اقتصادی

سهم صادرات بخش‌های مختلف از صادرات غیرنفتی ایران

آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری سهم بخش پتروشیمی، معدن، صنعت و کشاورزی از کل صادرات غیرنفتی به ترتیب حدود ۴۹، ۲۷، ۱۵ و ۸ درصد بوده است.

به گزارش دانا نیوز، گزارش «اقتصادسنج» معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد، در ۹ ماهه امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی، فرش و صنایع دستی و صنعت، ۱۰۱.۹ میلیون تن به ارزش ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

بیشترین سهم این صادرات مربوط به محصولات پتروشیمی و پایه نفتی است که حدود ۴۹ درصد (به لحاظ ارزشی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز به حدود ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

میزان صادرات محصولات پتروشیمی و پایه نفتی و معدن و صنایع معدنی در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۱۸ و ۹.۸ میلیارد دلار بوده است. ارزش صادرات بخش پتروشیمی و معدن به ترتیب ۸.۱ درصد کاهش و ۷.۶ درصد افزایش داشته است.

سهم کشاورزی و صنعت نیز از کل وزن صادرات غیر نفتی به ترتیب حدود ۸ و ۱۵ درصد بوده، به طوری که در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۴.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۳ میلیارد دلار و ۵.۳ میلیون تن محصولات صنعتی به ارزش بیش از ۵.۶ میلیارد دلار صادر شده است. ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنعتی به ترتیب ۲۵ و ۱۲ درصد رشد داشته است.

در این میان صادرات فرش و صنایع دستی کمترین سهم از صادرات غیرنفتی، معادل ۰.۲ درصد را در این مدت به خود اختصاص داده است. در ۹ ماهه  امسال ۱۰۰ میلیون دلار فرش و صنایع دستی صادر شده که ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است.

محصولات معدنی کمترین ارزش صادراتی را به خود اختصاص دادند

همچنین در میان اقلام مختلف صادراتی کشور طی ۹ ماهه ۱۴۰۲، متوسط قیمت صادراتی فرش و صنایع دستی با رقم ۲۹۰۰ دلار به ازای هر تن از سایر اقلام بیشتر بوده و نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۷ دلار به ازای هر تن نیز افزایش یافته است. در این مدت متوسط قیمت هر تن محصولات صنعتی ۱۰۶۱.۲ دلار، کشاورزی ۶۴۹ دلار، پتروشیمی و پایه نفتی ۳۹۹.۴ دلار و معدن و صنایع معدنی ۲۰۸.۲ دلار بوده است.

از طرف دیگر بر اساس این گزارش در میان ۴۱۱۲ قلم کالای صادراتی کشور طی ۹ ماهه ۱۴۰۲، حدود ۸۵ درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور را تنها ۱۱۴ قلم کالا تشکیل می‌دهند که نشان دهنده تنوع پایین اقلام صادراتی است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد این سهم برای ۱۰ کالای نخست صادراتی کشور طی بازه مورد بررسی ۴۱ درصد است. گاز طبیعی مایع شده، پروپان مایع شده و متانول عمده کالاهای صادراتی کشور به لحاظ ارزشی در ۹ ماهه سال جاری هستند.

کل اقلام وارداتی کشور نیز طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۴۹۶۰ ردیف تعرفه ۸ رقمی بوده که ۸۵ درصد از ارزش آن متعلق به ۶۵۹ ردیف تعرفه است. سهم ۱۰ کالای وارداتی نخست نیز طی مدت مورد بررسی حدود ۲۷ درصد از کل ارزش واردات کشور است. در این میان ذرت دامی، تلفن همراه، و دانه سویا سه کالای نخست وارداتی کشور بوده که به طور تجمعی ۱۳ درصد از کل ارزش اقلام وارداتی را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا