علمی و پزشکی

ایلان ماسک: ما همین حالا هم سایبورگ هستیم!

هوش مصنوعی به‌سرعت درحال پیشرفت است و احتمالاً طولی نخواهد کشید که کاشت تراشه‌ها هم در بدن انسان‌ها رواج پیدا می‌کند. حالا ایلان ماسک در اظهارنظر جدیدی مدعی شده است که ما همین الان سایبورگ شده‌ایم، چون برای نگهداری اطلاعات تا حد زیادی به کامپیوترها وابستگی پیدا کرده‌ایم.

ایلان ماسک در پاسخ به یک کاربر که در توییتی پرسیده بود معیار تشخیص تبدیل‌شدن انسان‌ها به هوش مصنوعی چیست، نوشت: «سؤال خوبی است. ما همین حالا سایبورگ شده‌ایم. حافظه ما تا حد زیادی به کامپیوترها محول شده است و آن‌ها همه‌چیز را با بالاترین میزان دقت در سطح پیکسل‌ها به خاطر می‌سپارند.»

بااین‌حال، ماسک باور دارد که ما هنوز به‌طور کامل به هوش مصنوعی تبدیل نشده‌ایم؛ چرا که برای فکرکردن خیلی کمتر به کامپیوترها وابسته‌ایم. مدیرعامل تسلا معتقد است علت این اتفاق این است که هوش مصنوعی نمی‌تواند خیلی از کارهایی را که ما انجام می‌دهیم، انجام دهد. البته او تأکید می‌کند که این‌ها محدودیت‌های فعلی فناوری هستند و شرایط ممکن است در آینده تغییر کند.

ایلان ماسک: ما همین حالا هم سایبورگ هستیم!

این نظرات در پایین توییتی از «مارک اندرسن»، سرمایه‌گذار خطرپذیر مشهور، منتشر شده است که مقاله‌ای به قلم خود را به اشتراک گذاشته بود. او در این مقاله توضیح داده است که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند جهان را نجات دهد. اندرسن با انتشار لینک این مقاله در توییتر خود به کاربران گفته بود که اگر سؤالی در این رابطه دارند، می‌توانند آن را از او بپرسند تا پاسخش را بگیرند.

بااین‌وجود، پاسخ سؤال این کاربر را ماسک داده است. ثروتمندترین فرد جهان چند وقتی است که درباره خطرات هوش مصنوعی ابزار نگرانی می‌کند و حتی چند ماه پیش نامه‌ای سرگشاده را امضا کرده بود تا خواستار جلوگیری از توسعه ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته‌تر شود.

ازآن‌سو اما اندرسن در مقاله‌اش سعی کرده است بخشی از این نگرانی‌های هیستریک و منفی‌نگرانه را برطرف کند و نشان دهد که هوش مصنوعی می‌تواند هر چیزی را که برای ما اهمیت دارد، اندکی بهتر کند.

227227

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا