استان ها

افزایش تولید و صادرات نفت، برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است

رئیسی در نظارت ستادی وزارت نفت:

افزایش تولید و صادرات نفت،  برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است

رئیس جمهور بخش نفت و گاز را بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری و برگ زرینی کارنامه دولت دانست و از مدیران مجموعه وزارت نفت خواست با تلاش برای جذب بیشتر سرمایه داخلی و خارجی به رشد تولید و افزایش کسب درآمد شتاب بیشتری بدهند.

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در ادامه نظارت‌های ستادی بر دستگاه‌های اجرایی، به وزارت نفت رفت و پس از شنیدن گزارش وزیر و مدیران این وزارتخانه از عملکرد دو ساله و همچنین طرح برخی موانع و مشکلات پیش رو، به بیان دستورات و خط مشی‌های مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد این وزارتخانه پرداخت.

رئیس جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری موتور محرک رشد اقتصادی است، بخش نفت و گاز را بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری دانست و از مدیران مجموعه وزارت نفت خواست با تلاش برای جذب بیشتر سرمایه داخلی و خارجی به رشد تولید و افزایش کسب درآمد شتاب بیشتری بدهند.

رئیسی افزایش تولید و صادرات نفت به‌رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها را برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت مردمی عنوان کرد و در ادامه جلوگیری از خام‌فروشی به عنوان یکی از مسائل مورد تأکید رهبری معظم انقلاب را از جمله وظایف مهم وزارت نفت برشمرد و افزود: فرآوری نفت خام به افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری منجر خواهد شد.

«تأکید بر عدم معطل نگه‌داشتن طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت به بهانه نظرات کارشناسی»، «تسریع در تکمیل طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان» و «توجه ویژه به مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید» از دیگر نکات مهم مطرح شده از سوی رئیس جمهور بود.

رئیسی در ادامه موضوع «قاچاق سوخت» را از معضلات جدی کشور و مقابله با آن را وظیفه همه دستگاه‌های مسئول با همکاری وزارت نفت دانست و گفت: اگر کشور‌های همسایه ما نیازمند سوخت هستند، باید از مبادی رسمی و در قالب انعقاد قرارداد‌های معین اقدام به خرید سوخت مورد نیاز خود کنند تا هم از خسارات گسترده قاچاق جلوگیری شود و هم درآمد حاصل از آن صرف رفاه مردم منطقه شود.

رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت «نظارت و مراقبت جدی نسبت به حفظ پاکی و سلامت اقتصادی» وزارت نفت تأکید و تصریح کرد: در مجموعه‌های ثروت‌سازی نظیر وزارت نفت باید به شدت مراقب ورود دست‌های ناپاک و روابط ناسالم اداری به‌ویژه در انعقاد قرارداد‌ها بود.

رئیسی عمل به مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت را از جمله اقدامات خوب این وزارتخانه توصیف کرد و با تأکید بر اولویت‌دهی به هزینه‌کرد این منابع در توسعه مناطق نزدیک به مراکز تولید و همچنین مراقبت از چانه‌زنی افراد، نهاد‌ها و سازمان‌ها در جذب این منابع، وزیر نفت را مکلف کرد با نظارت و کنترل هیئتی متشکل از افراد مسئول نسبت به اجرای منضبط و نظام‌مند مسئولیت‌های اجتماعی اقدام کند.

«ضرورت ایجاد یکپارچگی در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی با هدف پیروی از سیاست‌های کلی وزارت نفت»، «تأکید بر رفع ناترازی‌ها به‌ویژه در بخش بنزین و گاز و تبدیل این فراورده‌ها به ثروت»، «برنامه‌ریزی برای جذب و حمایت سرمایه‌گذار از بخش خصوصی با تضمین سرمایه و سود»، «هوشمندسازی حوزه نفت و گاز با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان» و «عملیاتی کردن مردمی‌سازی در مجموعه وزارت نفت از طریق سهیم کردن مردم» از دیگر تاکیدات مهم رئیس جمهور به مدیران ارشد وزارت نفت بود.

رئیسی در ادامه یکی از اطمینان‌بخش‌ترین بخش‌ها برای جذب و هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید را مشارکت و سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز کشور دانست و گفت: بهره برداری از میادین مشترک از اولویت‌های جدی دولت برای جذب سرمایه‌گذاری است و نباید از این منابع خدادادی متعلق به مردم غفلت کرد.

رئیس جمهور در ادامه کیفی‌سازی تولید و حرکت به سمت تولید محصولات باکیفیت اعم از بنزین و گازوئیل را از مأموریت‌های مهم وزارت نفت دانست و تصریح کرد: وزارت نفت موظف است با نظارت جدی بر زنجیره تولید و توزیع، میزان هدررفت انرژی را محاسبه و برای جلوگیری از آن در این بخش و همچنین در عرصه مصرف به صورت توأمان برنامه‌ریزی کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی، توسعه عمودی زنجیره تولید نفت و گاز، برنامه‌ریزی جدی برای کنترل مصرف انرژی و اقدامات غیرقیمتی در راستای انضباط‌بخشی به مصرف را مورد تأکید قرار داد و خطاب به وزیر و مدیران ارشد وزارت نفت، تاکید کرد که برای رفع موانع موجود در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش نفت و گاز اقدام کنند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت بازنگری در نوع ارتباط وزارت نفت با شرکت ملی نفت، بر تجدیدنظر فوری نسبت به قوانین و مقررات دست و پاگیر در این بخش با حفظ نظارت‌های قانونی تأکید کرد.

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن دستور پیگیری رفع مسائل وزارت نفت با صندوق توسعه ملی، بر استمرار اقدامات و فعالیت‌های جهادی وزیر و مدیران در جهت ارتقای این وزارتخانه به جایگاه شایسته خود تأکید کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، مهندس جواد اوجی وزیر نفت در گزارشی ضمن  تشریح اقدامات و عملکرد دوساله این وزارتخانه در «سرمایه‌گذاری جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های جدید با اولویت افزایش تولید»، «اجرای طرح‌های کلان نگهداشت و افزایش تولید گاز»، «اجرا و تکمیل طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل»، «اجرای طرح‌های توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی»، «افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازیآ پرداخت . 

وی گفت:  «تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی»، «اجرا و تکمیل طرح‌های صنعت پتروشیمی»، «تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه گازرسانی»، «تولید بار اول اقلام تحریمی و راهبردی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان»، «افزایش آمار رشد تولید نفت خام و گاز با تحقق سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها»، «رشد صادرات نفت و گاز و پتروشیمی» از جمله اقدامات دیگر در این بخش است . 

اوجی افزود : «اقدامات دولت در زمینه تأمین پایدار انرژی و سوخت مورد نیاز کشور»، «اقدامات صورت گرفته در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت»، «شروع طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت»، «رکوردشکنی بی‌سابقه در ذخیره‌سازی سوخت مایع»، «اجرای سیاست‌های غیرقیمتی کاهش مصرف انرژی»، «اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف گاز»، «دستاورد‌های توسعه دیپلماسی فعال و متوازن انرژی و ارتقای سطح تعاملات بین‌المللی»، «صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها»، «توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت نفت»، «عملکرد وزارت نفت در اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی» و «توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی صنعت نفت و گاز»، از دیگر اقدامات این وزارتخانه است 

دکمه بازگشت به بالا