اقتصادیبرترین های کسب و کار

چگونه باشگاه مشتریان ایجاد کنیم؟

هر آنچه در مورد راه اندازی باشگاه مشتریان باید بدانید

فرایند پیدا کردن و جذب مشتری کار چندان ساده‌ای نیست؛ این را صاحبان کسب‌و‌کار خوب می‌دانند. به همین دلیل نگه داشتن مشتریان قدیمی اهمیت پیدا می‌کند. هزینه‌ای که بابت تبلیغات برای جذب مشتری جدید می‌پردازید، بسیار بیشتر از مخارج حفظ مشتریان قبلی است. راه اندازی باشگاه مشتریان یکی از روش‌های مناسب برای حفظ مشتریان قبلی است.

مشتریان قدیمی شما برندتان را به خوبی می‌شناسند و به همین دلیل بیشتر از مشتری جدید خرید می‌کنند. اما چگونه می‌توانیم کاری کنیم که مشتریان وفادار بیشتری داشته باشیم و آن‌ها را دوباره و دوباره برای خرید به کسب‌و‌کارمان برگردانیم؟ مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راه حفظ مشتری قدیمی و جذب مشتری جدید، راه اندازی باشگاه مشتریان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به راه اندازی پنل باشگاه مشتریان، چگونگی انجام این کار، اهداف و اهمیت آن اشاره کنیم.

باشگاه مشتریان چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

باشگاه مشتریان یک استراتژی برای گرد هم آوردن مشتریان وفادار و ارائه خدمات ویژه به آن‌ها است. طبق این استراتژی، به تناسب میزان وفاداری مشتری خدمات ویژه‌ای به او ارائه می‌کنید. این خدمات می‌تواند شامل جوایز، محصولات رایگان، امکان استفاده از خدمات یک شرکت دیگر با هزینه‌ای کمتر و موارد متنوع دیگر باشد.

یکی از اصلی‌ترین اهداف راه اندازی باشگاه مشتریان، نگه داشتن مشتری وفادار و ایجاد انگیزه کافی برای خرید دوباره است. اما همین خدمات ویژه، برای سایر مشتریان و حتی مخاطبان برند انگیزه ایجاد می‌کند تا با افزایش میزان خرید و وفادار ماندن به کسب‌و‌کار، به باشگاه مشتریان بپیوندند. ساده است! شما می‌خواهید مشتری همیشگی خود را راضی نگه دارید و دوباره به فروشگاه برگردانید، بنابراین مزایای خاصی به او ارائه می‌دهید. مشتری بالقوه شما، حتی اگر تا به حال خرید چندانی نکره باشد، این مزایا را می‌بیند و ترغیب می‌شود که عضوی از این گروه خاص باشد.  طبق تحقیقات، هزینه جذب مشتری جدید بین 4 تا 7 برابر هزینه نگه داشتن مشتریان قدیمی است؛ حالا با یک تیر (که همان ایجاد باشگاه مشتریان است) دو نشان زده‌اید، هم مشتری قدیمی را نگه داشته‌اید هم مشتری جدید را به کسب‌و‌کارتان جذب کرده‌اید.

راه اندازی باشگاه مشتریان چه مزایایی دارد؟

مشتری راضی و وفادار پایه و اساس یک کسب‌و‌کار است. راه اندازی باشگاه مشتریان تعامل با این مشتریان را ساده‌تر می‌کند، به آن‌ها احساس ارزشمندی می‌دهد و حامیان برند را به وجود می‌آورد.

مشتری راضی و خوشنود تجربه خریدش را با 5 یا 6 نفر به‌طور میانگین در میان می‌گذارد؛ درحالی‌که مشتری ناراضی، به طور میانگین خدمات یا محصولات بی‌کیفیت را به 10 نفر بازگو می‌کند و آن‌ها را به نخریدن تشویق می‌کند. علاوه بر این، نارضایتی‌ها اغلب غیرمستقیم به گوش شما می‌رسند چون مشتری ناراضی عادت به اعتراض مستقیم ندارد.

 این نکته قابل توجه و البته خیلی مهم نشان می‌دهد که عالی بودن مهم است اما بد نبودن از آن مهم‌تر است. حتی اگر در حیطه خودتان بهترین نیستید و مزیت خاصی برای ارائه ندارید، مشتری‌هایتان را راضی نگه دارید و تجربه خرید خوبی برایشان رقم بزنید.

ایجاد باشگاه مشتریان به شما کمک می‌کند:

  • مشتریان قبلی خود را نگه دارید،
  • مشتریان جدید جذب کنید،
  • در روزهای سخت پابرجا بمانید،
  • کسب‌و‌کارتان رونق بیشتری پیدا کند.

مشاوره راه اندازی باشگاه مشتریان (آموزش قدم به قدم راه اندازی باشگاه مشتریان)

مشاوره راه اندازی باشگاه مشتریان نرم افزاران به شما این امکان را می دهد که هدف خود را مشخص کنید و مطابق با آن از باشگاه مشتریان خود به منظور سود دهی بیشتر بهره بگیرید. در مشاوره راه اندازی باشگاه مشتریان به شما گفته می شود که

  • اهداف خود را مشخص کنید
  • تعریف درستی از سازمان اجرایی به عمل آورید
  • در نظر گرفتن اطلاعات مورد نیاز مرتبط با مشتریان فراموش نشود.
  • یک ادبیات به خصوص با مشاوره رایگان باشگاه مشتریان برای شما در نظر گرفته می شود.
  • روش های عضویت با کسب امتیاز در صورت عدم خروج از باشگاه برای شما لحاظ می شود.
  • برای رسیدن به یک ارتباط درست و مشتری مداری سناریویی طرح ریزی می شود.
  • در قدم اول به صورت آزمایشی باشگاه مشتریان باری شما اجرا می شود.
  • در نهایت راه اندازی کامل سیستم باشگاه مشتریان برای شما و کسب و کارتان ارائه می گردد.

برای راه اندازی باشگاه مشتریان ابتدا وارد وب سایت نرم افزار باشگاه مشتریان نرم افزاران شوید. مطابق شکل زیر و منوی سایت درخواست دموی رایگان را کلیک کنید و با پر کردن اطلاعات فرم منتظر تماس کارشناسان ما باشید در هر مرحله اگر نیاز به مشاور داشتین با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی کاملی به شما ارائه دهند. راه اندازی باشگاه مشتریان نرم افزاران

مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان(به طور کلی)

راه اندازی باشگاه مشتریان همانند بسیاری از نرم افزار های دیگر برای راه اندازی نیاز به طی کردن مراحل خاص خود می باشد.

۱-ثبت نام مشتریان و راهنمایی و مشخص نمودن شرایط ثبت نام

کاملاً بدیهی است اولین مرحلۀ راه اندازی باشگاه مشتریان، ثبت نام مشتریان شما می باشد. ثبت نام در نرم افزار وفاداری کار سختی نیست. هرچند، شرایطی که برای ثبت نام مشخص می شود توسط شما طرح ریزی می شود. با داشتن این اپلیکیشن وفاداری، از مشتریان خود جهت ثبت نام چه انتظاراتی دارید یا بهتر است بگوییم چه نوع اطلاعاتی نیاز دارید. به عنوان مثال، ممکن است به اطلاعات تماس مشتریان نیاز داشته باشید. این که چه نوع اطلاعاتی را از مشتریان خود می خواهید به شرایط کسب و کار شما و  نوع نگاه شما به اپلیکیشن وفاداری است.

همچنین مشتری مداری و ارتباط با مشتری در باشگاه مشتریان و نحوۀ تعامل شما با مشتریان توسط اطلاعاتی است که شما هنگام ثبت نام از مشتریان خود دریافت می کنید. اجازه بدهید یک مثال بزنیم. ممکن است هنگام ثبت نام مشتریان در باشگاه وفاداری، به مشتریان خود فرمی ارائه دهید و اطلاعاتی متنوعی که می دانید به چه شکل در آینده به شما کمک خواهد کرد، را درخواست کنید.

مثلاً از مشتریان بخواهید نام غذای مورد علاقه خود را ثبت کنند، یا این که سوالاتی مطرح کنید همانند این که شما در اوقات فراغت خود چه کارهایی انجام می دهید، اهل فیلم و سینما هستید یا نه، چقدر به مسافرت اهمیت می دهید و هرچند وقت یک بار به مسافرت می روید و … مثال های بی شماری که اگر کمی فکر کنید می توانید یک کتاب کامل از آن ها تهیه کنید. اما مراقب باشید موجب معذب شدن مشتریان خود نشوید که وسط ثبت نام خسته شوند و کاملاً از ثبت نام در باشگاه مشتریان منصرف شوند.

باشگاه مشتریان یک قسمت مربوط به بانک اطلاعات مشتریان داشته و اطلاعاتی که شما از آن ها درخواست می کنید در آن جا ثبت می شود. چرا باید اطلاعاتی همچون مثال هایی که ذکر کردیم برای شما اهمیت داشته باشد؟ خب، شما نیاز دارید مشتریان خود را بشناسید. هر چه بیشتر بهتر ! ولی برای اجرای مرحلۀ ثبت نام خیلی حساب شده باید عمل کنید. ارتباط با مشتری و مشتری مداری با داشتن اطلاعاتی در مورد مشتریان، به شما در باشگاه مشتریان کمک خواهد کرد.

در باشگاه مشتریان، هنگام ثبت نام می توانید برنامه های خود را شروع کنید. موارد زیر می تواند به شما کمک کند تا آگاه باشید که وفادارسازی را در همان مرحله ثبت نام در باشگاه مشتریان آغاز نمایید.

  • دادن کارت مخصوص مشتری به عنوان کارت وفاداری
  • دادن کارت هایی که قابلیت اسکن دارند. این کارت ها مشابه کارت های اعتباری می باشند که بارکد دارند. مشتری هر بار که از شما خرید می کند با اسکن کارت، به وی امتیاز دهید و امتیاز او ثبت شود.
  • ارائه اپلیکیشن وفاداری جهت نصب بر گوشی های موبایل، که این اپلیکیشن وفاداری دارای پنل مخصوص به خود مشتری است و مشتری با همان پنل می تواند اطلاعات مربوط به خود را داشته باشد و آن را هر وقت که خواست بتواند بررسی کند. این که چند امتیاز دارد و چه پاداش هایی برای وی در راه است.

۲-تعریف پاداش های باشگاه مشتریان

در راه اندازی باشگاه وفاداری، به موازات این که مشتریان میزان وفاداری خود را نسبت به شما، با خرید های بیشتر، افزایش می دهند، می توانند از پاداش های باشگاه مشتریان بهره مند شوند. ولی اگر شما پاداش ها متناسب با امتیازهایی که مشتری دریافت می کند تعریف نکرده باشید، درگیر چالش پیچیده ای خواهید شد. بنابراین، باید پاداش ها تعریف کنید. به مثال های زیر دقت کنید.

  • اهدای یک کالا یا خدمات رایگان
  • ارائۀ کالا یا خدمات با تخفیف (که اگر مشتریان دارای کارت تخفیف باشد بهتر است)
  • استفاده از برخی خدمات مخصوص یا محصولات دیگر؛ مثلاً مراجعۀ مشتریان به مراکز خرید و استفاده از امتیازات خود جهت دریافت برخی کالاها، مثل یک تی شرت یا کفش یا گوشی موبایل و … یا استفاده از برخی خدمات مانند بلیط استخر، بلیط سینما و … با تخفیف یا رایگان که بستگی به میزان وفاداری مشتریان دارد (یعنی امتیاز مشتریان)

۳-برنامه ریز جهت نحوه امتیازدهی به مشتریان

برنامه مشتریان باید به صورتی باشد که اولاً دارای توجیه اقتصادی باشد، ثانیاً موجب رضایت بیشتر مشتریان و نیز جذب مشتریان جدید شود. مثلاً می توانید به این شکل برنامه ریزی کند که اپلیکیشن وفاداری به ازای هر خرید یک امتیاز دریافت کند. هنگامی که امتیازات وی به ۱۰ رسید، دریافت پاداش ها شروع شود. ممکن است صاحب یک کسب و کار دیگر به این شکل عمل نکند و مبنای اولین پاداش خود به مشتریان خود را ۵ امتیاز در نظر بگیرد.

همچنین در باشگاه مشتریان می توانید به مشتریان خود سطح بدهید. یعنی این که، به عنوان مثال، امتیاز مشتری به ۱۰۰ رسید، سطح برنزی دریافت کند. با رسیدن به سطح برنزی قطعاً باید برنامه ریزی کرده باشید که مشتری شما با داشتن این سطح صاحب چه مزایایی خواهد شد. همین طور سطح نقره ای و طلایی که باز برنامه ریزی توسط شما برای پیش بینی چنین رخدادی صورت گرفته باشد. اگر یک مشتری به سطح طلایی رسید در باشگاه مشتریان شما صاحب چه نوع پاداش هایی خواهد شد.

۴-ارتباط نزدیک تر با مشتری را شروع کنید

باشگاه وفاداری می طلبد وقتی که مشتریان مراحل قبل را طی کردند، با آن ها وارد یک رابطۀ نزدیک تر شوید. با این کار وفاداری مشتریان بیشتر و بیشتر می شود و این دقیقاً همان هدف اصلی اپلیکیشن وفاداری است. شما هم نباید به این رابطه یک طرفه نگاه کنید. برنامه ای که پیاده می کنید باید برنامه جامع باشگاه مشتریان شما باشد و شما نیز به ازای افزایش وفاداری مشتریان خود، برای آن ها سورپرایزهای ویژه ای در نظر بگیرید.

راه اندازی باشگاه مشتریان با همین مراحل به راحتی می شود. هرگز هدف اصلی باشگاه وفاداری را فراموش نکنید و از آن فاصله نگیرید. هدف رضایت و در نتیجه رضایت مشتریان و بعد از رضایت مشتریان، افزایش سوددهی کسب و کار شما می باشد. بنابراین، تمرکز خود را بر رضایت مشتریان قرار دهید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا