اجتماعی

چگونه خبرنگار را در بحران‌ها ایمن نگه داریم؟

بخش خبری اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه، سه راهنما در مورد ایمنی روزنامه‌نگاران تهیه کرده است تا به کاهش خطرات احتمالی برای خبرنگاران و دیگر عوامل تهیه‌ی گزارش در بلایای طبیعی، تظاهرات، شورش‌ها و در تجمع‌های مردمی کمک کند.

به گزارش دانا نیوز، گزارش سال ۲۰۲۲ یونسکو در مورد ایمنی روزنامه‌نگاران نشان داد که بیش از ۳۰ درصد از قتل‌های روزنامه‌نگاران در منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ داده است.

همچنین در این گزارش به افزایش تعداد خبرنگاران کشته‌شده هنگام پوشش اعتراضات اشاره شده است.

اما در راهنمای ایمنی خبرنگاران که متن کامل آن را می‌توان در وب‌سایت ABU (اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه) مشاهده کرد، در بند نخست به راه‌های ایمنی خبرنگاران به هنگام پوشش اعتراض‌ها، شورش‌ها و تظاهرات اشاره شده است. در این بند بر اهمیت آماده‌سازی خبرنگاران پیش از حضور در چنین برنامه‌هایی، شناسایی واضح اتفاق رخ‌داده، استفاده از لباس‌های محافظ و برقراری امکان تماس‌های اضطراری تاکید شده است.

این راهنما همچنین روزنامه‌نگاران را تشویق می‌کند تا قبل از پوشش رویدادهایی از این دست، با منطقه محل برگزاری، قوانین و شرایط امنیتی آشنا شوند و در حین پوشش بی‌طرف عمل کنند.

بند دوم راهنمای حفاظت از خبرنگارانِ بحران، به پوشش اخبار در بلایای طبیعی اشاره دارد. آموزش تخصصیِ خبرنگاری بحران، بهره‌گیری از تجهیزات حفاظتی و ارزیابی عمق فاجعه، به روزنامه‌نگاران توصیه می‌شود و اینکه ترجیحا برای پوشش چنین رویدادهایی از همراهی یک نفر دیگر بهره بگیرند.

در بند سوم هم توصیه‌هایی به دیگر سازمان‌ها که مسوولیت دعوت و اعزام خبرنگاران را بر عهده دارند، ارائه شده است که ارائه قوانین محل پوشش اخبار به خبرنگاران، حمل و نقل ایمن در سفرهای خبری، فراهم بودن امکان دسترسی به اینترنت و اولویت دادن به سلامت روان افراد را شامل می‌شود. در این بند سازمان‌های مدعو تشویق شده‌اند که مسئولیت کاهش خطر را به عهده بگیرند و ایمنی روزنامه‌نگاران را در اولویت قرار دهند؛ به ویژه هنگام برنامه‌ریزی برای تهیه گزارش.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا