برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

بهترین مسکن برای درد لیپوماتیک

برداشتن چربی‌های اضافه و رسیدن به اندام رویایی شاید دیگر غیرممکن نباشد؛ اما راحت و بی‌دردسر هم نیست! لیپوماتیک یکی از محبوب‌ترین انواع جراحی پلاستیک برای رسیدن به اندام دل‌خواه است که در آن پزشک چربی اضافی بخش‌هایی از بدن زیباجو را برمی‌دارد و شکل کلی بدن او را تغییر می‌دهد. شاید در فضای مجازی فیلم عمل لیپوماتیک را زیاد تماشا کرده باشید. از آنجا که در این روش از تکنیک متفاوتی برای شکستن و مکش چربی استفاده می‌شود، آسیب به بافت ماهیچه حداقل، چربی زیر پوست کاملا یکنواخت و ظاهر پوست ظریف‌تر و اثر جراحی ماندگارتر خواهد بود.

اما نه به این معنی که فرد بعد از جراحی ذره‌ای درد یا ناراحتی را تجربه نمی‌کند! زیباجویان بعد از عمل لیپوماتیک تا دو الی چهار روز درد مداوم را احساس می‌کنند. دردی که به تدریج کاهش می‌یابد تا زمانی که به‌طور کامل محو شود. اما مصرف مداوم مسکن‌ها و داروهای تجویزی پزشک به رفع این درد ضروری کمک زیادی می‌کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که در دو هفته اول پس از جراحی باید از مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ادویل خودداری شود. چرا که مصرف این داروها کبودی نواحی تحت درمان را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توان با جراح در مورد مصرف هر یک از این داروها صحبت کرد و مطمئن شد حاوی ترکیباتی نیستند که خونریزی بعد از عمل لیپوماتیک را بیشتر کنند.  آیا عمل لیپوماتیک درد دارد ؟ گاهی اوقات پزشک به زیباجویان توصیه می‌کند برای تسکین تورم و درد بعد از عمل لیپوماتیک، اطراف ناحیه جراحی را با ماساژور تفنگی به آرامی ماساژ دهند.

علت درد بعد از لیپوماتیک چیست؟

بخش زیادی از ورم و درد بعد از عمل لیپوماتیک مربوط به مواد بی‌حسی است که زیر پوست باقی مانده است. گلبول‌های قرمز خونی که از رگ‌های خونی نشت کرده‌اند و تکه‌هایی از بافت چربی که از مکش فرار می‌کنند و زیر پوست باقی می‌مانند باعث التهاب می‌شوند. این التهاب زمینه تورم و درد بعد از عمل را فراهم می‌کنند.

عوامل موثر بر شدت درد لیپوماتیک

جراحی لیپوماتیک نسبت به سایر روش‌های پیکرتراشی مثل لیپوساکشن، از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده می‌کند و جدیدتر از سایر روش‌هاست. دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای عمل لیپوماتیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا میزان درد هنگام جراحی به حداقل برسد.  به همین دلیل امروزه جراحی لیپوماتیک یکی از ایمن‌ترین و بهترین روش‌ها برای پیکر تراشی و تخلیه چربی‌های بدن تبدیل شده و درد حاصل از آن چندان زیاد نیست. اما برخی از عوامل محیطی ممکن است باعث شود شما درد قابل توجهی هنگام جراحی یا بعد از آن داشته باشید. در ادامه برخی از عوامل موثر بر شدت درد لیپوماتیک را برای شما بیان می‌کنیم.

ناحیه مد نظر برای عمل لیپوماتیک

یکی از عوامل موثر بر شدت درد لیپوماتیک، نوع اندامی است که قصد تخلیه چربی‌های آن را دارید. میزان درد در اندام‌های مختلف بدن، متفاوت است. به عنوان مثال، اگر بخواهید چربی‌های ناحیه شکم یا پهلو را تخلیه کنید، درد کمتری نسبت به نواحی دیگر بدن مثل ناحیه بازو یا ساق پا خواهید داشت.

دومین عامل موثر بر شدت درد جراحی لیپوماتیک، مهارت و تخصص جراح است. اگر به یک پزشک بی‌تجربه مراجعه کنید که از تجهیزات و ابزارهای باکیفیتی استفاده نمی‌کند، ممکن است عوارض بسیار خطرناکی مثل خونریزی داخلی برای شما رخ داده و درد شدیدی را احساس کنید. جراح باید با دقت بسیار زیادی لوله کانولا را درون بافت چربی قرار دهد. اگر لوله به درستی در موقعیت اصلی خود قرار نگیرد، شما در تمام طول جراحی یا حتی بعد از آن احساس درد خواهید داشت و طول دوره نقاهت شما چندین برابر می‌شود.

رعایت اصول مهم در دوره نقاهت

رعایت اصول مهم در نیز بر شدت درد موثر است. اگر به مسائلی مثل تورم یا التهاب و کبودی سطح پوست بی توجه باشید و نکات مراقبتی را به خوبی رعایت نکنید، نه تنها طول دوره نقاهت افزایش پیدا خواهد کرد، بلکه نتایج حاصل از جراحی لیپوماتیک نیز مورد انتظار شما نخواهد بود.

کیفیت و شدت درد بعد از لیپوماتیک چگونه است؟

بعد از عمل لیپوماتیک اثر بی‌حسی موضعی به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت باقی می‌ماند و خبر زیادی از درد شدید و غیرقابل تحمل نیست. اما یک روز بعد از جراحی که بی‌حسی موضعی کاملا از بین می‌رود، زیباجو دردی شبیه به آفتاب سوختگی و درد عضلانی که بعد از تمرینات سنگین احساس می‌شود را تجربه می‌کند. معمولا تنها دوای این درد مصرف داروی مسکن استامینوفن (تیلنول) است. اما اگر از بیهوشی عمومی برای اجرای جراحی استفاده شود و ماده لیدوکائین مورد استفاده کافی نباشد، زیباجو دردی به مراتب شدیدتر را تجربه می‌کند که تنها با مسکن‌های مخدر تسکین می‌یابد.

بهبودی درد بعد از عمل لیپوماتیک

برای آنکه این حجم از درد و تورم زودتر از بین برود، محلول خون و بی‌حسی باید به‌طور کامل از بدن تخلیه شود. باز گذاشتن زخم (محل برش جراحی) و پوشیدن لباس فشرده‌سازی مخصوص کمک می‌کند این خونابه هرچه سریع‌تر از بدن خارج شود و به کنترل و مدیریت درد بعد از لیپوماتیک کمک می‌کند.

  • پزشک بعد از جراحی لیپوماتیک زیباجو را تشویق می‌کند فعالیت‌های بدنی سبک مثل پیاده‌روی را از سر بگیرد تا از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری شود. البته تا یک ماه انجام هرگونه فعالیت سنگین برای زیباجو کاملا ممنوع است.
  • پانسمان‌های روی زخم جراحی نباید به‌قدری سفت باشند که جریان خون در محل جراحی را کمتر کنند.
  • از آنجا که تحت تاثیر داروهای بی‌حسی، اعصاب نواحی جراحی سر شده و از بین می‌رود، توصیه می‌شود از کمپرس سرد یا گرم روی محل زخم استفاده نکنید تا منجر به سوختگی یا سرمازدگی نشود.

چنانچه جراحی لیپوماتیک با تزریق وریدی آرامش‌بخش به‌جای بیهوشی عمومی انجام شود، درد خیلی زود کمرنگ می‌شود و فرد می‌تواند به‌زودی فعالیت‌های روزمره را از سر بگیرد. البته باید پذیرفت که این درد خفیف تا چند هفته بعد از جراحی همراه فرد باقی می‌ماند تا به‌مرور تسکین یابد.

آیا لباس‌های فشرده‌سازی الاستیک درد بعد از عمل را کاهش می‌دهند؟

اگر جراح برای عمل لیپوماتیک از تکنیک درناژ باز استفاده کند، لباس‌های فشرده‌سازی الاستیک می‌توانند درد بعد از جراحی را تا حد زیادی تسکین دهند. «درناژ باز» تکنیکی است که در آن برش‌های کوچکی باز گذاشته می‌شوند تا محلول بی‌حسی و خونابه‌های زیر پوست مسیری برای دفع داشته باشند.

پوشیدن لباس‌های الاستیک بلافاصله بعد از جراحی با تخلیه حداکثری محلول بیهوشی زیر پوست کاهش درد زیباجو را به دنبال خواهد داشت. برخی از بیماران حتی پس از آنکه بقایای ماده بیهوشی از بدن خارج شد، به پوشیدن لباس‌های الاستیک ادامه می‌دهند تا با محدود کردن دامنه حرکت نواحی تحت درمان، درد و ناراحتی بعد از عمل را به حداقل برسانند.

درد ناشی از پوشیدن گن بعد از عمل لیپوماتیک

بعد از عمل لیپوماتیک لازم است که از گن لاغری برای کم شدن ورم و التهاب سطح پوست استفاده کنید. گن طبی در حدود ۱۴ روز اول بعد از عمل باید به صورت شبانه‌روزی پوشیده شود. گاهی اوقات ممکن است در روزهای اول بعد از عمل، هنگام پوشیدن گن لاغری، کمی درد احساس کنید.  این درد به علت فشار آوردن به زخم و بافت‌های اطراف آن است. درد بعد از پوشیدن گن طبی، کاملاً طبیعی است. به مرور زمان مشاهده خواهید کرد که احساس درد، هنگام پوشیدن گن طبی از بین می‌رود و میزان التهاب و تورم نیز کاهش پیدا می‌کند. اما اگر احساس کردید درد شما به مرور زمان بیشتر می‌شود، لازم است به پزشک مراجعه کنید تا مجدداً معاینه شوید.

تاثیر نوع بی‌حسی و بیهوشی جراحی بر درد بعد از عمل لیپوماتیک

بسته به اینکه جراح برای انجام از کدام نوع بی‌حسی استفاده می‌کند، دستورالعمل‌هایی برای بعد از جراحی در اختیار زیباجو قرار می‌گیرد. در واقع نوع بی‌حسی و اینکه آیا جراح از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند یا نه، یکی از عوامل موثر بر شدت درد لیپوماتیک است که مستقیما بر میزان درد افراد در چند روز بعد از عمل تاثیر می‌گذارد. تجربه نشان می‌دهد عمل لیپوماتیک با آرام‌بخش داخل وریدی درد کمتری در دوره نقاهت به دنبال دارد و نیاز زیباجو به داروهای مسکن کمتر است. در حالی که اگر این جراحی به هر دلیلی تحت بیهوشی عمومی انجام شود، درد بیمار بعد از عمل شدیدتر و تجویز مسکن محتمل‌تر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا