برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

چرا قهوه میخورم استرس میگیرم

آیا اخیراً متوجه شده‌اید که فنجان قهوه صبحگاهی‌تان باعث افزایش استرس و اضطراب شما می‌شود؟ آیا اخیرا از اختلالات بی‌خوابی رنج می‌برید؟ آیا به دنبال راه‌هایی برای ه هستید؟ اگر جواب شما به این سوالات بله است، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم .

آیا نوشیدن قهوه باعث اضطراب می‌شود؟

بر اساس منبع معتبر موسسه ملی سلامت روان، حدود 31 درصد از بزرگسالان ایالات متحده در مقطعی از زندگی خود دچار اختلال اضطراب می‌شوند. آیا کافئین موجود در قهوه بر استرس تأثیر می‌گذارد یا حتی باعث ایجاد آن می‌شود؟ کافئین موجود در قهوه می‌تواند به طرق مختلف باعث ایجاد یا افزایش اضطراب و سایر علائم و نشانه‌های مرتبط با استرس شود. درحالی‌که عطر، طعم، گرمای فنجان قهوه دستان شما و احساسی که هنگام نوشیدن اولین جرعه در صبح به شما دست می‌دهد، لذت‌بخش است؛ گاهی اوقات زیاده‌روی در مصرف قهوه می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود .

تاثیر کافئین بر بدن به عوامل مختلفی همچون وزن بدن، جنسیت، تحمل بدن و… بستگی دارد. اما به گفته راشمی گویال، پزشک متخصص داخلی در مرکز پزشکی دانشگاه تولدو، حدود دو فنجان قهوه (200 میلی گرم کافئین) برای افراد عادی علائم چندانی ایجاد نمی‌کند. دکتر گویال می‌گوید: «بیش از 400 میلی گرم کافئین (حدود 4 فنجان قهوه) ممکن است علائم اضطراب را نشان دهد. نوشیدن بیش از 1200 میلی گرم حتی می‌تواند باعث تشنج در برخی افراد شود.

راهکارهای از بین بردن استرس قهوه

قهوه یک نوشیدنی محرک و انرژی‌آور محسوب می‌شود، اما این نوشیدنی اسیدی و ادرارآور نیز هست. به عبارت دیگر گرچه قهوه به شما انرژی می‌دهد، برخی از مواد معدنی ضروری بدن شما را نیز از بین می‌برد. اضطرابی که ممکن است بعد از نوشیدن قهوه احساس کنید احتمالاً بیشتر به کمبود مواد معدنی بدن ناشی از مصرف آن برمی‌گردد. با رعایت موارد زیر می‌توانید بدون اینکه به اضطراب قهوه دچار شوید، از فواید مصرف آن لذت ببرید.

  1. کمتر قهوه بنوشید اولین و بدیهی‌ترین انتخاب، کمتر قهوه بنوشید! درواقع، اگر خوب غذا بخورید و خوب بخوابید، برای افزایش انرژی نیازی به قهوه نخواهید داشت. بااین‌حال، اگر از این نوشیدنی لذت می‌برید، راه‌های عالی برای کمک به کاهش مضرات نوشیدن منظم آن وجود دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.
  2. کیفیت قهوه را فراموش نکنید بیشتر قهوه‌هایی که می‌نوشید طعم تلخی دارد. چون فاسد یا به عبارت دیگر تجزیه شده است. قهوه یک هفته پس از برشته‌شدن، فاسد می‌شود. یک فنجان قهوه خوب نباید طعم خیلی تلخ تانن داشته باشد (ذراتی که در فنجان شناور هستند و روی زبان شما قرار می‌گیرند). دانه قهوه باید ظرف یک هفته پس از برشته‌شدن استفاده شود. باید به‌راحتی بتوانید از طعم قهوه بدون افزودن خامه و شکر لذت ببرید. برای اطمینان از تازه‌بودن یک فنجان قهوه خوب، آن را از مغازه‌ای بخرید که دانه‌های قهوه را خودش را برشته می‌کند یا اینکه می‌توانید خودتان دانه‌های قهوه را بخرید و آن را برشته کنید.
  3. کمبود مواد معدنی بدنتان را رفع کنید قهوه اسیدی است. این بدان معنی است که سطح Ph طبیعی بدن شما (سطح قلیایی بودن شما) را کاهش می‌دهد. بدن شما همیشه در تلاش برای حفظ تعادل است، بنابراین وقتی خون شما اسیدی می‌شود، بدن شما با آزاد کردن مولکول های اساسی برای متعادل کردن Ph شما واکنش نشان دهد. بدن این کار را با گرفتن کلسیم و منیزیم از استخوان‌ها و ماهیچه‌ها انجام می‌دهد. کلسیم و منیزیم مواد معدنی مهمی هستند که انقباض ماهیچه‌ها را در بدن تنظیم می‌کنند. اگر احساس گرفتگی و بی قراری می‌کنید، احتمالاً به این دلیل است که کمبود کلسیم یا منیزیم دارید یا بیش از حد قهوه میل کرده‌اید. اگر دائما قهوه می‌نوشید، باید برای رفع کمبود کلسیم و منیزیم مکمل مصرف کرده و از مواد غذایی قلیایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.
  4. خواب کافی داشته باشید هر چه کمتر بخوابید، به قهوۀ بیشتری نیاز دارید. هر چه بیشتر قهوه بنوشید خواب کمتری خواهید داشت. این موضوع می‌تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. اثر محرکی که از کافئین دریافت می‌کنید، ناشی از آزاد شدن نورآدرنالین از غدد فوق کلیوی شماست که درست بالای کلیه‌های شما قرار دارند. وقتی این غدد به دلیل تحریک بیش از حد و عدم استراحت خسته شوند، بدن شما شروع به خستگی آدرنال خواهد کرد.
  5. استرس خود را مدیریت کنید این مورد دقیقاً با خواب مرتبط است. استرس جسمی و روانی نیز بر میزان آدرنالین بدن شما تأثیر می‌گذارد. مدیتیشن صبگاهی به مدت 10 دقیقه یک راه عالی برای متمرکز شدن قبل از بیدار شدن کامل است. وقتی قبل از خوردن قهوه خوب و آرام باشید، تمرکز بیشتری خواهید داشت.
  6. بدنتان را هیدراته کنید در طول روز به‌تدریج آب بنوشید. اگر صبح‌ها با قهوه خود یک لیوان آب می‌نوشید، احتمالا تا آخر شب دائما باید به دستشویی بروید. این کاردر واقع باعث می‌شود که بدن شما آب زیادی از دست بدهد.
  7. قهوه خود را در کنار سایر مواد غذایی میل کنید. قهوه خود را کنار مواد غذایی میل کنید و حداقل یک ساعت پس از بیدار شدن بخورید. مصرف قهوه در کنار موادغذایی پروتئینی اثر را کاهش می‌دهد. بنابراین سعی کنید یک صبحانه سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، پنکیک، ماست یونانی در کنار فنجان قهوه تان میل کنید.
  8. از نوشیدن قهوه 8 ساعت قبل از خواب خودداری کنید. با این کار وقتی می‌خواهید بخوابید دیگر در بدن شما کافئین وجود ندارد. همانطور که قبلا ذکر شد کلید لذت‌بردن از یک قهوه خوب این است که بدانید به خوبی استراحت کرده‌اید. اگر مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید، اضطراب‌ و استرس ناشی از مصرف قهوه از بین می‌رود و می‌توانید از نوشیدن فنجان قهوه صبگاهی با منفی لذت ببرید. سوالات متداول آیا قهوه باعث استرس و اصطراب می‌شود؟ نوشیدن قهوه می‌تواند علائم اضطراب را بدتر کند. تحقیقات نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به اختلال پانیک، مصرف کافئین خطر ابتلا به حمله پانیک را افزایش داده و سطح اضطراب را افزایش می‌دهد.

از بین بردن فوری اثر قهوه

در صورتی که پس از نوشیدن قهوه دچار اضطراب شدید و به دنبال راهی برای رهایی از این احساس بودید، راهکارهای زیر را دنبال کنید.

  • نوشیدن آب یکی از سریع ترین راه ها برای از بین بردن فوری اثر قهوه می باشد. نوشیدن حداقل دو لیوان آب به دفع کافئین از بدن کمک می کند. با ورزش و تحرک زیاد نیز می توانید انرژی اضافی کافئین را مصرف کنید.
  • استفاده از شیر هم اثر منفی کافئین را از بین می برد.
  • برای رفع استرس و دفع کافئین می توانید از دمنوش های آرامبخش مثل دمنوش بابونه کمک بگیرید.
  • مصرف مرکبات و ویتامین c به خنثی سازی اثر کافئین کمک می کند.
  • در صورتی که پس از نوشیدن قهوه احساس کردید که فشارتان بالا رفته، باید فورا قرص فشار مصرف کنید.

خرید کپسول قهوه در فروشگاه سام کیش

استرس یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی در طول روز با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند. درواقع این مشکل بنا به دلایل مختلفی بروز می‌کند که کافئین یکی از این موارد به شمار می‌رود. شرکت‌های تولید کننده قهوه نیز با در نظر گرفتن این مسئله اقدام به تولید قهوه‌های دی‌ کف یا بدون کافئین کرده‌اند و این امکان را برای طرفداران قهوه فراهم آورده‌اند تا به راحتی و بدون نگرانی از مصرف نوشیدنی خود لذت ببرند. شرکت سام کیش نیز با توجه به نیاز مشتریان و بررسی این موضوع، واردات قهوه دی کف را در دستور کار قرار داده و بهترین مورد را متناسب با نیاز مشتری فراهم آورده است. بنابراین با بدون کافئین از فروشگاه سام کیش به استرس‌های خود پایان دهید. همچنین میتوانید از برند های دیگر کپسول قهوه مثل اسپرسوساز دلونگی 850 ‌ استفاده کنید .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا