برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

شایع ترین بیماری برگ نهال بادام و درمان های آن

اگر کشاورزان شایع‌ترین بیماری نهال بادام را شناخته و بتوانند راه‌های پیشگیری و درمان آن را شناسایی کنند تا سالیان طولانی می‌توانند از باغ بادام خود محافظت کرده و مانع از افت کمیت و کیفیت محصولات تولیدی شود، البته رسیدگی منظم و مدیریت صحیح کشاورز مانع از شیوع و همه گیر شدن هرگونه بیماری در باغ بادام می‌شود، در صورتی که درختی نیز آلوده باشد با بررسی کردن ظاهر درخت مخصوصاً ظاهر برگ‌های درخت بادام می‌تواند بلافاصله آن را تشخیص داده و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهد.

بیماری برگ درخت بادام چیست؟

بیماری برگ درخت بادام عوامل مختلفی داشته و موارد زیادی در آن دخیل هستند، برخی از بیماری‌های ریشه‌ای و یا آفت زدگی‌ها باعث زردی و خشک شدن برگ درخت بادام می‌شود، علاوه بر بیماری باید خاطرنشان شویم هرگونه تغییرات و تنش‌های محیطی باعث بیماری و زرد شدگی برگ درختان بادام می‌شود پس بهتر است قبل از درمان بیماری برگ درخت بادام ابتدا به طور دقیق از نوع بیماری آن آشنا شده سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

خرید نهال اصلاح شده بادام

در زمان خرید نهال بادام حتماً به نژاد نهال و میزان سازگاری آن با منطقه توجه داشته باشید، هرچه ریشه نهال قوی‌تر باشد مسلماً به راحتی می‌تواند عناصر مورد نیاز و رطوبت را از خاک جذب کرده و به قسمت‌های فوقانی برساند، هرگونه ضعف در ریشه باعث بیماری برگ درخت بادام می‌شود، پس هنگامی که شما تغییری در ظاهر برگ بادام دیدید بهتر است کمی از خاک اطراف درخت بادام را کنار زده و ریشه آن را مورد بررسی قرار دهید.

هرگونه پوسیدگی، کپک زدگی، سیاه شدگی یا وجود سفیدک‌های پودری بر روی ریشه درخت نشانگر آلوده شدن درخت بادام است، باغدار در این زمان می‌تواندبا حذف قسمت‌های آلوده ریشه و با استفاده از محلول‌های شیمیایی و ضدعفونی کننده نسبت به درمان بیماری ریشه اقدامات لازم را انجام دهد.

نکات مهم در باغداری برای جلوگیری کنترل آفات و بیماری‌های بادام

از دیگر مواردی که باعث بیماری برگ درخت بادام می‌شود ضعف سیستم دفاعی این درخت است، کشاورزانی که به دنبال ارتقا سیستم دفاعی درخت بادام هستند در مرحله اول باید در خرید نهال بادام توجه داشته باشد تا نهال سازگار و مقاوم‌تر را خریداری کند، البته باغدار باید در کوددهی باغ بادام نیز وسواس زیادی داشته باشد، هرچه میزان کوددهی به صورت اصولی و استاندارد باشد به همان اندازه برگ درخت بادام کمتر در معرض خطر و بیماری قرار می‌گیرد.

بهتر است کشاورزان به هنگام خرید نهال بادام با بیماری فیتوفترا آشنا شوند، فیتوفترا یکی از بیماری‌های درخت بادام است که تاثیر مستقیمی بر روی برگ درخت بادام می‌گذارد، در مراحل اولیه باعث زرد شدن و ریزش برگ درخت بادام و در مراحل بعدی باعث خشک شدن درخت بادام می‌شود، بیماری‌هایی که بلافاصله بر روی برگ درخت بادام تاثیر گذاشته و باعث ریزش آن می‌شود نان دیگر آن بیماری جارویی درخت بادام است، عامل باکتریایی فیتوپلاسما باعث ریزش برگ درختان در فصل بهار و تابستان می‌شود، وقتی شما به محوطه باغ وارد شوید با درختی روبرو خواهید شد که هیچگونه برگی در آن وجود نداشته و تنها شاخه‌های لخت دارد.

از دیگر بیماری برگ درخت بادام که کارشناسان زمان فروش نهال به آن تاکید دارند، باید به پیچیدگی برگ درخت بادام اشاره کرد عامل اصلی این بیماری رطوبت بیش از اندازه و توجه نکردن به آبیاری باغ بادام است، عامل بیماری پیچیدگی برگ درخت بادام قارچی بوده و بیشتر در آب و هوای مرطوب خود را نشان می‌دهد، بیماری پیچیدگی بیشتر در فصل پاییز و فصل بهار خود را نشان می‌دهد چون نسبت به گرما حساس بوده و در گرمای تابستان هیچگونه فعالیتی از خود نشان نمی‌دهد.

برای آخرین مورد بهتر است از لکه قهوه نام ببریم، وجود لکه قهری به خاطر دو مورد است عامل یکی قارچی بوده و نوعی بیماری است ولی دلیا دیگر لکه قهوه‌ای به خاطر سوزش آفتاب است، معمولاًقطرات  آبیاری در زمان ظهر یا قطرات باران که بر روی برگ درخت بادام وجود دارد مانند ذره بین عمل کرده و باعث سوزش برگ درخت بادام می‌شود، بهترین راه‌هایی که برای پیشگیری و درمان بیماری برگ درخت بادام توصیه می‌شود عبارتند از:

  1. برای پیشگیری از این نوع بیماری‌ها حتماً رطوبت منطقه را مورد بررسی قرار دهید، رطوبت عامل اصلی بیماری قارچی و باکتریایی است.
  2. در هنگام خرید نهال بادام و کاشت آن فاصله بین درختان را رعایت کنید تا گردش هوا جریان داشته باشد.
  3. آنالیز خاک را به صورت سالانه انجام دهید و برنامه کوددهی هر ساله درخت بادام را رعایت کنید، سعی نکنید از برنامه‌های تکراری برای کوددهی باغ بادام استفاده کنید، چون سالانه خاک باغ در حال تغییر بوده و درختان بادام کهنسال می‌شوند.
  4. سمپاشی دوره‌ای نهال بادام باعث می‌شود تا از آن در برابر انواع آفات و بیماری‌ها محافظت شود.

کلام آخر

کشاورزان برای آشنایی بیشتر با بیماری نهال بادام می‌توانند به سایت تخصصی پاییز نهال مراجعه کرده و اطلاعات جامع و کاملی با خواندن مقالات علمی به دست بیاورند، در این سایت می‌توانید با فروش نهال بادام به صورت اینترنتی آشنا شده و از کارشناسان نهالستان درخواست کاتالوگ داشته باشید تا علاوه بر اینکه انواع نهال بادام سنگی و کاغذی را بشناسید، می‌توانید از کارشناسان نهالستان درخواست کاتالوگ داشته باشید تا با انواع نهال بادام آشنا شده و ویژگی‌های آن را مطالعه کنید همچنین از قیمت نهال بادام مطلع شوید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا