فرهنگ و هنر

شب زنده داری علوی تبارها در دومین شب قدر

دانا نیوز/مازندران مؤمنان خداجوی دیار علویان مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حضور در اماکن زیارتی باشکوه و درفضای معنوی خاصی برگزار و با فریاد «الغوث، الغوث» به درگاه حضرت دوست دست به دعا بردند و از معبود خویش طلب آمرزش و عاقبت بخیری کردند.

مردم دیار علویان در دومین شب از شب‌های قدر و شب شهادت حضرت علی (ع) با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، امامزادگان و بقاع متبرکه ضمن شب زنده‌داری و قرائت دعاهای این شب، در رثای امیرالمومنین عزاداری و نوحه خوانی کردند.

قرآن به سر گرفته‌اند و آرزوهایشان را با نگاهی خیس زیر لب نجوا می‌کنند، هوا هوای غریبانه احساس است، امشب گویا دروازه‌های آسمان گشوده شده و ملائکه به اذن خداوند بر زمین فرود آمده‌اند تا مهمان دل‌های شب زنده‌داران شوند.

اهمیت شب قدر ازآن جهت است، که امام صادق (ع) فرمودند: مقدّرات الهی در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه رمضان امضا می‌شود.

شب زنده داری علوی تبارها در دومین شب قدر

به همین دلیل اساتید اخلاق سفارش می‌کنند تا با احیای این سه شب‌، سرنوشت یک سال را با رستگاری رقم بزنیم و غفلت از این شب‌ها باعث ورشکستگی انسان می‌شود و امشب، دوازدهم فروردین مصادف با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و دومین شب از شب‌های احیا و به روایتی شب قدر است.

شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است و در آن شب، تقدیر امور سال می‌شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند و به خدمت امام زمان (عج) مشرّف می‌شوند و آنچه برای هرکس مقدّر شده، بر امام زمان عرضه می‌کنند.

این مراسم با حضور زائران و مجاوران ومردم مازندران در آستان مقدس حرم امامزادگان معصوم (ع) شاخص این استان در حالی برگزار شد که صحن‌ها و رواق‌ها مملو از حضور عاشقانی بود که با اشک دیده با خدای خویش راز و نیاز می‌کردند و صدای «الغوث الغوث» آنها با طلب فرج در ظهور صاحب الزمان (عج) همراه بود.

شب زنده داری علوی تبارها در دومین شب قدر

شهروندان مازندرانی در دومین شب قدر در صحن حرم امامزادگان و بقاع متبرکه و مساجد سراسر این استان گردهم آمدند تا با نوای «الغوث، الغوث» از چشمه جوشان رحمت الهی بهره‌ای ببرند.

هر کسی به امیدی آمده بود، امیدی که با چشمانی خیس آن را در این شب از صاحب قدر و قرآن طلب می‌کرد.

 حضور قشرهای مختلف روزه‌داران و زائران از نقاط مختلف شهرهای مازندران در این آیین‌ها بویژه حضور نوجوانان و کودکان در کنار خانواده‌ها حال و هوای خاصی به این مراسم معنوی بخشیده بود.

آئین احیای دومین شب قدر در بارگاه منور امامزاده ابراهیم (ع) آمل

این مراسم با  قرائت قرآن کریم آغاز شد و با قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداحان اهل بیت (ع) وسخنرانی‌ها ادامه یافت.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در جمع پرشور شب زنده داران در آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) با اهمیت شب قدر و احیای این شب‌های پرفضیلت گفت: در این شب‌های با عظمت، تقدیر یکساله افراد تعیین و سرنوشت آنها مشخص می‌شود.

شب زنده داری علوی تبارها در دومین شب قدر

حجت الاسلام آلوستانی، بر بهره‌گیری هرچه بیشتر از فضیلت این شب‌ها تاکید و تصریح کرد: حقیقت شب قدر، درک قلبی امام زمان(عج) است و باید در این شب کاری کرد که ولی عصر به قلب و وجودمان توجه کند.

وی ادامه داد: شب نوزدهم، شب تقاضاست در این شب مقدرات رقم می‌خورد همچنین شب ۲۱ رمضان نیز شب تثبیت است و شب ۲۳ رمضان که از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که شب تنفیذ به دست امام زمان محسوب می‌شود در این شب ولی عصر (عج) آنلاین و امضاء بر سرنوشت مومنان می‌زند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شب قدر به چند دلیل دارای اهمیت است اول اینکه لیلة القدر معجزه ماه رمضان است همچنین این شب، شب نزول قرآن است در این شب سرنوشت انسان رقم می‌خورد.

حجت‌الاسلام آلوستانی تصریح کرد: قرآن کریم نیز معجزه خاتم الانبیاء است به برکت قرآن باید در این شب بزرگ به قرب الهی دست یافت چرا که ماه رمضان فرصتی را رقم می‌زند که انسان در آن تصمیم می‌گیرد و اراده می‌کند که به قرب الهی نزدیک شود.

شب زنده داری علوی تبارها در دومین شب قدر

وی خطاب به جوانان گفت: جوانان باید در زندگی تصمیم بگیرند که از معصیت و گناه فاصله گرفته و خود را به قرب الهی نزدیک کنند و از همین جوانی معصیت و گناه را کنار بگذارند زیرا زیبایی جوانی در دوری جستن از گناه است.

وی با بیان اینکه امروز موج اسلام‌گرایی در دنیا بیداد می‌کند، تصریح کرد: همزمان دشمنان هم برای کمرنگ کردن و جلوگیری از نفوذ اسلام دست به هرکاری می‌زنند و باید همه مراقب نفوذ و ترفند دشمن در انحراف دین باشند.

مراسم دومین شب قدر سال ۱۴۰۳با مراسم قرآن به سرگرفتن و توسل به کلام وحی پایان یافت.

شب‌های قدر سه شب ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ ماه رمضان است.

شب زنده داری علوی تبارها در دومین شب قدر

(شب اول) امسال برابر با روز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳، (شب دوم) روز یک شنبه ۱۲ فروردین و (شب سوم) روز سه شنبه ۱۴ فروردین است.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا