فرهنگ و هنر

۱۴ سال است که دیگر ملکه نیستم!

منصوره کرمی، همسر اولین شهید هسته‌ای ایران با یاداوری‌ رنج‌های خود پس از شهادت شهید مسعود علی محمدی، از رسانه‌ها گله کرد و گفت که رسانه‌ها نقش زنان در جامعه را دست کم می‌گیرند.

منصوره کرمی با اشاره به نقش زنان در رسانه‌ها به دانا نیوز گفت: از رسانه‌ها برای الگوسازی استفاده نکرده‌ایم. در جامعه خودمان زنان موفق زیادی داریم. زنانی را داریم که با زحمات زیاد توانسته‌اند پیشرفت کنند و روی پای خود بایستند و از آنها الگو نساخته‌ایم. زنان موفقی داریم که در کارهای پژوهشی و حتی در عرصه مقاومت کار کرده‌اند.

۱۴ سال است دیگر ملکه نیستم!

او سپس به دشواری‌های زندگی پس از شهادت همسرش اشاره کرد و گفت: همسر شهید من وقتی زنده بود می‌گفت شما مثل ملکه‌ها زندگی می‌کنید. چند روز پیش به یکی از مسئولین بنیاد شهید گفتم ملکه تمام شد. ۱۴ سال است که دیگر ملکه نیستم. ۱۴ سال است که رنج می‌کشم و این رنج مرا کسی ندید. تازه من همسر یک شهید شاخص هستم. خانواده شهدایی را ببینید که اصلاً دیده نمی‌شوند و فشارهای زیادی بر آنها وارد می‌شود.

این جامعه‌شناس سپس به نقش رسانه در دیده نشدن خانواده شهدا اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه می‌تواند نقش بسیار مؤثری در این دیده شدن داشته باشد و ما باید روی شبکه‌های مجازی کار کنیم. به قول حضرت آقا چرا باید جای شهید و دژخیم عوض شود؟ این کار را رسانه‌های خارجی کرده‌اند زیرا ما درست عمل نکردیم و رسانه‌های ما هیچ جا نبودند اما رسانه‌های آن‌ها همه جا بودند. چرا تروریسم این قدر رشد کرده است؟ همه جای دنیا می‌بینیم که عملیات تروریستی انجام می‌شود و امریکا و ایران و عراق و فرانسه ندارد. زیرا دشمنان ما خوب عمل می‌کنند و از رسانه خوب استفاده کردند و ما نتوانستیم استفاده بهینه را انجام بدهیم.

۱۴ سال است که دیگر ملکه نیستم. ۱۴ سال است که رنج می‌کشم و این رنج مرا کسی ندید. تازه من همسر یک شهید شاخص هستم. خانواده شهدایی را ببینید که اصلاً دیده نمی‌شوند و فشارهای زیادی بر آنها وارد می‌شود

رسانه‌ها طوری تبلیغ کردند که انگار خانواده شهدا برده‌اند و سر مردم بی‌کلاه مانده است

کرمی همچنین با بیان اینکه تصویر درستی از خانواده شهدا در رسانه‌ها بازتاب داده نشده است اظهار کرد: برای همین در عملکرد مسئولین می‌بینید احترامی قائل نیستند. همه جای دنیا برای کسانی که از وطن و کشورشان حمایت کردند احترام قائل هستند اما در کشور ما آن قدر رسانه‌ها بد عمل کرده‌اند که حتی مردم واکنش منفی نشان می‌دهند. ما و رسانه‌هایمان درست عمل نکرده‌ایم. رسانه‌ها طوری تبلیغ کرده‌اند که خانواده شهدا دارند از فرصت‌ها استفاده می‌کنند و سر مردم بی‌کلاه مانده است در حالی که اگر همسر یا فرزند شهیدمان زنده بودند برای خانواده‌شان امکاناتی فراهم می‌کردند و با شهادت آنها دیگر این امکانات در دسترس نیست.

او یادآور شد: ما نقش همسر شهدا و کسانی را که به جبهه رفته‌اند و زنده مانده‌اند ندیده‌ایم. ما زن را در جامعه‌مان ندیده‌ایم. رسانه می‌تواند مؤثر باشد و نشان دهد یک زن چه قدر فعالیت می‌کند. مثلاً یک آقای عادی از صبح کار می‌کند و به همسرش می‌گوید در خانه بماند و از خانه‌اش و فرزندانش مراقبت کند برای آن زن چه کرده‌ایم؟ این زن چه پشتوانه‌ای دارد؟ ما یک زن خانه‌دار را یک آدم ضعیف و کوچک دیده‌ایم.

۱۴ سال است که دیگر ملکه نیستم!

اگر از جوانان بپرسید شهید علی محمدی کیست، نمی شناسند!

همسر شهید مسعود علی محمدی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در این چند سال رسانه را رها کرده‌ایم، عنوان کرد: ما اگر رسانه را رها کنیم، رسانه‌های خارجی بر جامعه ما تأثیر می‌گذارند. ما از طریق رسانه روی باورها و اعتقادات و کنش فکری مردم کار نکرده‌ایم و همین کمبود کار، مشکلاتی را ایجاد کرده است. اگر از جوانان بپرسیم شهید علی محمدی کیست کسی نمی‌شناسد! مثلاً در همان گروه فیزیک اگر همکاران همسرم درباره او صحبت نکنند، دانشجویان از طریق رسانه اطلاعاتی دریافت نمی‌کنند. حتی بارها مردم در اثر تبلیغات سویی که شده است به من اعتراض کرده‌اند که چرا گذاشتی همسرت این مسیر را برود. یعنی کاملاً برعکس عمل شده است. این کم‌کاری ما و رسانه بوده است و ما از رسانه استفاده بهینه نکرده‌ایم.

او درباره اهمیت زنان در فعالیت‌های مردان هم تأکید کرد: سال گذشته در هلال احمر بودم و آقایان ۲۰ روز در کربلا بودند. به آنها گفتم این مدت چه کسی از خانه شما مراقبت کرد؟ بچه‌های شما سلامت بودند و همه چیز سر جای خود بود اما در اداره گفتند آقای فلانی چنین کرد و نگفتند خانم او چنین کرده است. ما نیامده‌ایم زنان را ببینیم. این نادیده گرفتن زنان باعث شد زنانی که خانه‌دار بودند از خانه‌داری خود بیزار شدند و می‌گویند ما هیچ جای کار نیستیم.

برای افکار عمومی احترام قائل باشیم

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه رسانه باید برای افکار عمومی احترام قائل باشد، گفت: یکی از نکات مهمی که رسانه‌ها می‌توانند در نظر داشته باشند این است که اطلاعات خود را بدون اینکه به چپ یا راست بچرخند منتشر کنند. ما باید برای افکار عمومی احترام قائل باشیم و بگذاریم خودشان تصمیم بگیرند. وقتی من جهت‌دار اطلاعاتی را منتشر می‌کنم، مردم باور نمی‌کنند.

منصوره کرمی در سخنان پایانی‌ خود تاکید کرد: من به عنوان فردی که در این کشور هستم و کشورم و انقلابم را دوست دارم، باید اطلاعات صحیح و درست و بدون جهت‌دهی به مردم بدهم. ما اگر اطلاعات درست را بدون گرایش فکری در اختیار مردم قرار دهیم آن‌ها استفاده خواهند کرد اما وقتی احساس کنند شما روی افکار آن‌ها کار می‌کنید که به چپ یا راست بروند، از خود مقاومت نشان می‌دهند.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا