اقتصادی

گسترش همکاری ایران و ژاپن در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند

محورهای همکاری در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند میان ژاپن و ایران طی دیدار مشترکی در توکیو، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش دانا نیوز، مجمع حکمرانی اینترنت، یکی از مهم‌ترین نتایج اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۰۳  و یک بستر فراگیر برای مشارکت ذی‌نفعان در مباحث سیاستی اینترنت، ارائه راه‌حل برای موضوعات، چالش‌های مشترک، تسریع دسترسی جوامع به اینترنت و نیز هنجارسازی در حوزه حکمرانی فضای مجازی است.

در این راستا، به تازگی طی دیدار مشترکی در توکیو، محورهای همکاری در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند میان وزیر تحول دیجیتال ژاپن و معاون وزیر ارتباطات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. محمد خوانساری-رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در این دیدار ضمن تقدیر از میزبانی مناسب کشور ژاپن در برگزاری اجلاس حکمرانی اینترنت، بر حفظ حق حاکمیت کشورها در فضای مجازی و لزوم مشارکت فعال دولت‌ها در روندهای مرتبط با حکمرانی اینترنت تاکید کردند. وی ضمن یادآوری سوابق طولانی روابط دوکشور، اظهار کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، تحکیم روابط مبتنی بر احترام متقابل با کشورهای شرق آسیا از جمله ژاپن است.

به گفته وی، در طول سال‌های متوالی، روابط ایران و ژاپن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فناورانه و فرهنگی تعمیق یافته است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این دیدار، به ملاقات ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و تاکید دو طرف بر گسترش مناسبات فیمابین میان دو کشور تاکید کرد.

همچنین وی خاطرنشان کرد:  گرچه به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، روابط دو کشور بخصوص در حوزه اقتصادی و تجاری کاهش یافته است؛ اما فضای همکاری رو به رشد است و راه برای تبادل تجربیات در زمینه‌های مختلف به ویژه تحول دیجیتال، دولت هوشمند و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی باز است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در ادامه ضمن تشریح اهم پیشرفت‌های ایران در حوزه زیرساخت‌های ارتباطاتی و فناوری اطلاعات، به نتایج ملموس توسعه این زیرساخت‌ها در تسهیل و تسریع در تحول دیجیتال و بهره‌مندی مردم از خدمات سکوهای بومی خدمات دیجیتال، کسب‌وکارهای نوپا، دولت هوشمند و پیام رسان‌ها نیز اشاره کرد.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، در ادامه وزیر تحول دیجیتال ژاپن، به تجربیات موفق دولت ژاپن در حوزه هوشمندسازی دولت و دولت الکترونیکی، توسعه ابر دولت و امکان مشارکت مردم در فرایند حکمرانی، مدل‌های موفق مشارکت دولت و بخش خصوصی ((ppp، به‌روش‌ها (best practice)  در زمینه‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی اشاره و برای تبادل تجربیات این حوزه اعلام آمادگی کرد. در پایان، توسعه همکاری‌های بخش خصوصی طرفین به‌خصوص در حوزه‌های مرتبط با توسعه کسب‌وکارهای نوپا، برگزاری گارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و تبادلات فناوری، مورد تأکید قرار گرفت.

هفته گذشته در حاشیه مجمع حکمرانی اینترنت (IGF۲۰۲۳) با یوشیدا، معاون وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن دیدار کرد که در این دیدار، ژاپن تمایل خود را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز و انتقال تجربیات به طور متقابل مورد تاکید قرار گرفت.

گفته شده در این دیدار رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اهمیت توسعه روابط تاریخی و حسنه میان دو کشور، از آمادگی ایران و ژاپن برای تبادل تجربیات در حوزه سیاستگذاری و تنظیم‌گری ارتباطات و فناوری اطلاعات یاد کرد و خواستار برگزاری دوره های آموزشی، پژوهشی، سمینارهای مشترک و همکاری در مراجع و نهادهای بین المللی در زمینه تنظیم‌گری شد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا