اقتصادی

قاچاق، نفس بازار را گرفته است

یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: پس از تاسیس وزارت حریم خصوصی مشکلاتی وجود داشت که منجر به مشکلات جدی در تجارت داخلی و خارجی ایران شد.

خوشرو فروان گران سایه در گفت وگو با دانا نیوز: از 11 سال پیش که وزارت امنیت تأسیس شد، به دلیل ادغام دو وزارتخانه، مشکلات بحرانی وجود داشت که تا امروز هیچ وزیری نتوانسته آن را حل کند. وزیر فعلی صمت اولین نفری بود که سازمان واقعی این وزارتخانه را افشا کرد، اما با وجود این، بحث در مورد مسئولیت ها و اختیارات در حوزه های مختلف همچنان ادامه دارد.

وزرای امنیت با بیان اینکه تجارت هیچ گاه یکی از دغدغه های اصلی وزارت امنیت نبوده است، به دلیل اهمیت موضوع تولید، تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته اند که باعث شده است. به حوزه مهم کسب و کار با B توجه کنید اگرچه کسب و کار با تولید مستمر است، اما اگر این حوزه را ساماندهی نکنیم، تولید آسیب زیادی خواهد دید.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات حوزه تجارت داخلی خاطرنشان کرد: قاچاق در اقتصاد ایران به سرعت رشد کرده و طی سالیان گذشته نقش مهمی در بازار داخلی داشته است. در برخی از بازارها بیش از 70 درصد از سهم بازار را کالای قاچاق به خود اختصاص داده است و قاچاق بر برخی بازارها حاکم شده است. کنترل این مشکل وظیفه وزارت بازرگانی است. بحث در مورد قیمت گذاری کالاها، نحوه ردیابی توزیع، نحوه حمایت از مردم و بسیاری از مسائل دیگر که در طول سال ها فراموش شده اند، مربوط به بخش تجارت است.

فروان ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی، صادرکنندگان ما سال هاست که از نظر قوانین صادرات، نحوه بازگشت ارز و استفاده از توانمندی های بین المللی با مشکل مواجه هستند. بنابراین می توان انتظار داشت که با تفکیک وزارتخانه ها و ایجاد وزارت بازرگانی بخشی از این مشکلات حل شود.

با بیان اینکه جداسازی به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند، قوانین اجرایی باید قبل از تفکیک به تفصیل بیان شود. اینکه چه سیاست هایی به وزارت بازرگانی واگذار می شود، نحوه واگذاری اموال، اسناد، پرسنل و حتی ساختمان های ادارات این وزارتخانه موارد مهمی است که در صورت عدم رفع آن به عنوان مشکل مطرح می شود. کشور برای چندین سال

به گفته فروان، اگر دولت و مجلس در این زمینه به جمع بندی نهایی برسند، به جای تمرکز بر نهادهایی مانند سازمان برنامه و بودجه، انتظار می رود راه این تفکیک به درستی تصمیم گیری شود. مشکلات فعلی مشکلات جدیدی ایجاد خواهد کرد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا