علمی و پزشکی

این بلا‌ها را گلودرد سر کودکان می‌آورد

آفتاب‌‌نیوز :

سیدعلی جمالیان، فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق درباره «روماتیسم قلبی و علت‌های ایجاد آن»، گفت: این بیماری نوعی واکنش شبه ایمنی یا سوپرآلرژی اتوایمیون بدن به آنتی ژن‌های باکتری‌های استرپتوکوک گروه «آ» است.

وی ادامه داد: در کودکی لوزه‌ها بسیار بزرگ است و گلودرد‌های چرکی بیشتر است با گلودرد چرکی، این گروه از باکتری‌ها در بدن لوکالیزه شده و آنتی ژن آن‌ها در خون ترشح می‌شود.

این فوق تخصص قلب افزود:درصدی از افراد درسنین ۵ تا ۱۵ سالگی مبتلا به گلودرد‌های چرکی می‌شوند، اما با تجویز پزشک برای درمان گلودرد‌های چرکی اقدام نمی‌کنند و یا درمانی ناقص دارند.

جمالیان خاطرنشان کرد: این گلودرد می‌تواند با استفاده از آنتی بیوتیک‌های ساده و تزریق آمپول پنی سیلین و شربت‌های آنتی بیوتیک مشابه در صورت حساسیت به پنی سیلین مداوا شود.

وی بیان داشت: در بدن درصدی از این افراد آنتی بادی‌هایی تشکیل می‌شود که این آنتی بادی‌ها به قلب حمله کرده و موجب آسیب آن می‌شوند. در این حالت پرده قلب و دریچه‌ها و عضلات قلب درگیر می‌شوند و معمولا گرفتاری تنگی و گشادی دریچه‌های قلب بیشتر کرد پیدا خواهد کرد که منجر به روماتیسم دریچه‌ای می‌شود.

این فوق تخصص قلب ابراز داشت: بسیاری از این موارد به عمل قلب باز منتهی می‌شود و حتی بسیاری از این افراد حتی جراحی هم نخواهند شد و تا آخر عمر معلولیت را با خود به همراه خواهند داشت.

جمالیان تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های اتوایمیون مثل کلاژن وسکولار و روماتیسمی که بدن را در سنین بالاتر از ۴۰ تا ۵۰ سال درگیر می‌کند می‌تواند منتهی به روماتیسم قلبی شود، اما معمولا افراد در طیف سنی ۵ تا ۱۵ ساله که به طور کامل درمان نمی‌شوند.

وی متذکر شد:پس از یک تا دو دهه بعد به واسطه تنگی نفس و نشانه‌هایی مثل خستگی متوجه روماتیسم قلبی توسط معاینه پزشک می‌شوند. معمولا این روماتسم به تدریج عارض می‌شود و بدن به آن عادت می‌کند و ما خیلی سریع متوجه آن نمی‌شویم.

این فوق تخصص قلب درباره «راه‌های پیشگیری از این بیماری»، گفت: این بیماری در انواع خفیف درمان دارویی دارد و انواع شدید آن به اعمال تهاجمی و عمل قلب باز منتهی می‌شود. برای پیشگیری، گلودرد‌های چرکی در طیف سنی ۵ تا ۱۵ سال باید جدی گرفته شده و به طور کامل درمان شود درمان خودسرانه انجام نشود و تمام گلودرد‌ها با گلودرد ویروسی اشتباه گرفته نشود.

جمالیان اضافه کرد: تب بالا، گلودرد با درد شدید و یک طرفه بیشتر استرپتوکوکی است و علائم چرکی آن حتی توسط بهیار ساده هم تشخیص داده می‌شود.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا