فرهنگ و هنر

برای سالروز درگذشت جمشید مشایخی / «شهرت نباید هدف یک هنرمند باشد»

جمشید مشایکی با تأکید بر اینکه نباید شهرت هدف یک هنرمند باشد ، گفت: اگر هدف شهرت باشد ، یکی از بین می رود.

امروز 4 آوریل ، موزه سینمای ایران در راستای سالگرد زنده یاد “جمشید مشایکی” مصاحبه ای با این هنرمند مشهور منتشر می کند که در زیر می خوانید.

ENA به نقل از جمشید مشایچی درباره کودکی خود گزارش داد: “پدر من مرا به دبیرستان نظامی اعزام کرد زیرا در ارتش بود.” وقتی دبیرستان بودم تئاتر غم انگیزی نداشتم اما به دانشکده افسری رفتم اما علاقه ای نداشتم.

مشایکی ماهاتا گلمرضا تاهتی

جمشید مشایچی گفت: “من به یاد می آورم که یک رستوران در راه ما بود و من خاطره روشنی از این تاکتیک را در آنجا دیدم.” روزنامه را با یک دست خواند و با دست دیگر غذا خورد. من مانند ایرانیانی که عاشق تاج و تخت هستند ، اجازه ندادم که به من احوالپرسی کنند زیرا او را بسیار دوست داشتم و از طرف دیگر ، فکر می کردم او مکانی برای خلوت پیدا کرده است و نباید تنهایی را مزاحم کنم. ، بنابراین من دو قلب داشتم ، اما قلبم را به دریا انداختم و به او سلام کردم ، و تاهتی مرا بغل کرد ، فکر می کرد سالهاست او را می شناسم. من می خواهم تو متواضع و فروتن باشی. من هرگز “تاج و تخت” را فراموش نمی کنم و لحظه ای که سالها بعد تاج و تخت را دیدم.

دیدار با ابراهیم گولدان برای فیلم “خشت و شیشه”

وی گفت: “روزی ابراهیم گلستا برای تماشای بازی با آن مرحوم ، فرورو فروکروزاد ، آمد و آنها مرا به یک مهمانی دعوت کردند و گفتند که می خواهند فیلمی به نام” خشت و شیشه “بسازند.” فانی زاده ، محمد علی کشاورز ، مانو فرید ، اکبر میشکین ، مسعود فقیه و جلال مقدم نیز حضور داشتند … که در مهمانی با ما صحبت کردند و سرانجام فیلم را ساختند

وی همچنین با اشاره به حضورش در فیلم “لام” خاطرنشان کرد: در سال 1969 جوانی به نام داروش مهرجو به خانه من آمد و خواست یکی از داستان های دکتر سعید را تغییر دهد. لام: “به فیلم. در واقع ، آقای والی این داستان را در تلویزیون نشان داد.”

من باید نقش فرماندهی را بازی می کردم

به گفته مشایکی ، داریش مهرجو پس از فیلم “الماس 33” این فیلم را “گاو” کرد و گفت: “این فیلم بسیار محبوب بود و بعدا جوایز زیادی را به دست آورد.” در همان سال (1969) ، پس از پایان فیلمبرداری “گاو” ، توسط مسعود کیمیئی به فیلم “سزار” دعوت شدم. در ابتدا من مجبور شدم نقش فرمان و محمد علی کشاورز را بازی کنم تا نقش هان دین را بازی کنم اما او نیامد و مسعود کیمیایی تغییر نقش داد و نقش فرمان را به ناصر ملک ماتیو و هان دی داد و این بود آغاز کار من در سینما.

مشاوره برای جوانان علاقه مند به بازیگری

وی در مورد توصیه های خود به جوانان علاقه مند به بازیگری گفت: من همیشه به جوانان توصیه می كنم و باز هم تواضع دیگری وجود ندارد. گاهی اوقات با برخی از جوانان ملاقات می کنم و آنها به دلیل شهرت می خواهند وارد این حرفه شوند ، اما همه ما باید بدانیم که وقتی هدف شهرت است ، نباید فاسد شد و نه هدف هنرمند شهرت بود. هدف از هنر باید خدمت به جامعه ای باشد که به آن خدمت می کند و اگر خیلی بالا باشد می تواند به جامعه بشری نیز خدمت کند. مانند حافظ ، فردودیسی ، کس کسپیر ، سایر بزرگان جهان.

مشایکی در پایان سخنان خود گفت: “من خدمتگزار ملت ایران بودم ، خواهم بود و خواهم بود.

مصاحبه زنده یاد جمشید مشایکی در سال 2008 به مدت 8 ساعت به یاد زنده یاد Zavan Gozakayan برگزار شد و فیلم کامل این مصاحبه قرار است در قسمت تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران ضبط شود.

لازم به ذکر است از آنجا که موزه سینمای ایران یک مجموعه فرهنگی و تاریخی است که تاریخ و پیشرفت سینمای ایران را روایت می کند ، سینماگران باتجربه و باسابقه موظف به جمع آوری دیدگاه ها و نظرات در مورد نحوه زندگی و سبک زندگی هستند. ایجاد و اشتراک گذاری آشنایی با هنرمندان و متخصصان هنر سینما و انتشار این مقاله به معنای پذیرش یا رد نظرات افراد نیست و فقط بررسی و کپی برداری از تاریخ شفاهی است و هدف آن روایت تاریخ ایران است. سینما

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا