بین الملل

ماکرون: فرانسه آماده است به رسمیت شناختنِ کشور فلسطین را در شورای امنیت مطرح و برای تحقق آن تلاش کند

به گزارش دانا نیوز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه عنوان کرد به رسمیت شناختن کشور فلسطین دیگر برای فرانسه یک تابو نیست و حتی پیشنهاد داد که فرانسه در صورت توقف تلاش‌ها برای تحقق راه‌حل دو دولتی تحت تاثیر مخالفت رژیم صهیونیستی به صورت مستقل در زمینه اجرایی شدن این ایده وارد عمل شود.

به نقل از رویترز، اگرچه به رسمیت شناختن یک‌جانبه فلسطین از سوی فرانسه بدون انجام مذاکرات واقعی، تغییر چندانی در شرایط کنونی ایجاد نمی‌کند، با این حال این اقدام از نظر نمادین و در عرصه دیپلماتیک حائز اهمیت بسیاری است.

موضع اخیر ماکرون در حالی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با حاکمیت فلسطین اعلام کرده است و گفته که در مورد کنترل کامل امنیتی این رژیم در مناطق فلسطینی به هیچ عنوان سازش نخواهد کرد و کاملا مخالف تشکیل دولت فلسطین است.

به گزارش فارس پیشتر هم قانون‌گذاران فرانسوی در سال ۲۰۱۴ در پارلمان این کشور به طرحی رای دادند که به موجب آن از دولت این کشور خواسته می‌شد، فلسطین را به رسمیت بشناسد. اقدامی نمادین که تاثیرات بسیار کمی بر مواضع دیپلماتیک فرانسه داشت.

اکنون اظهارات ماکرون برای اولین بار است که از سوی یکی از رهبران فرانسوی مطرح می‌شود. ماکرون در جریان دیدار با ملک عبدالله، پادشاه اردن در این رابطه عنوان کرد: به رسمیت شناختن فلسطین یک تابو نیست. شرکای ما در منطقه به ویژه کشور اردن، روی این موضوع کار می‌کنند و ما با آن‌ها در این رابطه همکاری می‌کنیم. ما آماده هستیم تا در اروپا و شورای امنیت نیز آن را مطرح و بر تحقق آن کار کنیم.

گفته می‌شود، اظهارات ماکرون با هدف افزایش فشارها بر رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه مطرح می‌شود. با وجود آنکه اکثر کشورهای در حال توسعه، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند.

اکثر کشورهای اروپای غربی این موضوع‌گیری را قبول ندارند و استدلال می‌کنند، یک کشور مستقل فلسطینی باید از طریق مذاکرات با رژیم صهیونیستی ایجاد شود.

ماکرون پیشتر هم به اقدام رژیم صهیونیستی برای حمله رفح انتقاد و عنوان کرده بود، این حمله می‌تواند به یک فاجعه انسانی بی‌سابقه منجر شود.

310310

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا