بین الملل

از دیوارکشی تا اشغال نظامی؛ طرح اسرائیل برای جداسازی غزه از مصر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین دانا نیوز، ۸۴ روز از جنگ در غزه می‌گذرد، طولانی‌ترین نبردی که تاکنون اسرائیل وارد آن شده و به گفته خودشان شاید ماهها نیز ادامه یابد؛ در این میان منابع اسرائیلی از دو طرح این رژیم برای بستن تنها مسیر ارتباطی غزه با جهان خارج یعنی مرز مصر سخن می‌گویند؛ موانع بتنی در زیر زمین و اشغال نظامی خط «فلادلفیا»، اقدامی که اسرائیل قصد دارد با حمایت آمریکا به پیش ببرد و پای مصر را نیز بیش از این وارد ماجرای غزه خواهد کرد.

دیواری در زیر زمین 

به گفته منابع خبری اسرائیلی «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم در دیدار اخیر با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود که به اراضی اشغالی سفر کرده بود، طرح ساخت یک دیوار بتنی هوشمند در زیر زمین میان غزه و مصر را مطرح کرده که با کمک مالی آمریکا ساخته شود.

روزنامه یدیعوت احارانوت در  این خصوص نوشته است که این دیوار ۱۳ کیلومتری مجهز به فناوری‌های پیشرفته حس‌گر و دوربین و دیگر ابزارها برای ممانعت از حفر تونل میان غزه و مصر خواهد بود و اطلاعات روزانه را در خصوص تردد اطراف دیوار و عملیات‌های احتمالی حفر تونل به طرفین اسرائیلی و مصری خواهد داد. البته قاهره طی سال های گذشته خود اقدام به ساخت دیوار حائل میان غزه و مصر کرده است،  این دیوار شش متر بالای زمین و شش متر زیر زمین قرار دارد و اخیرا نیز کار نصب یک دیوار بتنی اضافی را آغاز کرده است.

 

عملیات نصب دیوارهای بتنی پیش ساخته در مرز غزه از سوی دولت مصر

اما در خصوص دیوار هوشمند مذکور، کابینه اسرائیل قرار است این موضوع را به زودی بررسی کند و همزمان نظر دولت مصر را نیز جویا شود.

 

 یوآو گالانت، روز گذشته در نشست ویژه کمیته امنیتی و امور خارجه کنست، در پاسخ به سوال‌های اعضای این کمیته درباره روند عملیات‌های نظامی در چارچوب جنگ علیه نوار غزه از جمله تهدیدهای امنیتی که این رژیم در سایر جبهه‌ها با آنها روبه‌رو است، مدعی شد تل‌آویو در حال انجام رایزنی‌هایی با قاهره برای بررسی امکان ایجاد یک دیوار مرزی پیشرفته و دارای تجهیزات فناوری است تا در راستای مبارزه با قاچاق سلاح، نوار غزه را از خاک مصر جدا کند.

شبکه کان (رسانه‌دولتی اسرائیل) نیز گزارش داده است که طبق طرح اولیه، قرار است یک اتاق عملیات مشترک میان اسرائیل و مصر تشکیل شود تا بر اساس اطلاعات دریافتی از تحرکات مرز غزه، در خصوص چگونگی واکنش تصمیم‌گیری شود.

از سوی دیگر، در شرایطی که رژیم اسرائیل ار هرگونه ابزار ممکن برای رسیدن به هدف خود در غزه بهره برده و دهها هزار تن بمب و موشک بر سر ساکنان ریخته و ۶۳ روز است که نیروی زمینی خود را وارد این منطقه کرده، اما مقامات نظامی اسرائیل مدعی هستند که بدون قطع تنها راه تنفسی مردم غزه یعنی مرز مصر، امکان غلبه بر حماس را ندارند.

در این میان رژیم اسرائیل و آمریکا سعی دارند از راه ارعاب مصر در خصوص عملیات زمینی در رفح، این کشور را با طرح‌های خود همراه کنند. قاهره بارها در خصوص عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح هشدار داده و گفته است که این عملیات سیل پناهندگان فلسطینی را به سمت صحرای سینا خواهد کشاند. در این بین تل آویو می‌گوید که اگر قاهره خواستار عملیات زمینی در رفح نیست، باید نهایت همکاری را برای قطع مسیر غزه به مصر انجام دهد.

با این حال حماس در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر به خوبی نشان داد که می‌تواند از دیوار هوشمند چند میلیارد دلاری اسرائیل که مجهز به حسگر و برج‌های مراقبتی بود عبور کند. به طوریکه «امیر بوحبوط»، تحلیلگر مسائل نظامی وبسایت اسرائیلی واللا در آن زمان به نقل از منابع امنیتی اسرائیلی نوشت که «ذهنیت ارتش اسرائیل» این بود که دیوار ساخته‌شده در مرز‌های نوار غزه «به‌طور قابل‌توجهی مانع ورود هر نیرویی خواهد شد که تلاش می‌کند زمینی یا زیرزمینی به شهرک‌ها برسد؛ این ذهنیت فرو ریخت».

 

تحقیقات بعدی اسرائیل پس از هفت اکتبر نشان داد که نیروهای حماس توانسته بودند از ۶۰ نقطه به دیوار مرزی نفوذ کنند، در حالیکه سیستم امنیتی اسرائیل در خواب بود.

عملیات در خط فلادلفیا

خط فلادلفیا یک منطقه فرزی حائل به طول ۱۴ کیلومتر است که پس از توافق کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ میان مصر و اسرائیل ایجاد شد تا حائلی میان غزه و صحرای سینا باشد. در سال ۲۰۰۵ کنترل این منطقه به حماس سپرده شد و قرار شد تا مصر نیز ۷۵۰ نیروی پلیس مرزبانی در آن‌جا مستقر کند. اکنون منابع اسرائیلی و عربی می‌گویند که اسرائیل قصد اشغال و تحت کنترل درآوردن خط فلادلفیا را دارد.

 

با این حال یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل در نشست کمیته امنیتی و امور خارجی کنست گفته است: «ارتش در حال حاضر قصد ندارد رفح یا محور فیلادلفیا را تحت کنترل در آورد، عملیات‌هایی را در این شهر اجرا خواهیم کرد و از امکانات مختلف برای ممانعت از عملیات‌های قاچاق استفاده خواهیم کرد».

منابع رسمی مصر نیز خبر درخواست اسرائیل از این کشور برای خارج کردن نیروهایش از منطقه مرزی رفح را تکذیب کرده‌اند.

با این حال بنیامین نتانیاهو در ۲۳ دسامبر در نشست کمیته امنیتی و امور خارجه کنست که پشت درهای بسته برگزار شد، گفته بود که کابینه جنگ قصد کنترل محور فلادلفیا را دارد.

به هر حال در صورت هرگونه تحرک نظامی در مرز غزه با مصر از سوی اسرائیل، پای قاهره نیز بیش از این به معرکه کشیده خواهد شد؛ دولت مصر هرگز خواهان محاصره شدید و کامل غزه نیست و همواره به دنبال نگه داشتن یک راه تنفسی برای اهالی این باریکه بوده است تا از تبعات امنیتی آن در امان بماند.

از سوی دیگر امکان قطع شریان حیاتی میان غزه و صحرای سینا با توجه به بافت جمعیتی و عشیره‌ای سینا که به شدت تمایلات ضد اسرائیلی دارند و با توجه به همسو بودن بدنه ارتش مصر با اهالی غزه، کار بسیار دشواری است. در خرداد ماه گذشته «صلاح محمد ابراهیم» سرباز ۲۳ ساله مصری با تیراندازی به سوی نظامیان اسرائیلی، سه نفر از آن‌ها را در نقطه مرزی از پا در آورد تا نشان دهد که بدنه ارتش مصر همچنان دل خوشی از اشغالگران اسرائیلی ندارد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا