برترین های کسب و کارعمومی

اتصالات پنوماتیک چیست؟

اتصالات ‌پنوماتیک چیست؟

اتصالات ‌پنوماتیک بعنوان یکی از پرکاربردترین قطعات همانند در سیستم های پنوماتیک شناخته شده و به بهبود عملکرد سیستم و صرفه جویی زمان و افزایش سرعت عملکرد دستگاه نیز کمک شایانی می نماید.  ابزاری هستند که اتصال و ارتباط میان اجرای مختلف سیستم پنوماتیک را تسهیل و ایجاد می نماید. این اتصالات را با نام های فیتینگ پنوماتیک نیز می شناسند. به گفته راد صنعت  این محصول به افزایش سرعت عمل سیستم کمک می نماید و به دلیل کارایی های متفاوت و ویژه ای که دارند در ابعاد و سایز و قطرهای متنوعی تولید می شوند.

What-are-pneumatic-fittings

موارد استفاده اتصالات پنوماتیک

این اتصالات یا فیتینگ های پنوماتیک، جزأ دسته قطعاتی هستند که به منظور اتصال لوله و شلنگ ها در استفاده می شوند. از این ابزار اتصالات و ارتباطات میان لوله ها ، و دیگر قسمت های یک سیستم های پنوماتیک آسان و ممکن می شود.

کاربرد اتصالات پنوماتیک

از اتصالات پنوماتیک به منظور اتصال اجزای پنوماتیک و تغییر فشار هوا و تغییر جهت جریان استفاده می شود. فیتینگ پنوماتیک ابزاری دقیق برای کنترل جریان سیال به شمار می آید.

تفاوت اتصالات هیدرولیک با اتصالات پنوماتیک

در برابر اتصالات هیدرولیک ، از مهره های ظریف تر و جساس تری برخوردارند که همین ظرافت میزام فشار کمتری را نیز برای نصب می طلبد. این اتصالات پنوماتیک را اتصالات باد و هوا نیز می نامند و بیشتر در شلنگ های بادی از انها استفاده می شود. اتصالات پنوماتیکی، از لحاظ ساختاری نسبت به اتصالات هیدرولیکی مستحکم تر بوده. و اتصالات مینیاتوری آنها به راحتی و برای کنترل میزان فشار جریان هوا نیز از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند.

جنس اتصالات پنوماتیک

فیتینگ یا اتصالات پنوماتیک اغلب از سه ماده پلیمر، فولاد ضد زنگ و پلاستیک تولید می شود. ساخته می گردد که در برابر سایش و خوردگی مقاومت بالایی داشته باشند. این محصول در برابر جریانات داخل سیستم، مواد شیمیایی و دمای محیط از بین نرفته و دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

کاربردهای صنعتی اتصالات پنوماتیک

اتصالات پنوماتیک عموماً در دستگاه های خودکار و خطوط تولید کاربرد بالایی داشته و برای صنایع که نیاز به مکش و اندازه گیری فشار و جریان سیال دارند کاربرد دارد. از این محصول در صنایع دارویی، غذایی، خودروسازی و … استفاده می شود.

انواع اتصالات پنوماتیک

اتصالات پنوماتیکی در انواع مختلفی تولید می شود که شامل  اتصالات شیلنگ خور مهره ای پنوماتیک،  اتصالات فشاری پنوماتیک و  کوپلینگ های پنوماتیک می شود.. از طرفی اتصالات پنوماتیک بر اساس رزوه و دنده نیز به انواع بیشماری تقسیم بندی و تولید می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می نماییم. اتصال مستقیم پنوماتیک،  اتصال زانویی، واسطه پنوماتیک، رابط مستقیم متغیر پنوماتک، زانویی شیلنگ خور ، زانویی ۴۵ درجه، فلو کنترل سرجکی و شیر بین راهی فیتینگی و مانند اینها از دسته بندیهای این محصول کاربردی است.

اجزای اتصالات ‌پنوماتیک

به منظور استفاده ار اتصالات ‌پنوماتیک از ابزاری مانند شلنگ، لوله و پیپ استفاده می‌شود که به توضیح مختصر هر یک می پردازیم. شیلنگ ها تولید شده از چندین لایه مواد مختلف و مقاوم است و ساختاری انعطاف پذیر دارند. و به راحتی می توان بین قطعات و تجهیزات آنها را حرکت داد. همچنین بعد از گدشت سالها استفاده از شیلنگ ها و به دلیل فرسودگی، می توان به راحتی آنها را تعویض نمود. لوله ها از دیگر اجزای اتصالات پنوماتیک هستند که دارای ساختاری محکم و سفت تر نسبت به شلنگ ها هستند. پیپ ها نیز مانند لوله ها از ساختاری جامد و محکم و سخت تولید شده اند و انعطاف پذیری کمتری را برخوردار هستند.

خرید اتصالات ‌پنوماتیک

عصر هیدرولیک اتصالات پنوماتیک خود را در انواع مختلف و با الیاژهای بسیار مقاوم و با کیفیتی مناسب به فروش می رساند. این مجموعه معتبر و تخصصی، محصولات خود را با جنسی بسیار مرغوب به مشتریان عرضه کرده که دوام و مقاومت محصول باعث شده تا مدت زمان طولانی قابل استفاده باشد. عصر هیدرولیک سایر محصولاتی مانند بست چشمی پنوماتیک، اگزوز برنجی کله قندی و اگزوز برنجی تخت خود را با دوام و مقاومتی بسیار مطلوب به مشتریان عزیز ارائه می نماید.

اتصالات پنوماتیک

اتصالات پپنوماتیکی یا فیتینگ های پنوماتیک ، قطعاتی هستند که وظیفه ی  اتصال اجزای  مختلف مدارهای  پنوماتیک را بر عهده داشته و در طول مسیر مدار پنوماتیک قرار می گیرند و وظیفه وصل و انتقال هوای فشرده را به سیلندرهای پنوماتیکی و سایر عملگرها را دارند . این اتصال های پنوماتیکی ، بر روی انواع شیرهای برقی ، کنترل سرعت ، شیرهای دستی و پدالی ، چند راهی ها و واحد مراقبت نصب می شوند که وظیفه اتصال شیلنگ های پنوماتیک  جهت  انتقال هوای فشرده به عملگرهای پنوماتیکی را بر عهده دارند .

اتصالات فیتینگی

فیتینگ ها به صورت فشاری و با خار داخلی ساخته می شوند که در سیستم های با فشار پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند. فیتینگ های فشاری به دلیل سهولت در نحوه اتصال شیلنگ و تنوع بالا در شکل و طراحی و به طور کل، سریعتر بودن از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. از مزیت های دیگر استفاده از فیتینگ ها تسریع در انجام فعالیت های تعمیر و نگهداری سیستم می باشد. فیتینگ های پنوماتیک بسته به نوع کاربری ممکن است به دو صورت مورد استفاده قرار گیرند که در ادامه به آنها می پردازیم.

فیتینگ و اتصالات پنوماتیک روی یک تجهیز به صورت ثابت به واسطه سر رزوه دار بسته شوند و مورد استفاده قرار گیرند و یا به صورت بین راهی یا درون خطی نصب شوند. این دسته از فیتینگ های پنوماتیک در انواع بسیار گوناگونی تولید می شوند رابط، تبدیل، سه راهی، چهار راهی، زانویی، فلو کنترل، کورکن و غیره از انواع فیتینگ های بین راهی هستند. فیتینگ ها از جنس های گوناگون ساخته می شوند اما نوع پر مصرف آنها اتصالات پنوماتیک برنجی ساده یا روکش کروم با فیتینگ پلاستیکی می باشد. همچنین ممکن است قسمت فیتینگ آن هم فلزی و برنجی روکش دار یا حتی به طور کامل از استیل ساخته شوند.

اتصالات مهره ای

گاها اتصال شیلنگ به فیتینگ به شیوه کونیکی به همراه مهره است که در سیستم های با فشار بالا معمولا از این نوع اتصال استفاده می شود. این نوع اتصالات پنوماتیک از لحاظ جنس ساخته شده دسته های متنوعی را در بر می گیرد:

اتصالات مهره ای پلاستیکی: این نوع از اتصالات پنوماتیک مهره ای به جهت پایین آوردن هزینه تمام شده از جنس پلاستیک تولید شده و در مواردی که فشار آنقدر بالا نیست که اتصالات فلزی استفاده شود یا نیاز به اتصالی قوی تر و بهتر از انواع فیتینگی هست به کار می رود. نحوه اتصال به این صورت است که قسمت رزوه ای به تجهیز مورد نظر بسته شده و شیلنگ پنوماتیکی داخل مهره قرار گرفته و بر روی نافی اتصال به وسیله ی مهره محکم می گردد.

اتصالات مهره ای برنجی: این نوع از اتصالات مانند اتصالات پنوماتیک مهره ای پلاستیکی هستند با این تفاوت که جهت آب بندی بیشتر از یک واسطه ی کونیک شکل به نام فرول همانند اتصالات هیدرولیک استفاده می شود. فرول هم پلاستیکی می تواند باشد و هم برنجی.

اتصالات کوپلینگی

از دیگر اتصالات پرکاربرد در سیستم های پنوماتیکی می توان به اتصالات کوپلینگی اشاره کرد. این اتصالات پنوماتیکی به طور گسترده ای در صنعت کاربرد دارد و به دلیل راحتی استفاده از آن و قابلیت اتصال سریع و آسان به انواع ابزار در کاربری های کارگاهی و تعمیرگاهی مانند مکانیکی خودرو از محبوبیت بالایی برخوردارند. کوپلینگ شیلنگ پنوماتیک از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت ثابت (نری) که معمولا به انتهای ابزار بادی یا شیلنگ مرتبط با عملگر متصل می شود و یک سر متحرک فشاری-فنری (مادگی) که به شیلنگ پنوماتیک و یا خط لوله اصلی وصل می گردد.

برای اتصال کافی است که ضامن رینگی شکل قسمت مادگی را به سمت پایین فشار دهیم تا فشار فنر از روی ساچمه های داخلی آن برداشته شود. سپس بعد از محکم کردن قسمت ثابت در داخل کوپلینگ، ضامن را رها می کنیم. ساچمه های درون کوپلینگ اطراف شیار تعبیه شده قسمت ثابت را در بر می گیرند و از جدا شدن اجزای اتصال، جلوگیری می کنند، فشار هوای فشرده نیز به پایداری اتصال کمک کرده و در نهایت کوپل پنوماتیکی ایمنی به دست می آید.

دکمه بازگشت به بالا