اقتصادی

شناسایی ۸۸۰ هکتار تخلف و زمین‌خواری با خدمات هوشمند زمین

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با تلاش همه دست اندرکاران حوزه مدیریت زمین و در جهت مبارزه با فساد و زمین خواری، بیش از ۲۸۰۰ تخلف که در ۸۸۰ هکتار صورت گرفته بود شناسایی شده و به نهادهای مسوول ارجاع شده است.

به گزارش دانا نیوز، اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اجرای شعار سال ۱۴۰۱، عینیت یافت. سازمان حفاظت محیط زیست نیز همگام با دیگر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در راستای تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، موضوع دولت الکترونیک را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داد و بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.  

سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است. سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرد و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را دنبال می‌کند.

ذینفعان سامانه پایش اراضی را طیف قابل توجهی از دستگاه‌هایی تشکیل می‌دهند که به نوعی تکلیف قانونی برای حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور به عهده آن‌ها گذاشته شده است که در این باره می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای این سامانه این است که زمین، پایش رفتارهای سازمانی را امکان‌پذیر می‌کند. ضمن این که کوتاه‌شدن مسیر فرآیندها از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، شفافیت را به همراه می‌آورد و جاهایی که کار به بن‌بست می‌خورد قابل شناسایی است. انجام پایش و پالایش در سامانه زمین، ویژگی مثبت این سامانه است، همچنین متعادل‌سازی در توزیع عادلانه ثروت در میان مردم از دستاوردهای مثبت سامانه زمین بوده که قادر است به کنترل جریان های سودجو در کشور بپردازد.

در همین رابطه، محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات- دولت هوشمند را راهکاری اثربخش در مقابله با تخلفات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهای فناوری روزآمد دانست و اظهار کرد: یکپارچگی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و استفاده از فناوری‌های نوین، پیشگیری و مقابله با جرائم و تخلفات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد اما نیل به این مهم، منوط به ارائه و بارگذاری اطلاعات صحیح و معتبر و بروزرسانی مستمر آن توسط نهادهای متولی تولید داده است.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، وی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان الگویی موفق در حوزه کاهش عناوین مجرمانه یاد کرد و گفت: با توجه به این که تمامی دستگاه‌های ذینفع و تاثیرگذار در صدور مجوزهای مرتبط با کاربری اراضی اعم از ملی و کشاورزی در پلتفرم هوشمند پنجره واحد مدیریت زمین به صورت یکپارچه فعالیت می‌کنند، تغییرات حوزه اراضی نیز به صورت شفاف قابل بررسی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که زمین خوارها، روزهای سخت تری را نیز پیش رو خواهند داشت، گفت: کیفیت تصاویر برای تشخیص تخلفات مبتنی بر هوش مصنوعی جهش داشته و در حال حاضر تصاویر با کیفیت ماهواره خیام جهت استفاده در سامانه مدیریت زمین در اختیار سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته می‌شود تا از طریق پلتفرم زمین و پس از پردازش با ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده دستگاه‌های متولی حفاظت از اراضی کشور قرار گیرد.

خوانساری ادامه داد: با تلاش همه دست اندرکاران حوزه مدیریت زمین و در جهت مبارزه با فساد و زمین خواری، بیش از ۲۸۰۰ تخلف که در ۸۸۰ هکتار صورت گرفته بود، شناسایی شده و به نهادهای مسوول ارجاع شده است.  

گفتنی است چندی پیش این سامانه در ۱۵ استان کشور رونمایی شد و اراضی ۳۱ استان کشور تحت پوشش سامانه پنجره واحد مدیریت زمین قرار دارند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا