برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

مدت زمان ترمیم زخم بخیه

مدت زمان جوش خوردن بخیه و راه های سریع پیوند آندر  جراحی هایی مانند عمل پیکرتراشی یکی از مسائل مهمی است که ممکن است سوالات زیادی درباره آن مطرح باشد. پیش از هر چیز باید دانست که بخیه ها انواعی دارند و زمان لازم برای جوش خوردن آن ها متفاوت است. همچنین با رعایت یکسری نکات می توان زمان لازم برای فرایند جوش خوردن بخیه ها را کاهش داد.

.

دلایل طولانی شدن مدت زمان جوش خوردن بخیه

 

The duration of suture wound healing

طولانی شدن مدت زمان جوش خوردن بخیه و فرایند بسته شدن بافت های برش خورده ای که با به هم متصل شده اند دلایلی دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

عفونت زخم

بخیه های عفونی خیلی دیر تر از بخیه های سالم پروسه بهبودی را طی می کنند. زیرا عفونت موجود در بخیه سبب ورم و درد می شود. در نتیجه بخیه نمی تواند پوست و یا بافت شکافته شده را در مدت زمان کوتاه پیوند دهد. به همین منظور لازم است در زمان ایجاد بخیه پزشک یا پرستار تمام نکات بهداشتی از جمله پوشیدن را رعایت کنند.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب و عدم توجه به رژیم غذایی فردی که در بدن او بخیه وجود دارد باعث طولانی شدن مدت زمان جوش خوردن بخیه می شود. زخم و بخیه های زده شده بر روی آن برای بهبودی به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارند. از این رو گاهی به دلیل عدم تغذیه مناسب التیام بخیه کند می شود.

ابتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت دارای گردش خون کند تری نسبت به افراد سالم هستند. در نتیجه از سیستم ایمنی ضعیف تری نیز برخوردار بوده و بیشتر در معرض عفونت قرار دارند. همین امر بهبود بخیه در بدن را به تاخیر می اندازد.

ایجاد ورم در زخم

ورم در زخم نشان دهنده تجمع مایعات در زیر پوست است. زمانی که چنین حالتی در زخم و بخیه های روی آن ایجاد شود. اکسیژن لازم به زخم نمی رسد. بنابراین بخیه ها به کندی جوش می خورند.

ضربه‌ و فشارهای های مکرر

افرادی که بخیه ها را با فشار بدن خود و یا با بستن آن ها تحت فشار قرار دهند در واقع مانع از گردش خون در زخم می شوند. در نتیجه مدت زمان جوش خوردن بخیه ها طولانی خواهد شد. علاوه بر آن وارد شدن ضربه و آسیب خارجی به بخیه ممکن است سبب خونریزی بخیه شود. این امر نیز به نوبه خود مانعی برای بهبودی زود هنگام بخیه بشمار می آید.

خشک شدن زخم و بخیه آن

قرار گرفتن مداوم بخیه در معرض هوا باعث خشک شدن آن می شود. در نتیجه روند جذب و جوش خوردن بخیه طولانی می شود. برای جلوگیری از خشک شدن بخیه ها باید سطح آن ها را با استفاده از و یا پماد مخصوص مرطوب نگه داشته و روی آن ها را با باند پوشاند.

نامناسب بودن بخیه

برای زدن بخیه تکنیک ها متعددی وجود دارد. اگر برای بخیه ایجاد شده بر روی زخم از یک تکنیک غیر اصولی و ناصحیح استفاده شود. باعث ورم، خونریزی و یا عفونت در بخیه می شود. در نتیجه بخیه دیر تر التیام یافته و پروسه بهبودی را طی می کند.

مدت زمان جوش خوردن بخیه چقدر است؟

بخیه دارای دو نوع معمولی و جذبی است. مدت زمان جوش خوردن بخیه تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد. در نوع معمولی تقریبا یک هفته زمان لازم است تا بخیه سبب پیوند دوباره پوست شود. بنابراین بعد از جوش خوردن و بعد از مدت زمان تعیین شده از سوی پزشک باید از سطح زخم خارج شوند.

در خصوص مدت زمان جوش خوردن بخیه جذبی نیز باید گفت که معمولا به یک تا چهار هفته زمان نیاز است تا این نوع بخیه جوش بخورد. در واقع بدن این نوع بخیه را به‌ شکل طبیعی جذب خود کرده و بعد از جوش خوردن نیازی به کشیدن آن ها نیست.

عوامل تاثیر گذار در مدت زمان جوش خوردن بخیه

در متن فوق به مدت زمان جوش خوردن بخیه معمولی و جذبی اشاره شد. با این حال روند پیوند بخیه به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تعداد و گستردگی بخیه
  • عمق زخمی که با و یا در اثر تصادف و عوامل خارجی در بدن ایجاد شده اند
  • وضعیت عمومی بدن بیمار
  • محل قرار گیری زخم بر روی بدن فرد

بهترین راهکار برای کوتاه کردن مدت زمان جوش خوردن بخیه

راهکار ها و نکات مراقبتی فراوانی برای کوتاه کردن مدت زمان جوش خوردن بخیه وجود دارند. با این حال بهترین راهکار بهره گیری از مراقبت های تخصصی پزشکی است. برخی از این راهکارها عبارتند از:

راه های مراقبتی برای کوتاه کردن مدت زمان جوش خوردن بخیه

علاوه بر استفاده از راهکارهای تخصصی پزشکی، راه های دیگری وجود دارند که به کمک آن ها می توان مدت زمان جوش خوردن بخیه را کوتاه کرد. به عنوان مثال می توان به مرطوب و نرم نگه داشتن بخیه اشاره کرد. عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی از دیگر راه های مراقبتی برای پیوند سریع بخیه است. در صورتی که فرد در دوران جوش خوردن بخیه ها از این مواد استفاده کند.

تمام انرژی بدن صرف سم زدایی بدن می شود درنتیجه مدت زمان جوش خوردن بخیه طولانی می شود. دلیل این امر هم سمی بودن این مواد می باشد که بدن به راحتی آن را تشخیص می دهد. از دیگر راه های مراقبتی زخم از همگسیختگی بافت طبیعی پوست که ممکن است در اثر ضـربـه، برخورد با جسم سنگین و یا جسم تیز و برنده ایجاد شود؛ زخم نامیده میشود که معمولاً با خونریزی همراه است. البته اندام انتهایی مانند انگشتان دست، پا و همچنین پوست سر به دلیـل عـروق فـراوان در صورت ایجاد زخم، دچار خونریزی زیاد میشوند که ممکـن اسـت موجب باعث نگرانی فرد شود.

مراحل اولیه مراقبت از تمام زخم ها به شرح زیر است:

قبل از مراجعه به مرکز درمانی

پس از حفظ خونسردی با یک پارچه تمیز (ترجیحاً گاز استریل) روی زخم را نگه دارید تا خونریزی کنترل شود و در صورت امکان اطراف زخم را بشویید.

پس از مراجعه به بیمارستان

پزشک طبق صلاحدید، بسته به نوع زخم، چگونگی و زمان ایـجـاد زخم، توصیه به پانسمان و یا بخیه و سپس پانسمان می نماید.

در زخم هایی که آلودگی بالایی دارند مثل گازگرفتگی و یا زخم هایی که زمان طولانی ( بیشتر از ۱۲ ساعت) از آنها میگـذرد؛ بسـتـه بـه محل و نوع زخم ممکن است پزشک تصمیم بگیرد بخیـه زدن را به تأخیر بیندازد و پس از شستشو و پانسمان توصیه به مـراجـعـه مجدد جهت سایر اقدامات درمانی نماید.

عوارض

  1. عفونت: در صورت تورم، قرمزی و خروج ترشح چرکی از محل زخم حتماً به بیمارستان مراجعه نمایید. جهت پیشگیری از عفونـت، پانسمان روزانه به روش استریل و استفاده از آنتی بیوتیـک طـبـق صلاحدید پزشک توصیه می گردد.
  2. باز شدن زخم: این حالت معمولاً به دنـبـال عـفـونـت و یـا حرکت ناگهانی در محل زخم ( وقتی بخیه روی مفاصل متـحـرک مثل مفصل انگشتان دست و یا زانو باشد) ایجاد میشود و توصیه به مراجعه سریع به بیمارستان می گردد.

پیگیری

ممکن است پزشک به دلیل عمق زخم یا آلودگی زخم و احتمـال خطر برای ایجاد عفونت توصیه به مراجعه ۲۴ ساعت بعد کند که از بیماران گرامی تقاضا می شود در زمان مقرر نزد پزشک معالج بروند.

مصرف آنتی بیوتیک در صورت تجویز پزشک در زمان مقرر و تـا پایان دوره درمان توصیه شده، الزامی می باشد.

انجام پانسمان روزانه و به شیوه کاملاً استریل بیحرکت کردن عضو مبتلا طبق صلاحدید پزشک ( در مـفـاصـل متحرک)

نکات ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ در ﺗﻌﻮﯾﺾ ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن:

  • روزاﻧﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮑﺒﺎر ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن را ﺗﻌﻮﯾﺾ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
  • در ﺻﻮرت ﺑﺎز ﺷﺪن، ﮐﺜﯿﻒ ﺷﺪن و آﻟﻮده ﺷﺪن ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن ﺑﻪ ﺧﻮن، ﺧﻮﻧﺎﺑﻪ و ﺗﺮﺷﺤﺎت، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺗﻌﻮﯾﺾ مجدد پانسمان خواهید داشت.
  • ﻗﺒﻞ از اﻧﺠﺎم ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن دﺳﺘﺎن ﺧﻮد را ﺑﺎ آب و ﺻﺎﺑﻮن ﺑﺸﻮﯾﯿﺪ.
  • ﺑﺮای ﺷﺴﺘﺸﻮی زﺧﻢ ﻓﻘﻂ از ﺷﺎﻣﭙﻮ ﺑﭽﻪ ﯾﺎ ﺳﺮم ﺷﺴﺘﺸﻮ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ.
  • اﮔﺮ ﺑﺎ ﺻﻼﺣﺪﯾﺪ ﭘﺰﺷﮏ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﯿﺪ ﺧﻮدﺗﺎن ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن را ﺗﻌﻮﯾﺾ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ زﺧﻢ ﮐﺎﻣﻼً ﺧﺸﮏ ﻧﺸﺪه و دارای ﺗﺮﺷﺢ و رﻃﻮﺑﺖ اﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﻌﻮﯾﺾ ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن ﮔﺎز اﺳﺘﺮﯾﻞ ﺧﺸﮏ روی زﺧﻢ ﺑﮕﺬارﯾﺪ و ﺳﭙﺲ ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن ﮐﻨﯿﺪ.
  • ﺑﺎﻧﺪ را روی ﻣﺤﻞ زﺧﻢ ﮔﺮه ﻧﺰﻧﯿﺪ.
  • ﻗﺒﻞ از ﮐﺸﯿﺪن ﺑﺨﯿﻪﻫﺎ روی زﺧﻢ را ﺑﺎ ﭘﻤﺎد ﭼﺮب نکنید.

زمان کشیدن بخیه

زمان کشیدن بخیه، بسته به نوع، عمق زخم، محل زخم، تمیزی یـا آلودگی زخم، سن و وضعیت سلامتی بیمار متفاوت است و تـوسـط پزشک به بیمار اعلام می گردد. ولی در حالت طبیعی که زخم تمیز و سطحی باشد و فرد سالم و بدون بیماری زمینه ای خاص( دیابـت و…) باشد، طبق موارد زیر توصیه میشود به پزشک جهت معـایـنـه و در صورت صلاحدید ایشان، کشیدن بخیه، مراجعه نمایید.

  • صورت ٣ تا ۵ روز
  • پوست سر ١٠ تا ١۴ روز
  • دست و پا ٧ تا ٢١ روز
  • قفسه سینه، پشت، شکم ٧ تا١۴ روز
  • با این حال زمان دقیق برای کشیدن بخیه نهایتاً توسط پزشک تعیین می گردد.

ممکن است پزشک در روز پیشنهاد شده برای کشیدن بخیه، پس از معاینه، توصیه به نگه داشتن بخیه و مراجعه مجدد جهت کشیدن آن نماید.

به نشانه های عفونت توجه کنید:

این نشانه ها عبارتند از:

  • افزایش درد
  • قرمزی در اطراف زخم که به مرور زمان بدتر می شود
  • ورم
  • چرک یا خونریزی
  • بوی نامطبوع زخم
  • تب

آیا می‌توانم بخیه‌هایم را در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن خیس کنم؟

زخم‌ها و بخیه‌های تازه، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند. سعی کنید بخیه‌های خود را حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از انجام عمل جراحی، خشک نگه دارید. معمولا شرایط زخم‌ها و بخیه‌ها در افراد مختلف، متفاوت است. بنابراین، باید با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما بگویند که چه زمانی می‌توانید بخیه‌های خود را خیس کنید و چه زمانی باید بخیه‌های خود را خشک نگه دارید. این مسئله به نوع زخم و نوع پانسمان شما بستگی دارد.

چه زمانی بعد از عمل جراحی می‌توانم حمام کنم یا دوش بگیرم؟

بعد از گذشت دو روز یا ۴۸ ساعت از زمان انجام عمل جراحی، می‌توان زخم‌ جراحی را بدون افزایش ریسک عفونت، خیس کرد. بعد از گذشت این مدت زمان، می‌توانید بخیه‌های خود را برای مدت کوتاه با مقدار کمی آب (مانند دوش گرفتن خیلی سریع) خیس کنید، اما نباید زخم خود را در آب وان فرو ببرید.

بعد از دوش گرفتن حتماً محل بخیه را خوب خشک کنید.

پانسمان ها

اگر روی بخیه های خود پانسمان دارید، از خیس شدن آن جلو گیری کنید. بعضی از پانسمان‌ها ضد آب هستند،و می‌توانید با آن‌ها دوش سریع و سبک بگیرید؛ اما حتی این پانسمان‌ها را نیز نباید در آب فرو ببرید. در صورتی که از ضدآب بودن پانسمان خود مطئمن نیستید، از خیس شدن آن، جلوگیری کنید.

خشک نگه داشتن بخیه‌ها

اگر پزشک و پرستار به شما توصیه کرده‌اند که بخیه‌های خود را خشک نگه دارید، می‌توانید از راه کارهای زیر استفاده کنید:

  • هنگام دوش گرفتن از پانسمان های ضد آب استفاده کنید، یا می‌توانید از یک دستکش پلاستیکی یا یک کیسه پلاستیکی، که روی زخم را پوشش می‌دهند، استفاده کنید.
  • ایستاده دوش بگیرید و سعی کنید از خیس شدن بخیه‌ها جلوگیری کنید. سپس بدن خود را با یک حوله تمیز خشک کنید.

بخیه‌های خود را، حتی اگر محل زخم و بخیه‌ها خیس نشده باشد، با حوله تمیز خشک کنید تا مطمئن شوید رطوبت اضافه‌ای در محل وجود ندارد.

مراقبت از زخم یک فرآیند بسیار مهم است که در صورت انجام درست آن، می‌تواند به بهبودی سریع زخم و جلوگیری از بروز عفونت زخم کمک کند. بنابراین، بعد از انجام عمل جراحی و دریافت بخیه، باید با پزشک معالج یا ارائه دهندگان خدمات درمانی خود در ارتباط باشید و سؤالات مهم خود را از آن‌ها بپرسید. آن‌ها می‌توانند در مورد مسائل مختلف، مانند جلوگیری از خیس شدن زخم به شما کمک کنند.

استفاده از بعد از هر بار شست و شوی بخیه می باشد

 

دکمه بازگشت به بالا