اجتماعی

جزئیات هوشمندسازی نهالستان‌ها – دانا نیوز

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: شرکت‌های دانش بنیان در هر استان با استفاده از ظرفیت‌های بومی هر استان اقدام به هوشمند کردن نهالستان ها می کنند.

حمید رضا سلیمانی در گفت و گو با دانا نیوز با اشاره به موضوع هوشمندسازی نهالستان‌ها اظهارکرد: با آغاز اجرای طرح یک میلیارد اصله نهال، تولید نهال در نهالستان‌ها در دستور کار قرار گرفت. در این شرایط یکی از موضوعاتی که ما به دنبال تحقق آن بوده‌ایم، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در این حوزه بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم در نهالستان‌ها «آبیاری» است، تصریح کرد: هوشمندسازی آبیاری منوط به این است که ما بتوانیم آب مورد نیاز را بر حسب نیاز گیاه در زمان مناسب با توجه به فصول مختلف سال در اختیار آن قرار بدهیم. بر همین اساس از ظرفیت هوشمندسازی استفاده می‌کنیم. سال‌هاست از این ظرفیت در بخش‌های مختلف کشاورزی به‌ویژه کشت گلخانه‌ای بهره می‌بریم اما در نهالستان‌های بخش منابع طبیعی از آن استفاده نشده است بنابراین با چند شرکت در حال رایزنی هستیم و در نهایت اولین پروژه پایلوت خود را در نهالستان بزرگ کرج با همکاری یکی از این شرکت‌ها آغاز کرده‌ایم.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره چگونگی هوشمندسازی نهالستان‌ها اظهارکرد: شرایط اقلیمی هوا و خاک اندازه‌گیری می‌شود. به عنوان مثال در محیطی که بذر کاشته شده و نهال قرار گرفته بر اساس داده‌های ثبت شده از وضعیت اقلیمی و هواشناسی،  آب مورد نیاز از منابع آبی در اختیار نهالستان‌ها قرار می گیرد البته  عمده آب مصرفی در نهالستان‌ها از چاه تامین می‌شود و بر اساس نیاز واقعی گیاه در اختیار آن قرار می‌گیرد.

 وی به این پرسش که آیا آب چاه‌ها برای رفع نیاز آبی نهالستان‌ها کافی است، پاسخ مثبت داد و گفت: مناطق خشک و نیمه خشک کشور نیازمند مدیریت درست منابع آبی است تا آب موجود بتواند نیاز نهالستان را تامین کند. به همین علت هوشمندسازی نهالستان‌ها را در دستور کار قرارداده‌ایم.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در سال جاری دو پروژه دیگر برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیانی که از فناوری‌های بومی استفاده می‌کنند، در دو استان سمنان و خراسان رضوی تعریف کرده‌ایم و زیرساخت‌های آن در یکی از نهالستان‌های شهرستان مشهد و یکی از نهالستان‌های  سمنان فراهم شده است و اکنون نیاز به تزریق اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان هر استان اقدام به هوشمندسازی نهالستان‌ها کنیم علاوه بر آن قرار است در ابتدای کار از چند شرکت دانش‌بنیان استفاده کنیم که این مجموعه‌ها به‌نوعی با یکدیگر رقابت کنند.

سلیمانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع چالش‌های مالی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌ بنیان گفت: نظام اداری و اجرایی کشور در خیلی سازمان‌ها از جمله سازمان منابع طبیعی برای عقد قرارداد با یک مجموعه اجرایی باید در چارچوب نظام اداری دولت عمل کند این در حالیست‌ که شرکت‌های دانش‌بنیان، خارج از این موضوع و قاعده هستند و همین موضوع روند پیشرفت کار را کند می‌کند البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع موانع گام‌های خیلی خوبی برداشته است اما دستیابی به نتیجه مطلوب منوط به افزایش هماهنگی‌ها است.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: بخشنامه‌هایی هم دراین راستا صادر شده است و حتی قوانینی وجود دارد ولی برخی مراجع مربوطه از این قوانین  یا اطلاع ندارند یا آن‌ها را به نوعی درتضاد با نظام اجرایی و اداری کشور می‌بینند و عملاً به آن تن در نمی‌دهند بنابراین به نظر من این مشکل باید از مراجع بالاتر اصلاح شود.

سلیمانی در پایان تاکید کرد: به منظور استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باید مسیر هموار شود و تضادها و تداخلات که تا حدودی وجود دارد برطرف بشود تا زمینه کار آسان و با سرعت بیشتری حرکت کند.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا