس می‌توان گفت که ذینفع  سند تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی، در اولویت نخست مردم یا کاربران هستند و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد انگیزه، جهشی در تولیدات محتوا در کشور ایجاد شده و شاهد منفعت تولیدکنندگان محتوا و ارایه دهندگان شبکه در این حوزه باشیم.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که اکنون پلتفرمهای خارجی برای جلب توجه اینفلوئنسرها و دلارهای تبلیغاتی مربوطه، رقابت می‌کند، اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب، برای بازاریابی اینفلوئنسرها، محبوبیت پیدا کرده‌اند. در نتیجه، این پلتفرم‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و سایر شرکت‌های فناوری که با تولیدکنندگان محتوا آشنا می‌شوند، برای جذب آنها، سودآورترین گزینه‌های کسب درآمد را ارائه می‌دهند و به منظور راضی نگه داشتن آنها، ایجاد انگیزه و تولید محتوای رایگان، طیف وسیعی از ابزارهای کسب درآمد را توسعه داده‌اند.

فوربس در گزارشی، پنج گزینه کسب درآمد را بررسی کرده که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در پلتفرم‌های اجتماعی با کمک ابزارها و ویژگی‌های جدیدی که ظاهرا هر هفته اضافه یا اصلاح می‌شوند، درآمد کسب کنند و با داغ شدن رقابت برای تولیدکنندگان محتوا، می‌توان انتظار داشت که شاهد نوآوری بیشتری در دنیای کسب درآمد از این افراد باشیم، زیرا پلتفرم‌ها به دنبال راه‌های جدید و بهتری برای کمک به تولیدکنندگان محتوا برای کسب درآمد از محتوایشان هستند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا