برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

اسید اسکوربیک از کجا تهیه کنیم؟

آسکوربیک اسید چیست و کاربردهای آن کدامند؟

اسکوربیک اسید صنعتی یا ویتامین C، یک ترکیب آلی جامد سفیدرنگ است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می­باشد. ویتامین C، ویتامینی مغذی، ضروری، حل­ شونده در آب و غیرسمی است که نیاز به آن برای بسیاری از عملکردهای بخش­ های مختلف بدن ضروری می­باشد. این ویتامین شامل استر حلقوی است که در محیط آبی آبکافت گردیده و اسید تولید می­کند؛ به همین علت نام آسکوربیک اسید بر روی آن گذاشته شده است.

همچنین این ترکیب در فرم­ های مختلف نمکی و استری موجود است. ویتامین C در بدن انسان ذخیره نمی­شود اما در سبزیجات و میوه­ ها مقداری از آن یافت می­شود، بنابراین این ویتامین را باید به عنوان یک مکمل در رژیم غذایی استفاده کرد. جهت خرید آسکوربیک اسید می­توانید به صورت حضوری به فروشگاه ­های مرتبط و یا آنلاین ­شاپ­ هایی که فروش اسید آسکوربیک نیز دارند مراجعه کنید.

 روش تولید اسکوربیک اسید صنعتی

در صنعت آسکوربیک اسید از طریق طی کردن یک فرآیند که شامل چند مرحله می­باشد، تولید می­گردد. این تولید از گلوکز نشأت گرفته و بر پایه­ ی متودی به نام Reichstein  تولید می­گردد. این مراحل شامل باکتری­هایی است که گلوکز را کاهش داده و سبب تولید اسید اسکوربیک می­شوند که یک محصول فرعی می­باشد.

D-sorbitol به وسیله­ی اسیدی به نام ۲-keto-L-gulonic (2KGA)  به اسید- L آسکوربیک ۲KGA  تبدیل می­گردد که به عنوان یک واسطه ­ی کلیدی شناخته می­شود. تبدیلات بعدی به وسیله­ی اکسیداسیون بیواکسیدان که به وسیله ­ی گلوکونوباکتر صورت می­گیرد، رخ می­دهد. در این مسیر از آنزیم­ های گوناگونی می­توان بهره گرفت.

کاربردهای فروش اسید آسکوربیک خوراکی و صنعتی

آسکوربیک اسید کاربردهای فراوانی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

کاربرد آسکوربیک اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی

اسید اسکوربیک در مراقبت از پوست نیز نقش دارد. از این ماده برای تقویت کردن خاصیت آنتی اکسیدانی محصولات مراقبتی پوست استفاده می­گردد. پودر آسکوربیک اسید را به محصولاتی که مواد تشکیل دهنده­ی آن مبتنی بر آب است، مانند انواع لوسیون­ ها، سرم­ ها و اسانس­­ ها اضافه می­کنند. استفاده ­ی راحت و جذب بالای این ویتامین با فرمولاسیون پودری آن صورت می­گیرد.

اسید آسکوربیک به عنوان مکمل غذایی

یکی از مکمل­های بسیار محبوب برای کامل کردن یک رژیم غذایی کامل و سالم ویتامین C می­باشد، که دارای خواص بسیاری می­باشد. اقتصادی­ترین راه برای خرید آسکوربیک اسید فرم خالص پودر کریستالی آن است. این ویتامین طعم تیزی شبیه به میوه­ های اسیدی مانند پرتقال و لیمو دارد که از آن برای تیز کردن طعم برخی از نوشیدنی ­ها می­توان بهره گرفت. استفاده از این محصول پودری در صنایع غذایی جایگزین بسیار مناسبی برای مصرف میزان زیادی از ویتامین C به جای استفاده از قرص است. این پودر بهترین جایگزین برای قرص ویتامین C 1000 میلی­گرم است. برای استفاده از این پودر تنها کافی است که آن را با آب مخلوط کرده و سپس بنوشید.

اسکوربیک اسید خوراکی در صنایع غذایی

آسکوربیک اسید به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود در محصولات غذایی به سبب جلوگیری از زوال اکسیداتیو چربی­ ها استفاده می­گردد. این ترکیب واکنش­های اکسیداسیون در اجزای مختلف مواد غذایی را متوقف کرده و باعث می­شود محصولات ویژگی­های ارگانیک خود را حفظ کنند. این ترکیب در طبیعت و بسیاری از میوه­ ها و سبزیجات یافت شده و در بخش کلیوی بعضی حیوانات نیز تولید می­گردد.

با توجه به اینکه برخی گیاهان منبع مناسبی از ویتامین C هستند، در نتیجه می­توان میزان مناسبی از میوه­ها و سبزیجات را در سبد غذایی روزانه گنجاند. مقدار به دست آمده­ی این ویتامین از گیاهان با توجه به نوع گونه­ی گیاه، شرایط آب و هوایی و همچنین نوع خاکی که گیاه در آن رشد کرده است؛ متفاوت می­باشد. علاوه بر این زمان برداشت گیاهان، روش آماده ­سازی گیاه و شرایط ذخیره ­سازی آن نیز در این روند دخیل می­باشند.

  آسکوربیک اسید سبب افزایش طول عمر محصولات غذایی شده و سبب می­شود، سبزیجات و میوه ­ها در طی مراحل تهیه، انجماد و بسته ­بندی ویتامین خود را حفظ کنند. همچنین این ترکیب سبب پایداری و یکنواختی محصولات گوشتی شده و باعث می­شود که روند کنسرو شدن تسریع شود. علاوه بر این از اسید آسکوربیک به سبب افزایش حجم خمیر در تهیه­ی نان نیز استفاده می­گردد؛

در این حالت مخمر با سرعت بالاتر و به مدت طولانی­تری کار می­کند. با افزودن ۰.۰۳ درصد از آسکوربیک اسید به آرد نان می­توانیم به نتیجه­ی مطلوبی در پخت نان برسیم. Ph پایین این ترکیب در جلوگیری از رشد میکروب­ها در مواد غذایی نقش بسزایی دارد، بنابراین این مساله سبب حفظ طراوت محصول غذایی شده و از خرابی آن جلوگیری می­کند.

با توجه به توضیحات بالا می­توان گفت اسید اسکوربیک به عنوان یک نگهدارنده شناخته می­شود که در بسیاری از محصولات مانند نان، ژله، فرآورده­های گوشتی، ترشی و انواع سس­ها استفاده می­گردد. این ماده را به راحتی می­توان در فهرست مواد تشکیل­ دهنده ­ی بسیاری از فرآورده­های گوشتی، غلات و میوه ­های یخ­زده مشاهده کرد. در برخی مواقع تولیدکنندگان از آسکوربیک اسید به عنوان نگهدارنده و یا تثبیت­ کننده­ ی رنگ بهره می­برند. همچنین همان­طور که در بالا ذکر شد از این ماده به عنوان آنتی اکسیدان نیز استفاده می­شود و لازم به ذکر است که میزان اثر آنتی اکسیدانی به روش­های تولید محصول مربوط است.

یک مسئله­ی حائز اهمیت در تولید محصولات اطمینان از میزان پراکندگی و یا انحلال کامل اسید آسکوربیک می­باشد. برای پخت و پز محصولاتی که دارای این ماده هستند، حتما باید آب نمک در ظرف موجود باشد. در آخر می­توان گفت آسکوربیک اسید یا همان ویتامین C به عنوان یک عامل کاهنده، آنتی اکسیدان، حلال، ماده­ی اسیدی کننده  به سبب حفظ رنگ، بو و محتوای تغذیه­ای محصول غذایی در طول فرآیند تولید و یا بسته­بندی آن به محصول اضافه می­گردد. علاوه بر این، از این ماده در صنایع نوشیدنی مانند آب­میوه، آب­نبات، تافی و شکلات نیز استفاده می­شود.

موارد مصرف در برخی بیماری­ها:

اولین و مهم­ترین نقش ویتامین C در درمان و پیشگیری از اسکوربوت (اسکروی) است و همان­طور که پیش از این به آن اشاره شد این بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث می­باشد. این بیماری نهایتا ممکن است به کم­خونی، خونریزی خود به ­خود، خستگی، درد در برخی اندام­های بدن مانند پاها و همچنین ورم منجر گردد. علاوه بر این، مصرف ویتامین مورد نظر در پیشگیری و گاها درمان برخی بیماری­های دیگر نیز نقش دارد؛ که در ادامه به ذکر آن­ها می­پردازیم.

نتایج پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۳ مشخص کرد که بین میزان ویتامین  C موجود در رژیم غذایی و خطر ابتلا به سکته­ ی مغزی یک رابطه­ی معکوس وجود دارد. آسکوربیک اسید به سبب بالا بردن خاصیت شلاته ­کنندگی دفروكسامين در کنار این دارو برای درمان تالاسمی استفاده می­گردد. استفاده از این ویتامین در فقر آهن به سبب افزايش جذب گوارشي آهن و در مت­هموگلوبينمي بسیار موثر است. همچنین این محصول در اسيدي كردن ادرار نیز كاربرد دارد. علاوه بر این نشان داده شده است که ویتامین C در کمک به درمان بیماری­هایی مانند سرطان، ترومبوسيتوپني، آلزايمر، سرماخوردگي، آترواسكلروز، پره اكلامپسي، آسم و بهبود زخم­ها نقش دارد، اما این نقش­ها به اثبات نرسیده است.

در آخر می­توان به آنالیز ۴۴ آزمایش بالینی که اثر اسکوربیک اسید بر عملکرد اندوتلیال را بررسی کرده است، اشاره کرد. در نتیجه­ی این آزمایش نشان داده شد، هنگامی که میزان مصرف ویتامین C بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز باشد، اثر این ویتامین بر عملکرد اندوتلیال مثبت و بسیار قابل توجه می­باشد. سطح درونی عروق خونی به وسیله­ی لایه­ای از سلول­ها به نام پوشیده شده است. اختلالات اندوتلیالی در بسیاری از بیماری­های عروقی نقش دارند. پس با توجه به این قضیه می­توان نشان داد، مکمل­های آسکوربیک اسید بر روند سلامتی بیمار در بیماری­های قلبی عروقی بسیار موثر هستند و ریسک خطر این بیماری را پایین می­آورند.

اسکوربیک اسید صنعتی و تصفیه­ ی آب

در تصفیه­ خانه ­های آب از برای از بین بردن انواع باکتری ­ها بهره می­برند. کلر می­تواند اثر باکتری­ ها را خنثی کرده و آب مصرفی را برای نوشیدن افراد، سالم نگه دارد. به دنبال اتمام مراحل تصفیه­ ی آب، محلول کلر تخلیه شده و در این حالت محلول دارای قابلیت ایجاد تداخل در زندگی آبزیان می­باشد. چندین راه برای از بین بردن کلر وجود دارد که اکثرا وقت­گیر می­باشد و گاهی حتی در مقیاس بزرگ امکان ­پذیر هم نیستند. در بین انواع روش­های شیمیایی یک روش شیمیایی موثر برای کلرزدایی، استفاده از آسکوربیک اسید است. این روش موثر بسیار ایمن­تر از روش­های شیمیایی مبتنی بر می­باشد. آب کلردار با استفاده از این ماده در کنار آسکوربات سدیم به صورت سالم و با ایمنی بالا وارد آب رودخانه­ ها خواهد شد.

فواید ویتامین C یا اسید آسکوربیک

مصرف ویتامین C، ایمنی بدن را افزایش داده و سیستم ایمنی را تقویت می­کند. علاوه بر این، آسکوربیک اسید برای سنتز و نگهداری کلاژن ضروری می­باشد و در ترمیم زخم و ایمنی بالا در برابر عفونت نقش بسزایی دارد. همچنین مصرف مداوم آن در کاهش طول دوره­ی سرماخوردگی موثر است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان با قدرت بالا است که می­توان به عنوان یک عامل احیاکننده در بسیاری از عملکردهای آنزیمی سلولی و نقل و انتقالات الکترون از آن نام برد. این ویتامین در معرض نور، هوا و گرما از بین خواهد رفت.

 علاوه بر این آسکوربیک اسید  نقش مهمی در حفظ شدن تون و یکپارچگی عروق، افزایش میزان جذب آهن و محافظت سلول در برابر استرس­های اکسیداتیو سلول دارد. کمبود این ویتامین در بدن سبب بروز بیماری اسکوربوت می­شود. همچنین این ویتامین سبب رفع خستگی و شاداب شدن افراد می­گردد. به همین دلایل این ویتامین برای ورزشکاران بسیار مفید است و سبب حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی در آن­ها می­ گردد.

منبع:

basf.com

bulkchemicals.us

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا