بین الملل

غزه، فاجعه‌ای برای اسرائیل و آمریکا/ جنگی که حماس را تقویت کرد

به گزارش دانا نیوز، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «نمی‌دانم درباره گروگان‌ها به توافق می‌رسیم یا نه ولی اگر حماس از خواسته‌های غیرواقعی خود دست بردارد، ممکن است توافقی حاصل شود». نتانیاهو افزود: «پس از آغاز عملیات در رفح، عملیات نظامی ما در نوار غزه ظرف چند هفته به پایان می‌رسد. اگر در مورد گروگان‌ها به توافق برسیم، عملیات رفح اندکی به تأخیر می‌افتد و اگر به توافق نرسیم، در رفح اقدام خواهیم کرد» بنا به گفته نتانیاهو چهار گردان از شش گردان باقی مانده حماس در رفح متمرکز هستند.

در همین حال یکی از رهبران حماس در باب توافق در مورد گروگان ها گفت: «خوشبینی ها درباره نزدیک بودن زمان دستیابی به توافق مبادله اسرا چندان واقعی نیست».این شخصیت برجسته که نام وی ذکر نشده است افزود: «بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پذیرش مهم ترین خواسته های ما درباره توقف جنگ، عقب نشینی کامل از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه خودداری می کند».

نزدیک به پنج ماه از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه می گذرد. حملات هوایی اسرائیل و درگیری شدید ارتش این کشور با حماس در جنوب غزه ادامه دارد و این حملات امدادرسانی به این منطقه را ناممکن کرده است. آمار تلفات در غزه روز به روز در حال افزایش است. در مجموع، بیش از یک درصد از جمعیت غزه در سه ماه گذشته کشته و ۲.۲ درصد دیگر زخمی شده‌اند. بیشتر این منطقه تخریب شده است و تقریباً بیش از دو میلیون نفر از ساکنان آن آواره شده‌اند. محاصره بی‌امان، همراه با هدف قرار دادن عمدی بیمارستان‌ها، منجر به فروپاشی سیستم مراقبت‌های بهداشتی شده است. خدمات پزشکی وجود ندارد و مردم در اثر قحطی و بیماری از جمله هپاتیت A می‌میرند. حتی کوچک‌ترین صدمات نیز می‌تواند باعث مرگ شود، زیرا حفظ بهداشت و جلوگیری از عفونت بسیار دشوار است.

غزه، فاجعه‌ای برای اسرائیل و آمریکا/ جنگی که حماس را تقویت کرد

طرح حمله اسرائیل به رفح

در ۹ فوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که ارتش او به سمت رفح، آخرین شهر باقی مانده در غزه که توسط اسرائیلی‌ها اشغال نشده، پیشروی خواهد کرد. اکثر ۲.۳ میلیون فلسطینی ساکن غزه پس از اینکه اسرائیلی‌ها در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ به آنها گفتند که باید مناطق شمالی غزه را ترک کنند و جنوب “منطقه امن” خواهد بود، به مرزهای جنوبی گریختند.

اکنون نتانیاهو گفته است که نیروهایش برای مبارزه با حماس وارد رفح خواهند شد. در ۱۱ فوریه، نتانیاهو به ان‌بی‌سی نیوز گفت که اسرائیل گذرگاه امن برای غیرنظامیان را فراهم خواهد کرد و هیچ فاجعه‌ای رخ نخواهد داد.

در ۲۹ ژانویه، دکتر بالاکریشنان راجاگوپال، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق برخورداری از مسکن مناسب،، مقاله‌ای قوی در نیویورک‌تایمز نوشت به نام « تخریب جمعی خانه‌ها باید جنایتی علیه بشریت باشد».

همان‌طور که راجاگوپال می‌گوید، مقیاس تخریب مسکن در غزه را نباید ساده انگاشت. این نوعی جنایت علیه بشریت است. راجاگوپال می‌نویسد که حمله اسرائیل به غزه «بسیار بدتر از آنچه در درسدن و روتردام در طول جنگ جهانی دوم دیدیم است، جایی که حدود ۲۵۰۰۰ خانه در هر شهر ویران شد».

او می‌گوید که در غزه بیش از ۷۰۰۰۰ واحد مسکونی به طور کامل ویران شده و ۲۹۰۰۰۰ واحد مسکونی به طور جزئی آسیب دیده است. او خاطرنشان می‌کند که ، ۶۰ تا ۷۰ درصد سازه‌ها در غزه و تا ۸۴ درصد از سازه‌ها در شمال غزه آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. بنابر این به دلیل این ویرانی‌ها، اکنون که امنیتی برای فلسطینیان در رفح وجود ندارد، اگر آنها بخواهند به شمال بروند خانه‌های آنها ویران شده است. در هر حال آنها هر کجا بروند یا بی‌خانمان و بی سر پناه هستند یا جانشان در معرض حمله‌های اسرائیل قرار دارد.

محکومیت اسرائیل در دیوان دادگستری بین المللی

اقدامات اسرائیل در غزه، آفریقای جنوبی را به فکر طرح پرونده این کشور تحت عنوان “نسل کشی” در دیوان دادگستری بین المللی انداخت. این دیوان در ماه ژانویه به این دعوی رسیدگی کرد و در رأی خود تائید کرد که اتهام آفریقای جنوبی علیه اسرائیل بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی قابل قبول است. این دادگاه همچنین حکم داده است که اسرائیل باید تمام اقدامات را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد. دادگاه از درخواست آتش‌بس فوری و دائمی که قبلاً توسط اکثریت مطلق کشورهای جهان خواسته شده، کوتاهی کرد با این حال، اکثر اقدامات موقت مورد درخواست جمهوری آفریقای جنوبی توسط دادگاه تأیید شده است.

البته هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اسرائیل قصد دارد به مفاد دیوان توجه کند. در واقع، از زمانی که دیوان بین‌المللی دادگستری به پرونده اتهام آفریقای جنوبی علیه اسرائیل رسیدگی کرده است، تل‌آویو اقدامات نسل‌کشی خود در غزه را دوچندان کرده است

جنگی که حماس را تقویت کرد

پس از چندین هفته جنگ که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰۰ فلسطینی شده است، ارتش اسرائیل هیچ مدرکی مبنی بر آسیب قابل توجه بر توانایی‌های نظامی حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی در منطقه غزه ارائه نکرده است. در حالی که اسرائیل به زور وارد بیمارستان‌های اصلی در شمال غزه شد و ادعا کرد که حماس از این سایت‌ها به عنوان پایگاه و مرکز فرماندهی استفاده می‌کند، شواهد ارائه شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) این ادعاها را تائید نمی‌کند.

در آغاز این جنگ، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که دولت وی قصد دارد حماس را درهم بشکند، هدفی که دولت آمریکا علناً از آن حمایت کرد. با این حال، حماس نه تنها توانسته است بزرگ‌ترین ضربه را در تاریخ خود به اسرائیل وارد کند، بلکه از غزه نیز با موفقیت در برابر نیروهای اسرائیلی دفاع کرده است. اکنون تمام جهان درباره تشکیل کشور فلسطین صحبت می‌کند، ایده‌ای که پیش از جنگ به نفع توافقات عادی‌سازی بدون قید و شرط بین کشورهای عربی و اسرائیل کنار گذاشته شده بود. علاوه بر این، یکی از نتایج قابل پیش‌بینی جنگ اسرائیل علیه غزه، افزایش فوق‌العاده حمایت از حماس در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی بوده است. در خاورمیانه و در سراسر جهان اسلام، حماس به قهرمان تبدیل شده است و به طور گسترده به عنوان یک نیروی مقاومت ملی شجاع تلقی می‌شود.

اکنون توافق عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل که سیاست دولت بایدن در خاورمیانه حول محور آن می‌چرخید، مرده است. بر اساس داده‌های نظرسنجی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو تنها مورد اعتماد ۴ درصد از اسرائیلی‌ها است. حداقل ۱۰ کشور سفیران خود را از اسرائیل خارج کرده و یا روابط خود را با اسرائیل به حالت تعلیق درآورده‌اند. تظاهرات طرفداران فلسطینی‌ها همچنان در پایتخت‌هایی مانند لندن و واشنگتن دی سی برگزار می‌شود. این، همراه با کاهش قابل توجه محبوبیت جو بایدن، همگی فاجعه‌ای را برای اسرائیل و آمریکا در غزه رقم زده است.

۳۱۱۳۱۱

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا