عمومی

۱۳ مرکز روزانه معلولین در سطح استان زنجان فعال است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، روح اله خدابنده لو گفت: مراکز روزانه به افراد دارای معلولیت ذهنی، افراد دارای اختلال اتیسم، خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، معلولین جسمی_حرکتی، ضایعه نخاعی، سالمندان، بیماران روانی مزمن، اختلالات دهانی بلع و تغذیه خدمات ارائه داده و در بخش‌های حرفه آموزی و مراکز تولیدی به مددجویان کمک می‌کنند.

وی عنوان کرد: ۴ مرکز حرفه آموزی در دو شهرستان زنجان و ابهر به افراد دارای معلولیت ذهنی بالای ۱۴ سال، ۲ کارگاه تولیدی حمایتی، و ۷ مرکز آموزشی توانبخشی در سطح استان به صورت روزانه به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند.

سرپرست بهزیستی استان خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی معلولیت‌ها را با توجه به کمیسیون پزشکی بین دسته خفیف تا خیلی شدید دسته بندی کرده و بر اساس نوع و سطح نیاز خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: یک فرد معلول بیش از یک فرد سالم دارای نیازهای متفاوتی چون آموزش و استفاده از امکانات اجتماعی است و با توجه به این نیازها سازمان‌های متولی باید در کنار بهزیستی به عنوان هدایت گر در پی تحقق این خواسته‌ها باشند.

سرپرست بهزیستی استان زنجان در خصوص حرفه آموزی افراد دارای معلولیت ذهنی بیان کرد: افراد داری معلولیت ذهنی به علت کمبود در عملکرد انطباقی، در یک یا چند فعالیت روزمره مانند ارتباط، مشارکت اجتماعی و زندگی مستقل در محیط‌های متعدد از جمله خانه، مدرسه، محل کار و جامعه و … نمی‌توانند عملکرد لازم را داشته باشند و اگر اقدامات و حمایت‌های مناسب انجام نشود آنها نمی‌توانند از یک زندگی به نسبت مستقل برخوردار شوند.

خدابنده لو به فراخوان‌های داده شده در خصوص واگذاری مراکز شبانه روزی توانبخشی اشاره کرد و گفت: فراخوان واگذاری تأسیس مراکز شبانه روزی نگهداری بیماران مزمن روان زن در سطح استان زنجان (شهرستان‌های ابهر، خدابنده، خرمدره) منتشر شده است و در صورت وجود متقاضی واجد شرایط شاهد تأسیس مرکز غیردولتی جدیدی در این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه داد: حوزه خدمات بهزیستی گسترده و بخش عظیمی از فعالیت‌ها به صورت مشارکتی با بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است و در هفته افراد دارای معلولیت نیز اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در زنجان افتتاح شد.

دکمه بازگشت به بالا