عمومی

یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

«جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی تاکنون روایت‌های مختلفی را با محوریت آنچه ضعف قدرت نظامی ایران عنوان شده، ارائه کرده‌اند. با این حال، مشکل کار اینجاست که واقعیت‌های میدانی، پیام‌های متفاوتی را مخابره می‌کنند و در نوع خود رسوا کننده دروغ‌های گسترده این جریان‌ها هستند.»

به گزارش دانا نیوز، الف نوشت: سال هاست که دشمنان و رقبای منطقه ای و بین المللی کشورمان، به انحا مختلف سعی داشته و دارند تا قدرت نظامی ایران را زیر سوال ببرند و آن را کم اهمیت نشان دهند. در این راستا، شاهد بوده ایم که مثلا در سال های گذشته، در جریان چندین دور حملات موشکی کشورمان به مواضع و مقرهای گروه تروریستی داعش، سیلی از جنجال سازی ها با محوریت اینکه برخی از موشک های ایرانی به هدف نخورده اند یا در برخی نقاط که محل تعیین شده برای فرود آن ها نبوده سقوط کرده و یا اساسا عمل نکرده اند، به راه افتاده است. ادعاهایی که تقریبا اغلب آن ها نیز بعدها تکذیب شده است. 

مثالا در جریان حمله موشکی کشورمان به پایگاه عین الاسد، شاهد بودیم که ادعاهایی تکراری در مورد دقیق‌نبودن موشک های ایرانی مطرح شد با این حال، پس از گذشت چند روز و البته چند ماه از رویداد مذکور، این نکته آشکار شد که موشک های ایرانی دقیقا به اهداف تعیین شده برای آن ها اصابت کرده اند و حتی سربازان و افسران نظامی آمریکایی نیز کارآمدی این موشک ها را تایید و تصدیق کرده اند. در این راستا، به تازگی نشریه بلومبرگ نیز در گزارشی معنادار و قابل توجه، به این مساله اشاره کرده که “حداقل 12 کشور، از فناوری و یا قطعات ایرانی در پهپادهای خود استفاده می کنند.”

مقام های آمریکایی تاکنون بارها گفته اند که ایران در صنعت ساخت و تولید پهپادها، به یک قدرت تمام‌عیار تبدیل شده و بسیاری از کشورها به دنبال تامین پهپادهای مورد نیاز خود با قیمت های به مراتب کمتر از ایران هستند. جالبتر اینکه قدرت های غربی و جریان های رسانه ای متحد آن ها در سال های گذشته، جوسازی‌های گسترده ای را با محوریت فروش پهپادها و البته موشک های ایرانی به روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین مطرح کرده اند. ادعاهایی که بعضا ایران آن ها را رد کرده با این حال، حساس بودن غربی ها در این رابطه، حاکی از یک واقعیت است: قدرت نظامی ایران به دغدغه ای حقیقتا جدی برای طیف رقبا و دشمنان کشورمان تبدیل شده است. موضوعی که شاید اکنون بیش از همه در اراضی اشغالی درک و حس شود. در شرایط فعلی، هزاران نفر از ساکنان فلسطین اشغالی، از ترس و وحشت انتقام جویی قریب الوقوع ایران در پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق پایتخت سوریه، به فروشگاه ها هجوم برده و مواد غذایی و آب و دیگر اقلام مورد نیاز خود را خریداری کرده و می کنند. مساله ای که با هشدارهای جدی مقام های شهری در اراضی اشغالی نیز همراه شده و نشان می دهد، قدرت نظامی ایران برخلاف آنچه جریان های سیاسی و رسانه ای غربی سعی در نمایشش دارند، به معنای واقعی کلمه در سطحی مطلوب و امنیت‌زا (برای کشورمان) قرار دارد. 

با این حال، نفع جریان های سیاسی و رسانه ای غربی نیست که به این مساله اعتراف کنند. دلیل این موضوع این است که از دید آن ها اگر ایران به یک الگو از استقلال و تکیه بر توانمندی های خود و فتح قله های پیشرفت تبدیل شود، این مساله می تواند تهدیدی جدی برای موقعیتی هژمونیکی باشد که غرب و متحدان آن در محیط بین المللی برای خود قائل هستند. از این رو، اصلِ تلاش های آن ها نابودسازی این حس اعتماد به نفس و روحیه “ما می توانیم” است. مساله ای که بایستی از سوی مردم کشورمان و دیگر ملت های آزاده جهان به دقت رصد و فهم شود. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا