حوادث

باران و برف کهگیلویه و بویراحمد را فرا می‌گیرد

آفتاب‌‌نیوز :

ولی بهره‌مند روز جمعه اظهار کرد: نتایج آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمان فعالیت سامانه بارشی در کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه بیست و دوم بهمن ماه به مدت یک شبانه روز خواهد بود.

وی بیان کرد: گستره سامانه بارشی مذکور در مناطق گرمسیری و سردسیری استان خواهد بود.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کاهش دمای هوا از دیگر پدیده‌های هواشناسی استان درچند روز آینده است.

بهره‌مند با اشاره به اینکه هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد به علت ورود این سامانه هشدار زرد صادر کرده افزود: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد و در نواحی کوهستانی بارش برف و مه در گردنه‌ها از اثرات این سامانه است.

وی بیان کرد: لغزندگی جاده ها، کاهش دید، آبگرفتگی معابر به صورت محدود و امکان خسارت به سازه‌های موقت از خطرات احتمالی این سامانه است.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها، احتیاط درباره عبور از رودخانه‌ها و انتقال محصولات کشاورزی از دیگر توصیه‌ها برای به حداقل رساندن خسارت هاست.

هشدار زرد برای شرایط جوی، هنگامی صادر می‌شود که اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفر‌ها در برخی نقاط ایجاد شود. در این سطح از هشدار، بیشتر افراد ممکن است بتوانند به کار‌های روزمره خود ادامه دهند، اما برخی دیگر بسته به مکان و یا نوع فعالیت آن‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ بنابراین توجه به محتوی هشدار و ارزیابی اینکه آیا فعالیت افرادمی‌تواند تحت تأثیر این هشدار قرار گیرد مهم است. مسئولان باید از وجود پدیده جوی آگاه بوده و تدابیر لازم را در صورت نیاز اتخاذ کنند.

بهره‌مند اضافه کرد: میانگین بارندگی‌های امسال استان تا روز چهاردهم بهمن ماه ۲۱۱ میلی‌متر بوده که ۲۲۵ میلی‌متر کمتر از مدت مشابه پارسال است.

بهره‌مند افزود: مدت مشابه پارسال۴۳۶میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده بود.

بهره‌مند میانگین بارش بلند مدت سالیانه در کهگیلویه و بویراحمد را ۵۸۰ میلیمتر اعلام کرد.

وی گفت: میزان بارش بلند مدت سالیانه در ایستگاه یاسوج ۸۰۰.۴، سی سخت ۶۹۳، دوگنبدان ۴۳۰، دهدشت ۴۰۲، لیکک ۳۹۶ و منطقه امامزاده جعفر ۴۲۹ میلیمتر ثبت شده است.

میانگین بارش باران استان طی سال زراعی گذشته به حدود ۷۰۰ میلیمتر رسید که بیش از ۱۴۰میلیمتر بیشتر از میانگین بلند مدت بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا