ورزشی

قرارداد 89 روزه توهین آشکار به جامعه پرستاری بود/ سالیانه 15 هزار پرستار استخدام شوند تا کمبود نیرو جبران شود

رئیس‌کل نظام پرستاری به آنا گفت:

قرارداد 89 روزه توهین آشکار به جامعه پرستاری بود  سالیانه 15 هزار پرستار استخدام شوند تا کمبود نیرو جبران شود

رئیس‌کل نظام پرستاری با انتقاد از قراردادهای پرستاران خواستار تبدیل وضعیت نیروهای طرحی، قراردادی و شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت شد.

محمد تقی جهانپور رئیس کل سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به عدم همکاری بیمه‌‌ها در اجرای تعرفه خدمات پرستاری اظهار کرد: بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی تأخیر دو تا سه ماه در پرداخت مطالبات دارند و اگر این تأخیرها وجود نداشته باشد وزارت بهداشت و دیگر مراکز به راحتی قانون تعرفه خدمات پرستاری را اجرا می‌کنند.

وی افزود: این پرداختی‌ها در شأن جامعه پرستاری نیست و امیدواریم مسئولین با برنامه‌ریزی کامل این وضعیت را بهبود ببخشند. ما جلساتی را با شورای عالی بیمه سلامت انجام داده و برای افزایش بسته‌های خدمات پرستاری و کای پرستاری رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

جهانپور بیان کرد: در حوزه اضافه‌کار پرستاری به شدت گلایه داریم و عملا در شرایط شیفت‌های طولانی و سختی کار پرستاری اضافه کار پرداختی کنونی را در شأن جامعه پرستاری کشور نمی‌دانیم. متأسفانه اضافه‌کار پرستاران بر اساس زمان حضور است در حالی که باید بر اساس نوع کار آنها متفاوت باشند. عمده پرستاران ما بیمه تأمین اجتماعی هستند و انتظار این است که حق و حقوق پرستاران و از جمله اضافه‌کار آنها بر اساس قوانین تأمین اجتماعی پرداخت شود.

کم لطفی به پرستاران طرحی

رئیس ‌کل نظام پرستاری در رابطه با وضعیت پرستاران طرحی نیز گفت: طرح پرستاری دو ساله بوده و با توجه به کمبود شدید پرستار که در کشور وجود دارد به چهار سال تمدید می‌شود. در پرستاری دو سال طرح اجباری است. بسیاری از این افراد در دوارن کرونا با وجود اتمام طرح دوساله دوباره درخواست تمدید طرح کردند در آن دوران سخت بتوانند به مردم کمک کنند و باری را از دوش نظام سلامت سبک کنند. پس از کرونا به این افراد بی‌مهری شد، تنها تعداد قلیلی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند بم نگذاشتند که این پرستاران از سیستم خارج شده و با آنها قرار داد شرکتی امضا شد. این توقع وجود داشت که نیروهای طرحی هم در سیستم درمانی سراسر کشور باقی بماند. اما چنین نشد و این گلایه را از دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که این نیروها را حفظ کنند اما چنین امری رخ نداد.

وی با اشاره به جلسه خود با یکی از اعضای شورای نگهبان نیز گفت: امیدواریم در طرح ساماندهی کارکنان دولت، پرستاران طرحی دوران کرونا دیده‌ شوند، این نیروها چون قرارداد مستقیم داشتند سازمان استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس بهتر می‌توانند این پرستاران را تبدیل وضعیت کنند.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری همچنین با بیان اینکه قرارداد شرکتی هم در شأن پرستاران کشور گفت: پرستاری یک رشته تخصصی است که با سلامت مردم سر و کار دارد. پرستاری یک رشته ارزشمند در همه جهان است و ما هم باید از نیروهای متخصص و با مهارت به نحو احسن و آنچان که در شأن مردم و جامعه پرستاری است استفاده کنیم.

قرارداد89 روزه توهین آشکار به پرستاران بود

 وی همچنین با انتقاد ازپرستاران با قراردادهای 89 روزه نیز گفت: این نوع قرار داد یک توهین آشکار به پرستاران کشور است؛ چرا دانشگاه‌های علوم پزشکی باید با پرستاران اینگونه قرارداد امضا کند؟ بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت هیئت امنایی مدیریت می‌شوند، هیئت امنا می‌تواند از معاونت توسعه وزارت بهداشت مجوز گرفته و نیروهای پرستاری که قرارداد 89 روزه دارند تبدیل به نیروهای با قرارداد معین شوند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این کار را انجام داده و بسیاری از این پرستاران جذب شدند با این کار هم حق و حقوق پرستاران حفظ می‌شود و هم خدمات مراقبتی بهتر می‌شود.

جهانپور بیان کرد: قرارداد 89 روزه طرح اولیه‌ای برای دوران کرونا و برای گروه‌های خارج از پرستاری مانند انتظامات، پشتیبانی و … در بیمارستان‌های صحرایی بود متأسفانه این کم لطفی در حق جامعه پرستاری بود که پس از عبور از بحران کرونا آنها فراموش شدند.

وی با بیان اینکه ما از استیفای حقوق جامعه پرستاری کوتاهی نمی‌کنیم، گفت: ما نهادها و ارگان‌های مختلف برای این منظور تعامل داریم. اگر هرگونه حق و حقوقی از جامعه پرستاری ضایع شود ما در سیستم قضایی با عنوان ترک فعل شکایت ثبت خواهیم کرد.

او یادآور شد: به دلیل عدم پیگیری مطالبات پرستاری متأسفانه گروهی از پرستاران در حال مهاجرت هستند که این موضوع موجب کاهش کیفیت مراقبت‌های پرستاری شده و به سلامت مردم آسیب می‌رسد. در دو سال گذشته 16 هزار تخت بیمارستانی اضافه شده به ازای این تخت‌ها چه  تعداد نیروی پرستاری استخدام داشتیم؟ چه تعداد دانشجو در دانشگاه‌ها پذیرش شده‌اند، چه تعداد پرستار بازنشسته و چه تعداد ترک کار کرده‌اند؟

میزان استخدامی سالیانه

وی با بیان اینکه سالیانه بیش از 10 هزار دانشجوی پرستاری فارغ‌‌التحصیل می‌شوند، گفت: در نهایت امسال قرار است هشت هزار و 500 نفر به کادر پرستاری کشور اضافه شوند. این عدد برای قبل از اضافه شدن 16 هزار تخت بود، به ازی هر یک تخت و اضافه شدن هر بیمارستانی که قرار است که افتتاح شود باید برای تأمین پرستار آن تصمیم گرفته شود.

جهانپور بیان کرد: بیش از 150 هزار نفر کمبود پرستار در کشور داریم، برای جبران این کمبودها باید پذیرش دانشجو 1.5 برابر شده و سالیانه حداقل 15 هزار نفر پرستار نیز استخدام شوند، همزمان در موضوعات رفاهی پرستاران اقدام کنیم تا خروج از بیمارستان‌ها و مهاجرت‌ها کاهش پیدا کند.

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا