فرهنگ و هنر

شکایت نویسندگان علیه هوش مصنوعی رد شد

دو شکایت مبنی بر نقض کپی‌رایت علیه شرکت هوش مصنوعی «OpenAI» در دادگاه رد شد.

به گزارش دانا نیوز، در این پرونده‌ها کمدین «سارا سیلورمن» و رمان‌نویس «پاول ترمبلی» ادعا کردند که شرکت «OpenAI» به‌طور غیرقانونی از کتاب‌های آن‌ها برای آموزش مدل زبان بزرگ زیربنای ابزار هوش مصنوعی  «ChatGPT» استفاده می‌کند که متنی شبیه انسان در پاسخ به درخواست‌ها تولید می‌کند.

اخیرا یک قاضی فدرال در کالیفرنیا بخش عمده‌ای از درخواست شرکت «OpenAI» را برای رد بسیاری از این ادعاها پذیرفت.

«آراسلی مارتینز-اولگوین» قاضی دادگاه منطقه همچنین گفت که این پرونده‌ها با طرح دعوی مشابه توسط گروه دیگری از نویسندگان از جمله «مایکل شابون»، «تانهیسی کوتس» و «اندرو شان گریر» ادغام خواهد شد و همچنین عنوان کرد ادعای نقض کپی‌رایت به این دلیل رد شد که نویسندگان نشان نداده‌اند که «شباهت اساسی» بین کتاب‌هایشان و خروجی «ChatGPT» وجود دارد و این موضوع برخلاف ادعای نویسندگان مبنی بر این است که همه خروجی‌های  ابزار هوش مصنوعی «ChatGPT» مشتق‌شده از آثار آن‌هاست.  

به گزارش گاردین، با این حال، شرکت «OpenAI» همچنان با این ادعا مواجه است که با استفاده از کتاب‌های دارای حق چاپ (کپی‌رایت) بدون اجازه نویسنده، قانون رقابت عادلانه را نقض کرده است.

این حکم به دنبال پرونده دیگری است که توسط سیلورمن علیه متا در مورد استفاده از کتاب‌های دارای حق چاپ در آموزش ابزار هوش مصنوعی«LLaMA» مطرح شده است. در ماه نوامبر، قاضی به طور گسترده از متا حمایت کرد اما ادعای نقض مستقیم کپی‌رایت هنوز وجود دارد. 

البته برخی نویسندگان نیز خود از هوش مصنوعی برای نگارش آثارشان استفاده می‌کنند. همانطور که اخیرا «ری کودان»، نویسنده ژاپنی یکی از معتبرترین جوایز ادبی این کشور را کسب و اعتراف کرد که از یک منبع غیرمعمول کمک گرفته است.

این نویسنده ۳۳ ساله که جایزه آکوتاگاوا را برای بهترین اثر داستانی از یک نویسنده نوظهور دریافت کرده است به صراحت عنوان کرد قصد دارد از استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن رمان‌هایش سود ببرد و در عین حال اجازه می‌دهد خلاقیت خود را به بهترین شکل بیان کند. 

«ری کودان» در یک نشست رسانه‌ای تأیید کرد که حدود پنج درصد از کتاب او «برج همدردی توکیو» که توسط اعضای هیات داوران به عنوان اثری عملا بی‌عیب و نقص مورد تحسین قرار گرفت کلمه به کلمه توسط هوش مصنوعی تولید شده است.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا