فرهنگ و هنربرترین های کسب و کار

روش صحیح نگهداری فرش در انبار

روش صحیح نگهداری فرش ماشینی یکی از دغدغه های مهم ما است. گاهی اوقات مجبوریم به دلایل مختلفی فرش هایمان را انبار یا لوله کنیم. این نکته بسیار مهم است که روش های صحیح و درست نگهداری از فرش را بلد باشیم تا آسیبی به آن وارد نشود. در ادامه ی مطلب همراه باشید.

روش صحیح نگهداری فرش ماشینی

خانه تکانی یا خیلی از دلایل دیگر باعث می شود تا ما فرش هایمان را برای مدتی لوله یا انبار کنیم و این کار باید بطوری انجام شود تا ضامن سلامت و ماندگاری فرشمان باشد.

اگر فرش مدت زمان زیادی در معرض هوا نباشد ممکن است پوسیده و دچار خرابی شود، البته اکثرا برای فرش های دستباف و گلیم و قالیچه که جنسشان ابریشم و پشم است، این اتفاق می افتد. اما اگر فرش های ماشینی الیاف طبیعی مثل پشم داشته باشند، اگر به درستی نگهداری نشوند هم ممکن است پوسیده شوند.

با رعایت چند نکته می توانید آن ها را طوری انبار کرده تا از خرابی و پوسیدگی آن جلوگیری شود.

  • لوله کرن فرش بهترین روش برای انبار کردن آن است،زیرا با این روش از شکستگی و چروک فرش جلوگیری می شود. پس از لوله کردن فرش آن را در پارچه سفید نخی بپیچید که رنگ نگیرد. دو طرف آنرا محکم ببندید با این کار از ورود گرد و خاک به بافت آن جلوگیری می شود.
  • از تا زدن یا روش های دیگر خودداری کنید چون با این کار بافت و الیاف فرش شکسته شده و به مرور زمان باعث چروک می شود. پس حتی برای مدت کوتاه هم فرش را تا نزنید.
  • از کیسه های نایلونی برای نگهداری فرش استفاده نکنید، زیرا این کار از ورود هوا به بافت فرش جلوگیری می کند و فرش شما پوسیده و کپک می زند.
  • برای مراقبت از فرش خود در مقابل بید خوردگی و حشرات می توانید در زمان لوله کردن فرش از تنباکو یا چند عدد قرص نفتالین در لا به لای فرش استفاده کنید. این مواد به دلیل بوی بدی که متصاعد می کنند از لانه سازی حشرات جلوگیری می کنند. ولی باید به این نکته توجه کنید که به مرور خاصیت خود را از دست می دهند و باید آن ها را تعویض کنید.
  • اگر تعداد زیادی فرش برای انبار کردن دارید بهتر است آن ها را روی هم پهن کنید با این روش آسیبی به فرش نمی رسد، البته این روش نیاز به فضای بیشتری دارید.
  • بدترین مکان برای نگهداری فرش ها محیط های بسته و مرطوب است. حتی مکان هایی که بدون نور یا به اصطلاح خفه هستند باعث پوسیدگی، کپک، لانه سازی بید و حشرات و تغییر رنگ الیاف فرش می شود. به طور کلی هر مکانی که هوا جریان نداشته باشد برای فرش مضر است و از قیمت و اعتبار فرش می کاهد.
  • همچنین نگهداری فرش در محیط هایی مثل انباری و موتور خانه که فضایی گرم دارند باعث خشک و شکننده شدن و همچنین از بین رفتن نرمی فرش و کاهش استحکام آن می شوند.

امیدواریم با رعایت این نکات فرش هایی سالم و با استحکام و خوش رنگ داشته باشید.

منبع: قصر فرش

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا