برترین های کسب و کارعمومی

دیزل ژنراتورها چند وقت یکبار باید سرویس شوند ؟

ژنراتور، دستگاهی کاربردی و قابل استفاده برای تولید برق محسوب می شود. ژنراتورها در انواع مختلف تولید می شوند. این دستگاه کاربردی می تواند به منظور ذخیره و تولید برق مورد استفاده قرار بگیرد. اما ممکن است که به مرور زمان نیاز به تعمیر و نگهداری ژنراتور برق داشته باشد. بنابراین، در صورت مشاهده عیب در ژنراتور باید هر چه زودتر نسبت به بررسی و رفع مشکل اقدام کنید. در این مطلب با انواع چک لیست سرویس و نگهداری ژنراتور آشنا می شوید.

معرفی ژنراتور

ژنراتور می تواند انرژی مکانیکی را به الکتریسیته مبدل کند. در واقع با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی، برق تولید می شود. ژنراتورها در انواع مختلف ساخته می شوند و شامل ژنراتور گازوئیلی، بنزینی و گازسوز هستند. بعضی از مدل های آن از سوخت و برخی دیگر نیز با باتری کار می کنند. بیشتر آن ها با استفاده از قطعات یکسان تولید می شوند. در هر ژنراتور قطعات مختلف از نظر قدرت و عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند.

دستگاه ژنراتور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برق می تواند به دلایل مختلف دچار قطعی شود. بنابراین، استفاده از این دستگاه می تواند باعث تامین برق شود. در واقع این وسیله کاربردی به صورت موقت میزان برق را در شرایط و مکان های مختلف همچون بیمارستان، هتل، نمایشگاه و … تامین می کند. با توجه به موارد گفته شده، در می یابیم که سرویس و نگهداری ژنراتور اهمیت زیادی دارد.

قبل از اینکه تصمیم به سرویس ژنراتور بگیرید، بهتر است با چک لیست سرویس و نگهداری ژنراتور بیشتر آشنا شوید. پروسه رفع عیب و تعمیر دیزل ژنراتور در مجموعه پیشرو موتور به بهترین نحو انجام می شود. چک لیست نگهداری و سرویس ژنراتور شامل موارد زیر است:

  • فیلترهای روغن و گازوئیل مورد تست و بررسی قرار می گیرند. تعویض فیلتر و روغن در صورت لزوم انجام می شود.
  • شرایط محیطی ژنراتور بررسی می شود. اگر دما محیط مناسب نباشد، تغییراتی در میزان دما و شرایط محیطی اِعمال می شود.
  • انژکتور و رادیاتور مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند. اگر این قسمت های ژنراتور آسیب دیده باشند، عملکرد دستگاه با اختلال مواجه می شود.
  • ژنراتور عیب بابی و تعمیر می شود. عیب یابی به موقع موتور از بروز آسیب های جدی به ژنراتور جلوگیری می کند.
  • ترانسفورماتور نصب و پیکربندی می شود. نصب و پیکربندی این قسمت باید توسط متخصصین مجرب صورت بگیرد.
  • باتری های دستگاه تست و بررسی می شوند. اگر باتری مشکل در زمینه شارژ داشته باشد باید تعویض شود.
  • ورودی و خروجی هوا مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر کیفیت هوا ورودی و خروجی مناسب نباشد، اقدامات لازم باید برای پاکسازی هوا صورت بگیرد.
  • در چک لیست نگهداری و سرویس ژنراتور، عملکرد تسمه پروانه نیز بررسی می شود.

اهمیت تعمیر و نگهداری ژنراتور برق

ژنراتورها از جمله تجهیزات مهم و بحرانی هستند که در انواع مختلف صنایع و حتی برای مصارف خانگی استفاده می ‌شوند. اهمیت سرویس و نگهداری منظم ژنراتورها به دلایل زیر بسیار مهم است:

  1. تضمین عملکرد مطمئن: سرویس و نگهداری منظم ژنراتورها باعث اطمینان از عملکرد صحیح و مطمئن آن ها در زمان نیاز می‌ شود. اگر ژنراتور در زمان بحرانی یا نیاز به برق قطعی ناپایدار باشد، ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوید و باعث متوقف شدن فرآیندها و خسارات مالی بزرگ شود.
  2. افزایش دوام و عمر مفید: سرویس و نگهداری منظم باعث افزایش عمر مفید ژنراتور می ‌شود و از نیاز به تعمیرات بزرگتر و هزینه‌ بر هنگامی که مشکلات بزرگ رخ می ‌دهد جلوگیری می ‌کند.
  3. بهینه ‌سازی مصرف سوخت: ژنراتورها بهینه ‌ترین عملکرد خود را در صورتی دارند که به درستی سرویس شوند. سرویس منظم به حفظ کارایی سوخت و بهبود کارایی سیستم کمک می ‌کند و بنابراین مصرف سوخت و هزینه‌ ها را کاهش می‌ دهد.
  4. ایمنی: سرویس و نگهداری منظم به اطمینان از ایمنی ژنراتورها کمک می‌ کند. از آنجایی که ژنراتورها با انرژی برق سر و کار دارند، ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. مشکلات ناشی از عدم نگهداری می‌ توانند به حوادث جدی مانند آتش ‌سوزی، انفجار و صدمه به افراد منجر شوند.
  5. رعایت تضمین‌ ها و ضمانت‌ نامه ‌ها: برخی از تولیدکنندگان ژنراتورها برای حمایت از مشتریان خود ضمانت ‌نامه‌ هایی ارائه می ‌دهند که شرایط سرویس و نگهداری منظم را از طریق آن تعیین می‌ کنند. با رعایت این تضمین ‌ها و ضمانت‌نامه‌ ها، می‌ توان از مزایای اضافی مانند پشتیبانی فنی و قطعات یدکی بهره ‌برداری کرد.

به طور کلی، سرویس و نگهداری منظم ژنراتورها از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و این اقدامات نه ‌تنها به بهبود کارایی و کاهش خطرات مرتبط با ژنراتورها کمک می‌ کنند، بلکه می ‌توانند هزینه‌ های عملیاتی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

عوامل موثر بر طول عمر ژنراتور

عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش میزان طول عمر ژنراتور تاثیرگذار هستند. طول عمر دستگاه هایی مانند ژنراتور به نحوه استفاده از آنها نیز بستگی دارد. در صورتی که نحوه استفاده اصولی از دستگاه را یاد نداشته باشید، ژنراتور با گذشت زمان دچار عیب و ایراد می شود. در صورتی که ژنراتور به شکل مناسب نگهداری شود، طول عمر و ماندگاری بیشتری نیز خواهد داشت.

اگر قطعاتی مانند فیلتر هوا، فیلتر روغن و دیزل در ژنراتور فرسوده شده باشند، طول عمر این دستگاه کاهش پیدا می کند. بنابراین، در هنگام سرویس ژنراتور باید عملکرد و سلامت فیلترها بررسی شود.  اگر از دستگاه ژنراتور استفاده می کنید باید به چگونگی راه اندازی و نصب آن نیز توجه کنید. نصب ژنراتورها باید به وسیله متخصصین مجرب صورت بگیرد.  در کل، فاکتورهای موثر در افزایش میزان طول عمر ژنراتور عبارتست از:

  • ژنراتور به شکل منظم و اصولی سرویس و نگهداری شود.
  • قطعات موتور و اتصالات دارای کیفیت بالایی باشند.
  • دما و آب و هوای محیط مورد کنترل قرار بگیرد.
  • به مکان یا چگونگی نصب ژنراتور توجه شود.
  • در دسترس بودن قطعات یدکی می تواند در طول عمر دستگاه نقش داشته باشد.

پروسه عیب یابی دستگاه ژنراتور

اگر می خواهید ژنراتور دوام زیادی داشته باشد، باید یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم را دنبال کنید. پروسه بررسی ژنراتور شامل اقداماتی از قبیل تعویض روغن، بررسی فیلتر هوا و بازرسی منظم دستگاه است. اینکه هر چند وقت یکبار باید این کارها را انجام دهید به تعداد دفعات استفاده از ژنراتور بستگی دارد. اگر به طور منظم به عنوان مثال هر هفته یا دو هفته از آن استفاده می کنید، باید تعمیر و نگهداری دستگاه در فواصل زمانی متعدد صورت بگیرد.

بهتر است که مجموعه خدماتی را پیدا کنید که متخصص در زمینه تعمیر و نگهداری ژنراتور باشد. شرکت پیشرو موتور پارسیان دیزل جزو این مجموعه های خدماتی است. شما می توانید با استفاده از خدمات این شرکت از عملکرد دستگاه ژنراتور خود مراقبت کنید. برخی اقدامات لازم برای پروسه نگهداری و شامل موارد زیر است:

  • ژنراتور به صورت کلی از جهات مختلف ارزیابی و بررسی خواهد شد.
  • بخاری خنک کننده ژنراتور باید به خوبی در محل مورد نظر قرار بگیرد.
  • میزان و سطح روغن ژنراتور باید چک شود. پس از چک شدن روغن می توان به دستگاه مقداری روغن اضافه کرد.
  • میزان آلودگی پاک کننده هوا باید بررسی شود. در صورت آلودگی باید نسبت به تمیز کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • میزان ولتاژ و شارژ باتری نیز از دیگر عواملی است که باید هنگام سرویس و نگهداری ژنراتور در نظر گرفته شود.
  • تعویض فیلتر روغن و بنزین باید به صورت دوره ای انجام شود.‏
  • فیلتر سوخت ژنراتور را باید برای جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی دستگاه بررسی کرد.

خدمات تعمیر و نگهداری ژنراتور برق در پیشرو موتور پارسیان

شرکت پیشرو پارسیان دیزل با سال ها سابقه درخشان و به همراه تیمی از مهندسین و متخصصان مجرب در حوزه فروش، نصب و تعمیر و نگهداری ژنراتور برق و انواع ژنراتور فعالیت می کند. همچنین متخصصین این مجموعه، خدمات مربوط به سرویس و نگهداری ژنراتور را به بهترین نحو ارائه می دهند. عیب یابی و تعمیرات سریع انواع ژنراتور از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که با عیب یابی و بررسی به موقع ژنراتورها می توان از ایجاد آسیب و خطرات احتمالی پیشگیری کرد. در پروسه سرویس و نگهداری دستگاه، اقداماتی مانند عیب یابی، علت خرابی دستگاه و روش های تعمیر انجام می شود.

با دریافت خدمات از این مجموعه می توانید طول عمر دستگاه را افزایش و هزینه ها را نیز کاهش دهید. پس اگر می خواهید میزان طول عمر، کیفیت و کارایی دستگاه افزایش پیدا کند، سرویس ژنراتور را فراموش نکنید.

ساختار و عملکرد ژنراتور برق و عوامل موثر بر آن

در ژنراتور، انرژی سوخت فسیلی توسط یک موتور دیزل ( موتور احتراق داخلی ) به انرژی مکانیکی و سپس توسط دینام به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. با توجه به اندازه و حجم مخزن، می توانید در زمان های مورد نیاز روی خروجی حساب کنید. ساختار دیزل ژنراتور به طور کلی از کوپلینگ مکانیکی، تنظیم کننده سرعت، تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک، شاسی، باتری (برای راه اندازی موتور دیزل)، مخزن سوخت و تابلوی کنترل تشکیل می شود.

ژنراتورها معمولاً به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند به 30-80٪ از خروجی نامی (در نظر گرفته شده توسط سازنده یا OEM) برسند. انواع دیزل ژنراتور مجهز به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) در بخش تاسیسات استفاده می شوند.

واحد کنترل الکترونیکی، دستگاهی است که در داخل دیزل ژنراتور نصب می شود و نقش آن، نظارت بر میزان تغییر نیاز به تولید برق و تنظیم سوخت ورودی به مخزن احتراق ژنراتور برق یا موتور است.شاخص های دیگری نیز در هنگام طراحی سیستم تولید انرژی الکتریکی با توجه به کاربری آن در نظر گرفته می شود.

کاربرد

  • سیستم کنترل
  • سیستم خنک کننده
  • شرایط محیطی خاص
  • نوع سوخت و کیفیت آن
  • سیستم کنترل و تنظیم سرعت
  • نوع ژنراتور
  • دمای محیط

راندمان، یکی دیگر از شاخص هایی است که هنگام انتخاب مولد برای ژنراتور، باید در نظر گرفته شود. البته در یک مفهوم جامع تر، راندمان دیزل ژنراتور به عواملی مانند: ضریب بار، شرایط محیطی، کنترل سوخت، سیستم خنک کننده و تجهیزات کار از راه دور بستگی دارد و به طور کلی، استفاده موفق از دیزل ژنراتور به عملکرد صحیح تمام اجزاء بستگی دارد.

سخن آخر

تعمیر و نگهداری ژنراتور برق دستگاه هایی مانند ژنراتور باید به شکل دوره ای و مرتب انجام شود. معمولاً سرویس ژنراتورها در بازه های زمانی یک، دو یا سه ماهه صورت می گیرد. کوتاهی در زمینه سرویس و نگهداری ژنراتور باعث می شود که دستگاه آسیب جدی ببیند. در صورت عدم عیب یابی و رفع به موقع مشکل ژنراتور، احتمالاً ملزم به پرداخت هزینه های زیاد و سنگین خواهید بود.

بنابراین، سرویس و نگهداری از ژنراتور را جدی بگیرید. شما می توانید انواع خدمات مربوط به سرویس و نگهداری از ژنراتورها را از طریق مجموعه پیشرو موتور پارسیان دیزل دریافت کنید.

سوالات متداول

  • بازه زمانی مورد نیاز برای سرویس و نگهداری ژنراتور چقدر می باشد؟

عیب یابی دستگاه هایی مانند ژنراتور باید به شکل دوره ای و مرتب انجام شود. معمولاً سرویس و نگهداری ژنراتور سرویس دیزل ژنراتور یک کار بسیار تخصصی می باشد که دارای اهمیت زیادی هم است. برای سرویس و نگهداری بهتر این دستگاه هاف توصیه می شود حتما به سراغ افراد دارای تجربه در این زمینه بروید تا بتوانند شما را در این زمینه یاری کنند.

هنگام راه اندازی و عیب یابی دیزل ها باید حتما تمامی موارد مانند: تنظیمات، روغنکاری، تعویض فیلترها، و…. را چک نموده تا از به وجود آمدن هر گونه خسارتی پیشگیری نمایید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا