فرهنگ و هنر

از همکاری مرزبان و نصیریان تا خطر نابینایی یک بازیگر

مروری بر فیلم‌های سینماها و اعلام شهرهای بدون سینما، حضور چهار فیلم ایرانی در جشنواره «مونته‌نگرو»، وخامت وضعیت بینایی یک بازیگر، خبری جدید از هادی مرزبان و علی نصیریان، نشست نمایندگان ساترا و پلتفرم‌های نمایش خانگی در دانا نیوز، از اعلام مجوز نداشتن «طاقچه» هز ارشاد تا از دسترس خارج شدن آن، برگزاری «مجلس حبیب» برای صادقی و زخمی دیگر بر تن ابرکوه گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری نهم مردادماه بود.

به گزارش دانا نیوز، با پایان روزهای عزاداری دهه اول ماه محرم فعالیت سینماها از سر گرفته شده و در حال حاضر ۹ فیلم سینمایی روی پرده هستند و چند فیلم هم در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود. در این میان جای فیلم‌های کمدی همچنان خالی است و اکران آن‌ها از روز پنج‌شنبه (۱۲ مرداد) دوباره شروع می‌شود. 

این در حالی است که ۱۱ سالن نمایش فیلم در حالی در یک ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند که همچنان ۱۱۹ شهر با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر بدون سینما هستند.

در ادامه اعلام شد که مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری زنده‌یاد جواد اعرابی سه‌شنبه، دهم مردادماه برگزار می‌شود.

به یاد هنرمندی که به خسرو شکیبایی بال پرواز داد

۴ فیلم ایرانی در جشنواره «مونته‌نگرو» 

وخامت وضعیت بینایی یک بازیگر

همچنین نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز «مونته‌نگرو» امسال میزبان نمایش چهار فیلم ایرانی خواهد بود.

از سوی دیگر «جودی دنچ» بازیگر ۸۸ ساله و انگلیسی برنده اسکار اعلام کرد که وضعیت بینایی‌اش وخیم شده و دیگر قادر به دیدن در صحنه فیلمبرداری نیست.

رکوردی کم‌تکرار برای سینمای آمریکا

سرانجامِ آقای بازیگر به کجا می‌رسد؟

خبرهایی از همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین

امجد جلالی و سیدمحمد مصطفی موتورچی طی احکامی جداگانه از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان دبیران اجرایی و هنری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» معرفی شدند.

هادی مرزبان نمایشنامه علی نصیریان را اجرا می‌کند

همچنین هادی مرزبان از اجرای نمایشنامه «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان به دانا نیوز خبر داد. به گفته او، قرار است این نمایش بعد از ماه محرم و صفر روی صحنه برود.

حسام منظور در نقش مکبث و متون پذیرفته‌شده جشنواره تئاتر آیینی سنتی

 و این‌که حسام منظور در نقش «مکبث» به کارگردانی آرش دادگر به صحنه خواهد رفت و اسامی متون پذیرفته‌شده بخش‌های صحنه‌ای و شبیه‌خوانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از طرف دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد.

اجرای نمایش «ژرژ مخوف» در عمارت نوفل لوشاتو، مقابل دوربین رفتن «پشت ابر پاییزی»، آغاز دور دوم اجراهای «خانوم» و چند خبر دیگر، از جمله دیگر خبرهای سینما و تئاتر بود.

نماینده ساترا: شفاف هستیم

نماینده پلتفرم‌ها: بگذارید کار کنیم

به نظر می‌رسد پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه شبکه نمایش خانگی و تقسیم کار بین وزارت ارشاد و صداوسیما، حالا فضای جدال بر سر تولید و پخش پروژه‌ها در فضای مجازی، کمی آرام‌تر شده است. در نشستی که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (دانا نیوز) با حضور برخی نمایندگان رسانه‌های دیداری، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و همچنین سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برگزار شد، این موضوع مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

اظهارات ۲ مقام ارشد ارشاد و صداوسیما درباره مصوبه شبکه نمایش خانگی

سریال «محرمانه» از شبکه سه می‌رود؟

از اعلام مجوز نداشتن «طاقچه» از ارشاد تا از دسترس خارج شدن آن

در حالی‌که مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اعلام کرد “طاقچه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت ندارد و بر اساس اسناد بالادستی و در راستای «ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال» از فعالیتش ممانعت به عمل می‌آورد” و بعد از حاشیه‌هایی که برای این اپلیکیشن به وجود آمد، حالا این اپلیکیشن عرضه کتاب از دسترس خارج شده است.

انتصاب محمدعلی مرادیان به عنوان مدیر «اداره کتاب»

یادبودی برای شهرام آزادیان

در ادامه، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کتاب) شد.

افزون بر این اعلام شد که آیین یادبود شهرام آزادیان، استاد زبان فارسی که چندی پیش از دنیا رفت، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷:۳۰ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

راهنمای «موراکامی»‌ خواندن

در حوزه موسیقی بخوانید: 

سازهایی که طالبان به آتش کشید

این مرد هیچ‌گاه برای پول نخواند + صوت

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی در فرهنگسرای ارسباران

در خبری هم اعلام شد که نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط با عنوان «نقشی با خط» از ۱۱ تا ۲۰ مردادماه در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران برپاست؛ همزمان با برگزاری این نمایشگاه یک کارگاه تخصصی آموزش خوشنویسی نیز در این مجموعه برگزار خواهد شد.

فراخوان نمایشگاه عکس فیلم‌های انجمن سینمای جوانان ایران

همچنین کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نمایشگاه عکس صحنه و پشت صحنه فیلم‌های فیلم‌سازان انجمن را برپا می‌کند.

برگزاری «مجلس حبیب» برای صادقی

افزون بر این‌ها، مراسم اولین سالگرد درگذشت حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش با عنوان «مجلس حبیب» در رواق شهدای حوزه هنری برگزار می‌شود.

اختصاص نمایشگاهی بزرگ به زوج هنری مشهور

نمایش جنگ حق علیه باطل در ۲ تابلونقاشی

هزینه سفر به سوریه چقدر است؟

در ادامه، معاون عتبات سازمان حج و زیارت از انجام هفته‌ای یک پرواز از تهران به سوریه و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر نفر در کاروان‌های زیارتی خبر داد.

زخمی دیگر بر تن ابرکوه

درحالی‌که زخم تعرض به «کوشک عزت‌آباد» و یک خانه قاجاری در ابرکوهِ یزد هنوز تازه است، از تخریب چند خانه دیگر در بافت تاریخی این شهر خبر رسید. این خانه‌ها که در محله‌های «درب قلعه»، «صفاییه» و در نزدیکی «مسجد حاج سید حیدر» واقع شده‌اند، در روزهای گذشته تخریب شده‌اند. برخی از این خانه‌ها در کنار دستکندها و خندق‌های باستانی قرار داشتند، درحالی که قدمتشان به بیش از یکصد سال می‌رسید.

از ساخت سرویس‌بهداشتی در بافت دهدشت تا انتظار برای حریم «تپه چهک»

همچنین معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از آخرین وضعیت تعیین حریم و عرصه «تپه چهک» سخن گفت و از مرمت هشت بنای تاریخی در این استان و ساخت سرویس بهداشتی در بافت تاریخی دهدشت خبر داد.

انتهای پیام 

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا