ورزشی

بسته دروس مهارتی-اشتغال پذیری به دوره کارشناسی اضافه می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با آنا:

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم مطابق با مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی، برای اولین بار در کشور در دوره کارشناسی بسته دروس مهارتی- اشتغال پذیری را به میزان ۳ تا ۱۵ واحد درسی تعریف کرده و گذراندن این دروس برای دانشجویان کارشناسی پس از تدوین آئین نامه بازنگری دروس، اجباری است. 

رضا نقی زاده، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره زمینه تحول در محتوای رشته‌های تحصیلی و ارتقای توان مهارتی دانشجویان گفت: موضوع مهارت یکی از محور‌های برنامه تحولی معاونت آموزشی وزارت علوم در یکسال اخیر است. 

وی افزود: به منظور ارتقای توان مهارتی دانشجویان، برنامه تحولی ویژه برای رشته‌های کارشناسی پیش بینی شده است. معاونت آموزشی با درک این واقعیت که عمده انتقال مهارت به دانشجویان در دوره‌های تحصیلی کاردانی و کارشناسی رخ می‌دهد، این طرح تحولی را آغاز کرده است.

نقی زاده تصریح کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم مطابق با مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی، برای اولین بار در کشور در دوره کارشناسی در کنار دروس عمومی، علوم پایه، تخصصی و اختیاری، بسته دروس مهارتی-اشتغال پذیری را به میزان ۳ تا ۱۵ واحد درسی تعریف کرده است. برای رشته‌های تحصیلی با رویکرد کاربردی این تعداد واحد‌ها به ۱۵ و در رشته‌های نظری به ۷ واحد درسی نزدیک می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: نکته قابل توجه در تعریف بسته‌های دروس مهارتی-اشتغال پذیری قرار گیری آن در مجموع تعداد واحد‌های موجود دوره‌های کارشناسی در ۸ نیمسال تحصیلی است و قرار نیست به تعداد واحد‌ها و نیمسال‌های تحصیلی دانشجویان اضافه شود. نکته دیگر الزامی بودن این دروس برای دانشجویان است. 

نقی زاده اظهار کرد: این دروس در چهار نوع تعریف شده اند که با توجه به نوع رشته تحصیلی و برنامه تدوین شده برای آن، تعدادی از این دروس در برنامه درسی تعریف می‌شود. دروس کاربینی، کارآموزی، کارورزی و مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی، ۴ نوع درس تعریف شده برای بسته درسی مهارتی- اشتغال پذیری هستند که شرایط برگزاری آن‌ها نیز مشخص شده است. در این ۴ نوع درس شیوه‌های جدید آموزشی با توجه به نوع رشته تحصیلی همچون امکان برگزاری به شیوه دو استادی (یک عضو هیئت علمی از دانشگاه و یک مدرس حرفه‌ای از صنعت و جامعه)، برگزاری در محیط کار با همکاری واحد‌های دانش بنیان، فناور و صنعتی، بازدید از محیط‌های کاری و گذراندن پودمان‌های مهارتی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی پیش بینی شده است.

** ۱۵۰۰ برنامه درسی بازنگری می‌شود 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: هدف از تحول در محتوای رشته‌های تحصیلی روزآمدسازی دروس مطابق با دانش روز دنیا، کارآمدسازی و تطبیق با نیاز‌های آمایشی و ماموریتی دانشگاه هاست. برای انجام این مهم طرح تدوین و بازنگری ۱۵۰۰ برنامه درسی در دو سال تحصیلی پیش رو در دستور معاونت آموزشی قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود اجرای این طرح ملی به تحول در آموزش عالی در بخش آموزش‌های مهارتی منجر شود.

نقی زاده پیرامون اجرای این برنامه‌ها در دانشگاه‌ها بیان کرد: با ابلاغ آئین نامه جدید تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی، پیش بینی این دروس در برنامه درسی تمام رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی (که پس از ابلاغ آئین نامه بازنگری یا تدوین شوند) الزامی است.

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا