حوادث

افتتاح فاز دوم «یاور شهر ۹» با ۲۵۰۰ تخت/عزم دستگاه انتظامی برای ساماندهی معتادان متجاهر پایتخت

سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد: ظرف یکی‌دو هفته آینده فاز دوم مرکز یاورشهر ۹ نیز با بیش از ۲۵۰۰ تخت جدید به بهره‌برداری خواهد رسید. با تلاش دیگر دستگاه‌ها مجموعاً بالغ بر ۵۰۰۰ تخت جدید تا انتهای سال به مراکز ماده ۱۶ اضافه می‌شود.

عبدالمطهر محمدخانی در گفت‌وگو با دانا نیوز، در خصوص  آخرین وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر پایتخت، اظهار کرد: با تشکیل قرارگاه اجتماعی از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، هم‌افزایی و هماهنگی مناسبی میان دستگاه‌های مختلف ذی‌مدخل در موضوع آسیب‌های جامعه شکل گرفت. به این ترتیب سرعت تصمیم تا اجرا و بروکراسی‌های اداری تا حد امکان کاهش یافت.

وی با اشاره به مشارکت مسئولان ارشد دستگاه‌های مختلف در جلسات قرارگاه، اضافه کرد: با حکم رئیس جمهور و انتخاب شهردار تهران به عنوان دستیار ویژه، مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی برای پیگیری مصوبات جلسه، طراحی و برنامه‌ریزی شکل گرفت و هم‌اکنون جلسات قرارگاه به‌ صورت مستمر در جریان است.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به آنکه در موضوع ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر مشکل خاصی از لحاظ عملیاتی وجود ندارد، افزود: همین حالا با تلاش مجموعه مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌ها در راستای افزایش ظرفیت پذیریش معتادان متجاهر، بالغ بر چند هزار ظرفیت خالی در مراکز ماده ۱۶ پایتخت آماده است. 

محمدخانی اوضاع نامناسب مراکز ماده ۱۶ پایتخت را در سال‌های گذشته یادآوری کرد و گفت: در ابتدای تشکیل تیم جدید مدیریت شهری، ظرفیت‌های ناچیزی برای نگهداری از معتادان وجود داشت و پیدا کردن یک تخت خالی در مراکز بازپروری نیازمند پرس‌وجو و جستجوی فراوان بود.

وی با تأکید بر تصمیم شهرداری تهران بر گسترش ظرفیت مراکز ماده ۱۶، بیان کرد: علاوه بر چند هزار ظرفیت خالی موجود، ظرف یک تا دو هفته آینده فاز دوم مرکز «یاور شهر ۹» نیز با بیش از ۲۵۰۰ تخت جدید به‌ بهره‌برداری خواهد رسید که با تلاش دیگر دستگاه‌ها مجموعاً بالغ بر ۵۰۰۰ تخت جدید تا انتهای سال به مراکز ماده ۱۶ اضافه می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران به عزم دستگاه انتظامی برای ساماندهی معتادان متجاهر اشاره و اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌های خالی موجود و همراهی پلیس، مشکل خاصی از بابت جمع‌آوری و ساماندهی این افراد از سطوح خیابان‌های پایتخت وجود ندارد.

محمدخانی اوضاع معتادان متجاهر پس از پایان دوره ضرورت در مراکز ماده ۱۶ را مهم‌ترین مسأله ساماندهی این افراد دانست و تصریح کرد: بنابر مطالعات صورت‌گرفته تنها کسر کوچکی از این افراد پس از پایان دوره به دامان خانواده و اجتماع باز می‌گردند. اغلب این افراد متأسفانه پس از خروج از مراکز یاورشهر دوباره به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

سخنگوی شهرداری تهران به تلاش تمام دستگاه‌های ذی‌ربط برای طراحی برنامه‌هایی برای معتادان متجاهر پس از دوره ضرورت و بعد از خروج از مراکز ماده ۱۶ اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با راه‌اندازی مراکز کارآفرینی، مشغول کردن معتادان به کسب‌وکار و حمایت از خانواده‌های این افراد، شانس موفقیت و بازگردانی آنها را افزایش دهیم.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ و همراهی همه دستگاه‌های ذی‌مدخل، تا پیش از پایان سال شاهد ساماندهی و جمع‌آوری عمده معتادان متجاهر از خیابان‌های پایتخت باشیم.

انتهای پیام

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا