اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

کاربردهای شبا بانک مسکن چیست؟

ساتنا و پایا را می توان محصولاتی از بانکداری الکترونیک دانست که امکان واریز و انتقال وجه را از طریق اینترنت و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای مشتریان فراهم می کنند. این دو سامانه در نگاه اول شاید بسیار شبیه به یکدیگر به نظر برسند که می توان گفت در واقعیت نیز به همین شکل است، اما تفاوت‌های اندک بین این دو سامانه وجود دارد که موجب تفاوت کلی آن ها در نوع کاربردشان شده است.

ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آتی و پایا نیز به معنای سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی یا ACH است.

ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی) سیستمی است که به مشتریانِ یک بانک امکان می دهد با مراجعه به شعب بانک خود، هر حواله‌ای را به هر حسابی در هر بانکی به صورت «همان روز» انجام دهند. ساتنا جایگزین مناسبی برای چک های رمزدار بین بانکی است که به جای ابزارهای سنتی کاغذی از ارتباطات الکترونیک بین بانکی استفاده می کند.

پایاپای الکترونیک (پایا) زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حواله‌هاو انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل می‌دهد. این سامانه یکی از دستـور پرداخت‌های گروهی است که عمدتاً برای پرداخت‌های تجاری کاربران شرکتی و سازمانی نظیـر پرداخت حقوق و مستمری، پرداخت سود سهام و پرداخت های انتقالی با تعداد زیاد کاربرد دارد.

حواله پایا نیز مانند ساتنا با دریافت شماره شبا بانک مسکن برای انتقال وجه بین بانکی با استفاده از شماره شبا استفاده می‌شود اما تفاوت ساتنا و پایا در سقف وجه انتقالی و مدت زمانی است که این انتقال طول می‌کشد. در سیستم ساتنا، فرایند انتقال وجه، نهایتا نیم ساعته انجام می‌گیرد ولی در سیستم پایا انجام کامل پرداختی و جابجایی وجه بین یک تا دو ساعت زمان می‌برد.

طبق اعلام بانک مرکزی، تسویه‌های پایا، دو بار در روز انجام می‌گیرد و با این سامانه، انتقال وجه از سپرده شما در بانک به حساب‌های متمرکز سایر بانک‌ها حداکثر تا ۲۴ ساعت و به حساب‌های غیرمتمرکز دیگر بانک‌ها حداکثر تا ۴۸ ساعت انجام می‌شود.

در مقابل، انتقال وجه ساتنا تنها در ساعات اداری بانک‌ها صورت می‌گیرد و در صورتی که پس از ساعات اداری، درخواستی را ثبت کنید، به روز بعد موکول می‌شود. ضمن اینکه انتقال وجه ساتنا هیچ سقفی ندارد؛ اما برای انتقال وجه پایا، سقف ۱۵ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

همچنین از مزایای به‌کارگیری ساتنا می‌توان به امنیت، سرعت و سادگی انجام عملیات اشاره کرد.

حواله الکترونیک پول از یک حساب در یک بانک به حسابی در بانک دیگر، اثرات مثبتی در ارائه خدمات بانکی دارد یعنی مشتری با یک بار مراجعه به بانک حواله دهنده، این خدمت را دریافت می کند؛ در حالیکه با چک های رمزدار لازم است به بانک دریافت کننده وجه نیز مراجعه کند. بنابراین حواله الکترونیکی بین بانکی موجب کاهش مراجعه به شعب بانک ها می‌شود.

از سوی دیگر، استفاده از چک های رمزدار و ایران چک برای انتقالات بین وجوه بین بانک ها مستلزم حمل فیزیکی آنها توسط مشتری است که خطرات گم شدن، سرقت و نظایر آن را دربردارد. ضمن اینکه تردد بین بانک مبدأ و مقصد هزینه ای است که مشتری پرداخت می کند.

بانک مسکن به عنوان چهارمین بانک ایرانی شناخته می شود و جزو بانک های دولتی ایرانی است. این بانک در زمینه ارائه خدمات بانکداری، سرمایه‌گذاری ارائه تسهیلات مسکن و بانکداری خرد فعالیت می کند.

در حال حاضر بانک مسکن ۱۱۷۹ شعبه در سراسر کشور دارد و شعبه مرکزی آن در پایتخت واقع‌شده است. بانک مسکن در سال ۱۳۵۸ بعد از ادغام بانک های رهنی ایران، ساختمان، شرکت سرمایه گذاری ساختمانی، بانک های ایران و ۱۳ شرکت پس انداز و وام مسکن تشکیل شد.

این بانک نیز متأسفانه در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته است. بانک مسکن در سال ۱۳۹۱ با درآمدی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان جزو ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی قرار گرفت و رتبه هفتم را کسب کرد. این بانک که در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان خود سابقه درخشانی دارد، امکان استفاده از همراه بانک مسکن را برای مشتریان خود فراهم آورده است.

مشتریان بانک مسکن نمی توانند از طریق سایر سامانه های انتقال وجه مانند آپ برای انجام نقل و انتقال های مالی استفاده کنند و تنها می توانند از داخل همراه بانک مسکن این کار را انجام دهند. به همین خاطر امنیت نقل و انتقال های مالی در این بانک بسیار بالا است.

استفاده از شماره شبا بانک مسکن برای انتقال وجه

شماره شبا بانک مسکن برای انتقال وجه به صورت بانکی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از شماره شبا انتقال وجه در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. به عنوان نمونه اگر بانک های مبدأ و مقصد از لحاظ پاسخگویی مشکلی نداشته باشند، انتقال وجه با شماره شبا، نهایتاً ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

برخی از سامانه های انتقال وجه هستند که به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارند تا وجه مورد نظر را به حساب مقصد واریز کنند. همین امر باعث شده تا استفاده از شماره شبا نسبت به سایر روش‌های دیگر محبوب تر باشد. پیش از اینکه به روش های دریافت شماره شبا بانک مسکن اشاره کنیم، بهتر است با مزایای استفاده از این شناسه بانکی آشنا شویم.

مزایای استفاده از شماره شبا بانک مسکن

  • اگر بخواهید با استفاده از شماره شبا مبلغی را به حساب شخص دیگری واریز کنید، نیازی به سایر اطلاعات حساب خود مانند شماره حساب، کد بانک، کد شعبه و … نخواهید داشت.

بنابراین تنها با یک شماره استاندارد و بین المللی می توانید به راحتی وجه مورد نظر را انتقال دهید.

  • از جمله مزایای دیگری که برای شماره شبا می توان برشمرد، انتقال وجه با کارمزد کم است.

بسیاری از سامانه های انتقال وجه دارای کارمزد بالایی هستند. به عنوان مثال با روش کارت به کارت هر چه مبلغ افزایش پیدا کند، هزینه تراکنش نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد، اما با شماره شبا این طور نیست.

  • از مواردی که باعث می شود شماره شبا محبوبیت زیادی پیدا کند، امکان انتقال وجه تا بالاترین سقف ممکن از طریق شماره شبا است.

همان طور که می دانید برای انتقال وجه به وسیله کارت بانکی، به صورت روزانه محدودیت وجود دارد و نهایتاً می توانید دو بار به صورت ۵ میلیونی پول جابجا کنید. با استفاده از شماره شبا و از طریق سامانه های ساتنا و پایا، بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان امکان انتقال وجه در هر ۲۴ ساعت وجود دارد.

روش های دریافت شماره شبا بانک مسکن

اگر برای انتقال وجه به شماره شبا نیاز دارید، می توانید به اطلاعات حساب خود مراجعه کنید.

معمولاً در دفترچه حساب یا برگه هایی که هنگام افتتاح حساب به مشتریان تحویل داده می شود، شماره شبا درج شده است، اما در صورتی که به این اطلاعات دسترسی نداشته باشید، می توانید از شماره حساب یا شماره کارت بانکی خودتان برای استعلام شبا استفاده کنید.

البته می‌توانید برای دریافت شبا به شعب بانک مسکن یا عابر بانک های مسکن مراجعه کنید.

نکته: گاهی اوقات ما در زمانی به شماره شبا احتیاج پیدا می کنیم که ساعات اداری پایان یافته و نمی توان به شعب بانک مراجعه کرد. پیدا کردن عابر بانک مسکن نیز ممکن است یک پروسه زمان پر باشد. به همین خاطر بهتر است از روش های اینترنتی استفاده کنیم.

تبدیل شماره کارت به شبا بانک مسکن در سایت صیاد بانک

یک روش ساده که می توانید حتی با گوشی موبایل خودتان هم انجام دهید، تبدیل شماره حساب به شبا بانک مسکن است.

  • برای انجام این کار تنها کافی است وارد وب سایت صیاد بانک شوید و گزینه تبدیل شماره حساب به شبا را انتخاب کنید.
  • شما باید در مرحله بعدی در کادر مورد نظر شماره حساب خود را به صورت دقیق وارد کنید.
  • پس از پرداخت هزینه تراکنش، شماره شبا را استعلام بگیرید.

هزینه انجام هر تراکنش مبلغی بسیار ناچیز حدود ۱۲۵۰ تومان است.

تبدیل شماره کارت به شبا بانک مسکن در سایت صیاد بانک

روش تبدیل شماره ۱۶ رقمی کارت بانک مسکن به شبا نیز دقیقاً مانند تبدیل شماره حساب به شبا است.

با این تفاوت که باید گزینه تبدیل کارت به شبا را انتخاب کنید و شماره شانزده رقمی کارت خود را وارد کنید.

نکته: اگر به کارت بانک مسکن دسترسی داشته باشید، شماره شبا روی آن درج شده است.

کاربرد و مزایای استفاده از شماره شبا

شناسه حساب بانکی ایران یا همان شبا یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای انجام عملیات واریز و برداشت بانکی است. اگر به دنبال انتقال پول به حساب بانکی دیگری هستید، مطمئن‌ترین راه انتقال آن به شماره شبای مقصد است؛ چرا که دیگر نیازی به گرفتن و دانستن اطلاعات بانکی حساب مقصد -مانند نام بانک، کد شعبه، نوع حساب و دیگر جزئیات- ندارید. اطلاعاتی که خیلی مواقع ندانستن یکی از آنها دردسرساز می‌شد و انجام عملیات بانکی را غیرممکن می‌کرد. البته کاربرد استفاده از شماره شبا به این محدود نیست؛ ادامه مطلب کمک‌تان می‌کند.

راستی اگر شماره شبا حساب بانکی‌تان را نمی‌دانید، در «رده» ساده‌ترین راه را برای این کار فراهم کرده‌ایم؛ شماره کارت بانکی‌تان را تایپ کنید و شماره شبا را تحویل بگیرید.

شماره شبا چیست؟

کد ۲۴ رقمی منحصر به فردی که تمام اطلاعات بانکی شما در آن وجود دارد، شماره شبا است. برای انتقال پول سه راه وجود دارد؛ شماره حساب، شماره کارت و شماره شبا. برخلاف شماره حساب که برای انتقال پول در سیستم داخلی بانک‌ها کاربرد دارد، یا شماره کارت که تاریخ انقضا دارد و هر چند سال‌ یکبار باید آن را تمدید کنید، شماره شبا دائمی است. پس اگر هنوز شماره شبا حساب بانکی خودتان را نمی‌دانید، کافی است یک‌بار آن را از «رده» بگیرید؛ با شماره کارت یا شماره حساب، شبا بگیرید.

بعد از گرفتن آن، همیشه می‌توانید کارهای بانکی را براساس شماره شبا انجام دهید. البته مزیت شبا تنها محدود به دائمی بودن آن نیست. شماره شبا هم همیشگی است، هم انتقال پول با آن به‌صرفه‌تر است، هم می‌توان مبالغ بیشتری را در شبکه بانکی جابه‌جا کرد. اما از همه این‌ها مهم‌تر امنیت شماره شبا نسبت به شماره کارت است که خیلی مواقع برای جابه‌جایی پول بین مردم ردوبدل می‌شود؛ یعنی با دادن اطلاعات شماره کارت به فردی دیگر، امکان سوء‌استفاده یا برداشت پول از حساب بانکی شما وجود دارد. اما دادن شبا برای انتقال وجه، هیچ خطری را متوجه حساب بانکی ما نخواهد کرد.

شماره شبای بانکی و اجزای آن

اولین نکته‌ای که درباره شماره شبا باید بدانید، ساختار انگلیسی آن است؛ یعنی ۲ حرف بزرگ انگلیسی در سمت چپ و 24 عدد که در نهایت شماره شبای منحصربه‌فرد هر فرد را می‌سازند. اصلا بگذارید 26کاراکتر شماره شبا را برایتان رمزگشایی کنیم؛

  • ۲ حرف بزرگ اختصاری IR نام اختصاری ایران است که بین تمام شماره‌های شبای بانک‌های ایرانی ثابت است
  • ۲ عدد اول چک دیجیت یا ارقام کنترلی شناسه شبا هستند
  • ۳ عدد بعدی مربوط به کد ثبت شده هر بانک است
  • شماره حساب فرد

برای همین هم هر شماره شبا مختص یک حساب بانکی و منحصر به یک نفر خواهد بود. اگر هم بین این اعداد صفر وجود دارد، در واقع جای خالی است که با صفر پر شده تا شماره شبا به استاندارد 24 رقمی برسد.

موارد استفاده از شبا

مهم‌ترین کاربرد استفاده از شماره شبا این است که سامانه‌های حواله الکترونیکی بانکی مانند و براساس شماره شبا کار می‌کنند و همراه داشتن کد شبا برای دریافت یا واریز پول کفایت می‌کند.

مثلا در کارت به کارت که نام بانکی‌اش حواله سحاب است، اگر براساس شماره کارت بخواهید پول انتقال دهید، سقف مجاز روزانه 3 میلیون تومان خواهد بود که از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا اپلیکیشن‌های انجام می‌شود. اما خیلی‌ها نیاز به انتقال پول بیشتری دارند، یا ترجیح می‌دهند از سیستم انتقال پولی استفاده کنند که هم کارمزد کمتری از مشتری می‌گیرد، هم امنیت بیشتری دارد و خدای نکرده با اشتباه شدن یک عدد، پول به حساب فرد دیگری نمی‌رود.

این تفاوت محسوس در کیفیت خدمات انتقال پول تنها با داشتن شماره شبا امکان‌پذیر است. به این شکل که حواله‌های الکترونیکی انتقال پول پایا و ساتنا که جزو محبوب‌ترین انواع انتقال پول بین بانکی هستند، تنها با داشتن شماره شبای مقصد امکان واریز یا دریافت پول را به مشتری‌ها می‌دهند. حواله پایا این امکان را به مشتریان بانک می‌دهد که یک مبلغ بزرگ پول (حداکثر 15 میلیون تومان) را از مشتری تحویل بگیرد و در حواله‌هایی با مبالغ جزئی‌تر به تعداد زیادی از افراد واریز کند؛ مانند پرداخت حقوق کارمندان یک سازمان یا دادن سود به تعدادی از سهامداران بورس. به همین دلیل هم کارفرماها و شرکت‌های کارگزاری بورس، برای واریز پول از مشتریانشان شماره شبا می‌خواهند.

اگر انتقال پول از 15 میلیون تومان بیشتر باشد، باید از حواله ساتنا استفاده کنید که اجازه می‌دهد تا 50 میلیون تومان در شبکه بانکی انتقال بدهید. علاوه بر مبلغ بالاتری که در ساتنا می‌توانید جابه‌جا کنید، این حواله الکترونیکی با سرعت بیشتری از پایا و دیگر حواله‌های بانکی پول را جابه‌جا می‌کند و برخلاف پایا که در ۳ زمان مشخص شده در طول روز پول‌ها را به حساب مشتریان منتقل می‌کند، انتقال پول با ساتنا تنها چند دقیقه زمان می‌خواهد تا به حساب مقصد برسد.

همه این‌ها را گفتیم که برسیم به این‌جا که استفاده از ساتنا و پایا فقط با داشتن شماره شبا امکان‌پذیر هستند و نیازی به هیچ اطلاعات دیگری ندارید. کاربرد استفاده از شماره شبا متنوع و زیاد است، پس اگر هنوز شماره شبا حساب بانکی‌تان را ندارید، «رده» این امکان را فراهم کرده تا شماره شبای تمام حساب‌هایتان را در هر بانکی که باشد، طی چند ثانیه بگیرید.

مزایای استفاده از شماره شبا

یادتان باشد هر فردی برای انجام کارهای بانکی نیاز به یکی از اطلاعات بانکی خود دارد؛ شماره حساب، شماره کارت و شماره شبا. اما برخلاف شماره حساب و شماره کارت که محدودیت‌هایی برای انجام نقل و انتقال پول در آنها وجود دارد، کاربرد استفاده از شماره شبا این است که به متقاضی اجازه می‌دهد از تمام خدمات و سرویس‌های بانکی بهره ببرد. مثلا امکان حواله پول با شماره حساب یا شماره کارت هم وجود دارد، اما سقف مشخص و محدودی دارند که خیلی وقت‌ها جوابگوی کاربر نیست، اما استفاده از شماره شبا این امکان را به فرد می‌دهد تا خدمات بانکی را تا بالاترین سقفی که بانک مرکزی مجوز آن را داده، انجام دهد.

علاوه بر این، شماره شبا بالاترین استاندارد و امنیت را برای انجام کارهای بانکی دارد و برای هر انتقال پول، شما را از هر اطلاعات شخصی و بانکی دیگری بی‌نیاز می‌کند و اگر خدا نکرده شماره‌ای را اشتباه وارد کرده باشید، مبلغ واریز شده به حساب خودتان باز خواهد گشت. از همه این‌ها مهم‌تر این‌که با توجه به افزایش پلکانی کارمزد انتقال کارت به کارت پول، با شماره شبا و از طریق سامانه‌های پایا و ساتنا می‌توان اقتصادی‌تر و ارزان‌تر همان پول را منتقل کرد.

دکمه بازگشت به بالا