استان ها

طهرانچی: باید رشته‌های مورد نیاز کشور با نگاه جدید تقویت شود

طهرانچی: باید رشته‌های مورد نیاز کشور با نگاه جدید تقویت شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رشته‌های مورد نیاز کشور با نگاه جدید باید تقویت شود.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه خود به استان زنجان، در هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد توسعه متوازن و پایدار حضور یافت و به تشریح چرایی اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر پرداخت.

طهرانچی در این همایش گفت: اتفاقات بزرگی در قرن ۲۱ رخ داده و دنیای پیرامون ما به شدت متحول شده است. اساتید دانشگاه می‌گویند جوانان دل به درس نمی‌دهند و شرکت‌ها و صنایع هم می‌گویند جوانان کاسب نیستند؛ نسل جدید با گونه‌های مختلف تحلیل می‌شوند، چون یک تغییر نسلی حاصل از تغییر محیط پیرامون اتفاق افتاده و فضای مجازی، علوم شناختی و هوش مصنوعی محیط جدیدی را برای دهه جدید به وجود آورد است.

وی با بیا اینکه با توجه به تحولات به وجود آمده در فضای مجازی، دیگر هیچ فرد، نهاد و کشور منزوی وجود ندارد، اظهار داشت: این موضوع فقط مربوط به جوانان نیست، بلکه دانشگاه و شرکت‌ها تغییر کردند و شرکت‌های دانش‌بنیان هم دیگر مقاله می‌دهند چرا که دیگر فاصله خلق تکنولوژی تا مصرف بسیار کوتاه شده و محیط شرکت‌ها نیز متحول شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اثرات بازتابی دانشگاه و جامعه گفت: دانشگاه سنتی قواعد، سازوکار و شعار‌هایی داشت، اما واقعیت این است که دیگر علم، فناوری و جامعه درهم تنیده و در حال خلق فضای جدید هستند. این فضا ابعاد فرهنگی، فناوری و علمی در دانشگاه و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و نوآوری در جامعه دارد. اگر دانشگاه و جامعه به سه گانه‌های خود وارد نشوند، دیگر عملکرد دانشگاه و جامعه پویا نخواهد بود.

طهرانچی بیان کرد: دانشگاه‌ها دیگر از پژوهش بنیادی و اکتشافی گذار کرده‌اند و دوران آن به سر آمده است. اکنون بین پژوهش بنیادی و اکتشافی با منافع اقتصادی و اجتماعی اتصال برقرار شده و پژوهش‌ها ترجمانی و غیرخطی شده و دو قطب دانشگاه و صنعت را ایجاد می‌کند.

وی «مهارت‌های جدید»، «صنایع نوآورانه»، «انتقال فناوری»، «تحصیل و توانمندسازی» و «رفتارسازی اجتماعی» را از کنش‌های دانشگاه دانست و گفت: به‌طور قطع عنوان هشتمین همایش تعامل صنعت و دانشگاه با اولین دوره آن متفاوت است، چون فضای پیرامونی نیز تغییر کرده و مهارت‌های جدید جایگزین تحصیل و مدرک دانشگاهی شده است. به نقطه‌ای رسیدیم که مدرک فراوان و مهارت کم شده است؛ بنابراین اگر مفاهیم را از نو بازسازی نکنیم، آینده نیروی انسانی کشور بسیار خطرناک خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح‌های این دانشگاه در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، اظهار کرد: در جلساتی که با بزرگان حوزه کشاورزی داشتم به این نتیجه رسیدیم که خطر آینده کشاورزی کمبود آب نیست بلکه کمبود نیروی فناور است. اما چه باید کرد؟ واقعیت این است که مدل‌های گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست. در علوم پزشکی تجربه موفقی داریم و تربیت مبتنی بر محیط پایه و عرصه است. امروز اگر مرز دانشگاه و صنعت را نزدیک نکنیم و با هم به تربیت نیروی انسانی نپردازیم، نه دانشگاه دانشجو خواهد داشت و نه صنعت نیروی انسانی.

طهرانچی اضافه کرد: امروز شاید مهندس برق به راحتی پیدا شود، اما ممکن است با ادامه روند فعلی چند سال دیگر به این راحتی مهندس نداشته باشیم چرا که بیشتر دانشجویان به رشته‌های مدیریت، حقوق، روانشناسی، حسابداری می‌روند. رشته‌های مورد نیاز کشور با نگاه جدید باید تقویت شود. طرح پویش اشتغال دانشگاه آزاد اسلامی تربیت توأمان را دنبال می‌کند و جوان را از ۱۸ سالگی همزمان با ورود به دانشگاه به صنعت و محیط کار می‌فرستیم. تا کنون ۳۷ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پویش مشغول به اشتغال همزمان با تحصیل شده‌اند. می‌دانیم اگر امروز شرایط را درنیابیم فردا دیر است.
لازم به ذکر است در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، استاندار زنجان، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایرانی و روسای اتاق‌های بازرگانی کشور، شهردار زنجان و جمعی از مسئولان و اساتید حضور داشتند.

دکمه بازگشت به بالا