اقتصادی

چرا توسعه سواحل مکران اهمیت دارد؟

افزون‌بر تحولات صنعتی و اقتصادی که توسعه سواحل مکران می‌تواند داشته باشد و در نقش پیشران توسعه کشور عمل کند، تلاش دشمنان برای ناکام گذاشتن طرح‌های توسعه‌ای این منطقه نشان می‌دهد که توسعه مکران هم از نظر اقتصادی و هم برای مقابله با کسانی که چشم دیدن پیشرفت‌های کشور را ندارند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش دانا نیوز، توسعه سواحل مکران از منویات مقام معظم رهبری و از موضوعات مورد تاکید رییس جمهور است، زیرا سواحل مکران از مهم‌ترین محورهای پیشران توسعه کشور است و می‌تواند به عنوان موتور محرک برای پیشرفت کشور مطرح باشد.  توسعه سواحل مکران مقوله‌ای راهبردی و اساسی برای اقتصاد کشور است. توسعه‌ای که با توجه به مدل اقتصادی کلان تعریف شده برای اقتصاد ایران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید عملیاتی شود.

در عین حال شهریورماه ۱۴۰۱ بود که سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی تاکید شده بود.

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ششم آذرماه ۱۴۰۱ بخشنامه خط مشی‌ها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که در موضوعات کلیدی آن، به رشد اقتصادی عدالت‌محور با رویکرد ارتقای بهره‌وری با تأکید بر اقتصاد دریامحور اشاره شده، چرا که موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت یا اقتصاد دریامحور که موتور محرکه و کانون رشد اقتصادی و افزایش تولید هستند.

در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار اهمیت منطقه مکران توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، از آن زمان توسعه سواحل مکران همواره مطرح بوده و همه مسئولان هم به این موضوع پرداختند ‌و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است.  در حال حاضر در سواحل مکران برنامه‌های دولت به منظور رشد اقتصادی کلان کشور در حال انجام است.

بیشتر بخوانید

برای توسعه مکران باید سبک حکمرانی و قوانین تغییر کند

نقش بندر بزرگ مکران در توسعه اقتصاد دریا

بندر راهبردی مکران در شرق استان هرمزگان حوالی جاسک و در منطقه کوه‌مبارک قرار دارد، طول سواحل مکران ۱۴۴۰ کیلومتر است که حدود ۹۰۰ کیلومتر آن در استان هرمزگان و ۵۴۰ کلیومتر آن در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و از آن‌جایی که یکی از استراتژی‌های سازمان بنادر، توجه ویژه به بنادری است که در آینده نقاط راهبردی خواهند بود؛ توجه به این بندر هم در دستور کار قرار دارد و به گفته مسئولان، مطالعات اقتصادی‌ برای توسعه آن در حال انجام است.

در دولت سیزدهم مقرر شد آنچه که بر زمین مانده از سر گرفته شود، از این رو توسعه سواحل مکران از نظر نقش و کارکرد ملی و به‌عنوان یک ابرپروژه مطرح شده و این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت. بدین‌ترتیب سیدابراهیم رئیسی،  رئیس جمهور، با توجه به کارکرد موضوع، به‌خصوص در نشست با کشورهای همسایه که علاقمندی‌های خود را برای شرکت در این پروژه مطرح کرد. در عین حال در بودجه ١۴٠٢ ردیف اعتباری خاصی برای سازمان توسعه سواحل مکران پیش‌بینی شده بود.

ایجاد بندر بزرگ مکران می‌تواند تحول اقتصادی و صنعتی بزرگی در سواحل مکران ایجاد کند. از جمله امکان فعالیت مجموعه‌های پتروپالایشی و نفتی در این منطقه که ازنظر حمل‌ونقل و صادرات، ایجاد این بندر کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد کرد و در عین حال می‌تواند منطقه بسیار مناسبی برای ورود مواد خام وتولید در داخل کشور باشد. در عین حال بندر بزرگ مکران به‌عنوان یک پایگاه لجستیکی و قطب حمل‌ونقل در کنار بنادر شهید رجایی و چابهار به توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر ماه پیش و گروهک تروریستی جیش‌العدل به چابهار و راسک در بلوچستان حمله کرده و در بیانیه خود، هدف این حمله را تلاش برای ناکام گذاشتن بخشی از برنامه‌های طرح «توسعه سواحل مکران» اعلام کرد. این موضوع نشان می‌دهد که توسعه مکران هم از نظر اقتصادی و هم برای مقابله با دشمنان که چشم دیدن پیشرفت‌های  کشور را ندارند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا