حوادث

هشدار درباره کلاهبرداری در پوشش تورهای ارزان‌قیمت نوروز

یک کارشناس ارشد امنیت سایبری نسبت به احتمال کلاهبرداری از مردم با وعده تورهای ارزان قیمت در ایام نوروز هشدار داد.

به گزارش دانا نیوز، با نزدیک شدن به ایام نوروز و شروع تعطیلات،  میزان تبلیغات سفرهای نوروزی و تورهای گردشگری داخلی و خارجی در فضای مجازی و پیامکی نیز افزایش یافته است، اما سوال اینجاست که آیا می‌توان تنها بر اساس یک تبلیغ یا پیامک، به این تورها اطمینان کرد و میلیون‌ها تومان پول را برای انجام سفر به آنان پرداخت کرد؟

سرهنگ تورج کاظمی در گفت‌وگو با دانا نیوز در این‌باره گفت: متاسفانه افرادی که در فضای مجازی به تبلیغات می‌پردازند؛ توسط هیچ نهادی مجوز نگرفته و در واقع تائید نشده‌اند؛ بنابراین راهی برای اطمینان حاصل کردن از درست بودن این تبلیغات وجود ندارد.حتی گاهی شاهدیم که متاسفانه حتی اگر سایتی تائیدیه هم داشته باشد ممکن است تبلیغات داخل آن جعلی باشد؛ بنابراین نمی توان به راحتی در این باره به افراد و تبلیغات اعتماد کرد، اما می‌توان با اقداماتی از احتمال خطا کم کرد.

رئیس پیشین پلیس فتای پایتخت با اشاره به تبلیغات تورهای مسافرتی ادامه داد: هر آژانس یا شرکت مسافرتی که قصد تبلیغ در فضای مجازی را دارد؛ قطعا یک دفتر فیزیکی همراه با شماره تلفن و آدرس مشخص دارد. از این رو لازم است که افراد پس از دیدن هر نوع تبلیغی چه در سایت‌های اینترنتی و چه به صورت پیامکی، قبل از پرداخت هرگونه هزینه‌ای، به دنبال دفتر فیزیکی این آژانس‌ها باشند و در صورت تائید شماره تلفن و آدرس؛ با این دفاتر قرارداد ببندند. همچنین بهتر است افراد به صورت حضوری برای انجام این امور اقدام کنند.

وی افزود: در صورت داشتن و آدرس این مراکز می‌توان در صورت بروز هرگونه مشکل به صورت حضوری مسائل را پیگیری کرد. 

این کارشناس امنیت سایبری با اشاره به ازدحام سفرها در ایام نوروز ادامه داد: در ایام نوروز که تعداد سفرها زیاد می‌شود و عموما مردم عجله دارند؛ کلاهبرداران از این شرایط سوءاستفاده کرده و با زیاد کردن میزان تبلیغات، انگیزه سفر را برای افراد ایجاد می‌کنند، در مواردی دیده شده که کلاهبرداران نیز با سوءاستفاده از همین فضا و در پوشش تورهای ارزان قیمت و به بهانه رزرو کردن مکان و بلیط، مقداری بیعانه دریافت کرده و دیگر پاسخگوی مشتریان نیستند.

کاظمی در جواب به این سوال که صاحبان آژانس‌های مسافرتی باید چگونه در فضای مجازی تبلیغ کنند؛ گفت: اگر فردی دارای آژانس مسافرتی باشد پس قطعا مجوزهای لازم را دریافت کرده و دفتری به صورت فیزیکی به همراه شماره تلفن برای شرکت خود را در نظرگرفته است. به همین ترتیب افراد می‌توانند با ارائه آدرس و شماره تلفن صحیح خود، به جلب اعتماد بپردازند.  من به عنوان یک شهروند به مراکزی اعتماد می‌کنم که علاوه بر دریافت مجوز رسمی از مراکز مربوطه، دارای مرکز مشخصی است و کارمند نیز دارد نه اینکه یک نفر به صورت مجازی کلیه کارهای سفر را انجام دهند.

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت ادامه داد: قیمت‌های پائین و به نظر اقتصادی این تبلیغات می‌تواند افراد را به خرید و پرداخت بیعانه ترغیب کند اما این مسئله یکی از شگردهای این کلاهبرداران سایبری است بنابراین افراد نباید تنها به خاطر یک پیامک یا تبلیغ به افراد اعتماد کرده و به آنها پولی پرداخت کنند.

انتهای پیام

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا