اقتصادی

ارزش تراشه‌ساز آمریکایی با کل بازار سهام چین برابر شد

استراتژیست ارشد سرمایه گذاری بانک امریکا اعلام کرد شرکت انویدیا (Nvidia) اکنون به اندازه کل بازار سهام چین ارزش دارد.

به گزارش دانا نیوز، شرکت تراشه‌ساز آمریکایی  انویدیا با سرعت خیره کننده ای رشد کرده و ارزشی برابر با ارزش کل بازار سهام چین پیدا کرده است. این شرکت تراشه‌سازی از ظهور هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی بزرگ، بهره برد و شاهد افزایش ۱۰۱ درصدی درآمد در سه ماهه سوم و افزایش ۲۰۶ درصدی درآمد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ بود.

مایکل هارنت، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری بانک امریکا در یادداشت تحقیقاتی جدیدی، خاطرنشان کرد افزایش ۶۰۰ میلیارد دلاری ارزش انویدیا در دو ماه گذشته، ارزش بازار آن را به ۱.۷ تریلیون دلار رسانده است که همتراز با تمام شرکتهای چینی ثبت شده در بورس هنگ کنگ است.

ارزش بازار این غول تراشه‌سازی، از ابتدای سال ۲۰۲۳، تقریبا چهار برابر شده است. سهام انویدیا در سال میلادی گذشته، ۲۳۹ درصد جهش یافت و از ابتدای سال میلادی جاری تا پنجشنبه گذشته، ۴۱ درصد افزایش یافته است. تنها چهار شرکت سهامی عام آمریکایی، ارزش بیشتری از انویدیا دارند.

در این بین، مشکلات اقتصادی چین، باعث ریزش ارزش سهام در این کشور شده است. رشد اقتصادی ضعیف و بحران طولانی مدت املاک و مستغلات، بر بازار چین تاثیر گذاشته است. این کشور با تورم منفی هم روبروست.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، شاخص هانگ سِنگ که معیاری برای سهام چینی موجود در بازار هنگ کنگ است، طی سال میلادی گذشته، ۲۶ درصد و از سال ۲۰۲۴ تا به امروز، ۸ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا