حوادث

سرقت بزرگ پایتخت از زاویه‌ای دیگر

بیش از 160 صندوق از شعبه بانک ملی دانشگاه در پایتخت به غنیمت گرفته شده است که یکی از اتفاقات مهمی است که در چند وقت اخیر خبرساز شده است. به گفته پلیس، 13 ساعت پس از سرقت، 13 مامور دستگیر شدند و هیچ یک از ماموران بانک درگیر نشدند. این بانک همچنین اعلام کرد که با وجود اینکه هیچ تعهد قانونی نداشته است به قربانیان غرامت پرداخت خواهد کرد.

صادق کرمیان، یکی از مدیران خبری دانا نیوز در بیانیه‌ای نوشت: سرقت بانک از بانک ملی چه فضای شگفت انگیزی برای خیل کارمندان این کشور بزرگ که بازنشسته و بازنشسته هستند!

در چند روز گذشته علاوه بر تسلیت به قربانیان این سرقت های بزرگ، با تک تک کارکنان شاغل در این بانک صحبت می کنم و آنها اذعان می کنند که وضعیت روحی آنها کمتر از قربانیان و مراجعین نیست. اتفاقاً بانک، تمامیت و جایگاه سازمانی را که زمانی به آن افتخار می کرد، به خطر انداخته است.

در واقع کارکنان این بانک بر این باورند که اعتماد مردم به بانک کوتاه مدت نیست، بلکه فداکاری بسیاری از کارکنان بانک در 90 سال گذشته و تحت هر شرایطی بوده است. این سرمایه عمومی باید حفظ شود. این امر البته در پی سرقت اخیر از یکی از شعبه های دانشگاه و از دست دادن بیش از 160 مشتری به شدت به اعتماد بانک میل لطمه زد.

“سال‌ها خزانه‌دار یکی از مستقل‌ترین و مهم‌ترین شعب بانک ملی در تهران بودم. در شرح وظایفم بودم. وقتی گربه و پرنده وارد ساختمان شدند زنگ هشدار به صدا درآمد. اما شعبه‌ای که ما بودیم. ساختمان دارای ساختمان بسیار بزرگی بود و این حیوانات در طول روز از هر روزنه یا پنجره ای می توانستند وارد ساختمان شوند و درب آن برای لحظه ای قفل می شد.» سنسورهای دزدگیر بانکی فعالیت آن ها را ثبت می کنند و در نهایت از دزدگیر شعبه استفاده می شود.

او یکی از مدیران بازنشسته بانک میل است که رئیس یکی از دفاتر خزانه داری یک بانک بزرگ و مستقل بوده است.

در بخشی دیگر از این سخنان شعار بانک ملی ایران «جایی که شعار باور می شود» است. حرکت ما چون بیت المال همین است. پست بانکی یکی از مهم ترین و مهم ترین قسمت های ایران است. در واقع تا آنجایی که من اطلاع دارم همکاران من در بانک میل همواره در تلاش بوده اند تا این شعار و اعتماد مردم را حفظ کنند و اکنون که این اتفاق می افتد همه ما بسیار ناراحت هستیم و احساس می کنیم که بخشی از آن هستیم. نام در این جریان وجود ندارد. اگرچه هنوز ابعاد مختلف این سرقت تایید نشده و نیاز به بررسی بیشتر است، اما در صورت قصور از سوی برخی افراد، نام و آبروی ما مورد قبول هیچ بازنشسته ای قرار نمی گیرد. او در خطر است؛ «نام خوبی برای بانک ملی ایران».

با اینکه سال هاست از بانک بازنشسته شده، این آخرین جملات را با بغض به زبان می آورد. به نظر می رسد یک دزد وارد خانه او شده و حریم خصوصی خانواده اش نقض شده است.

یک روز پس از سرقت بانک، رئیس واحد دانشگاه فضای موجود در شعبه خود را اینگونه توصیف کرد: «شکه شدیم. اگرچه این سرقت در شعبه دیگری رخ داد، اما از گم شدن یک حساب بانکی به شدت متأسفیم. بعد از این همه سال ما هنوز یک خانواده هستیم و نمی توانیم ببینیم که این اتفاقات اینطور روی چهره او تاثیر می گذارد. به هر حال امیدوارم در بانک ملی ایران شاهد این اتفاقات نباشیم.»

یکی از مهمترین سوالات این رویداد این است که چرا سیستم امنیتی بانک در ایران اینقدر ضعیف و ناکارآمد است؟ ، آیا پیام هشدار فقط برای یک نفر (رئیس واحد دانشگاه) ارسال می شود؟

در این رابطه البته سخنان یکی از کارمندان گاوصندوق شعبه دیگر بانک ملی را نیز می شنوید: حتی در صورت قطعی برق، بلافاصله پیام آلارم به تلفن های همراه مشخص شده ارسال می شود. سیستم امنیتی. به عنوان مثال وقتی شعبه به هر دلیلی از روی سنسورهای موجود در بانک بسته می شود، بلافاصله زنگ هشدار به صدا در می آید و در وهله اول دستگاه به همراه صندوقدار، سرقت را همزمان اعلام می کنند. اگر آن شخص هم مثل بقیه دلیل اخطار را نبیند یا نشنود، بلافاصله اخطار سرقت برای طرف مقابل یعنی مدیر شعبه ارسال می شود و در صورت بی توجهی به اخطار تبدیل به دستگاه هشدار می شود. بانک به پلیس یا رئیس پلیس منطقه ای که در آن قرار دارد فرستاده می شود و اگر کار به این مرحله رسید، روز بعد پلیس باید موضوع را گزارش کند که در این مرحله باید از مقصران بازجویی شود. عدم توجه به این امر در مراجع ذیصلاح. در نتیجه مسئولان شعبه که به ندرت پس از صدور این اخطارها این کار را انجام می دهند، اجازه رسیدگی به آنها را نمی دهند و علت اخطار را به پلیس گزارش می دهند مگر اینکه از شعبه به سرقت رفته باشد. »

در هر صورت باید منتظر بررسی بیشتر پلیس و کارشناسان در خصوص صحت سرقت جعبه های انباری از شعبه دانشگاه بلیز باشیم. سیستم بانکی باید هر چه زودتر و در اسرع وقت توسط مسئولان تعمیر شود.

یکی از اولین و بدیهی ترین مواردی است که باید هر چه سریعتر تحت نظارت مستقیم پلیس و نظارت نیروهای ذیصلاح امنیتی در ادارات دارای پروتکل های امنیتی منظم و سختگیرانه مورد توجه قرار گیرد. بانک کشور در دستور کار سامانه.

اما در تمام این سال ها که اموال شخصی شهروندان هدف سرقت از منازل آن ها قرار گرفته است، پلیس همواره به مردم هشدار و هشدار می دهد که وسایل با ارزش خود را به جای در منازل در حساب های بانکی خود نگهداری کنند. اگرچه این اموال در برابر دزدان محفوظ است، اما واضح است که سیستم بانکی کشور نیازمند هماهنگی با نیروهای امنیتی و نهادهای انتظامی است تا از جمله در پی فاجعه اخیر، از آخرین تحولات مطلع شود. تعیین و اجرای پروتکل های امنیتی اموال شخصی.

از طرفی بانک ها علاوه بر موارد فوق باید در این زمان به دنبال همکاری با شرکت های بیمه باشند تا در زمان بیمه نامه های قانونی حداقل سرمایه خود را از دست ندهند. همکاری سیستم بانکی و سیستم بیمه در ایران می تواند قابلیت اطمینان صندوق های امانات را تا حد زیادی افزایش دهد.

البته در چند روز اخیر کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی را در مورد قوانین حاکم بر صندوق امانات و اینکه چرا بانک ها در قبال محتویات صندوق امانات مسئولیتی نمی پذیرند اما به عنوان مثال بانک ها تمامی پروتکل های امنیتی را رعایت می کنند، ابراز کرده اند. تضمین سپرده ها و دارایی های اوراق بهادار، شرکت های بیمه به عنوان بیمه نامه های خودرو شخصی میزان غرامت پرداختی شرکت بیمه شامل ریال های مختلف با حق بیمه های مختلف است که هر صندوق حاوی بلایای طبیعی، سرقت یا ارقام و حق بیمه متفاوت است. در هر بیمه رویداد دیگری، اعتماد مردم به استفاده از این وجوه کاهش می یابد، اما استقبال مردم از این وجوه بیشتر از همیشه خواهد بود.

لذا برای اجرای این کار آیین نامه و بخشنامه در اسرع وقت توسط بانک مرکزی و بیمه مرکزی تهیه و به بانک ها و بیمه ها ابلاغ شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا