عمومی

پایانه مرز رازی مرز ترانزیتی شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، جواد کرمی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه ایجاد مرز ترانزیتی رازی در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جزو تفاهم نامه ایران و ترکیه بود، افزود: در نشست اخیر تفاهم نامه ۳۰ بندی بین ایران و ترکیه به امضا رسید که توجه ویژه دو طرف به توسعه همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی را شامل بود.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها، بازگشایی مرزهای جدید و همچنین ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی‌کوی – رازی خوی، از جمله مهمترین این تفاهم‌ها بود که اجرای آن‌ها منجر به تحولی خوب و ارتقای تجارت بین‌الملل منطقه‌ای بین دو طرف خواهد شد.

کرمی با اشاره به بند ۱۱ مصوبه شورای مبادلات مرزی استان در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: بر اساس تفاهم‌نامه نامه بین دو کشور و نیز مصوبه این شورا، از پایانه مرز رازی روزانه ۳۰ خودروی ترانزیتی به صورت ترانزیت تردد خواهند کرد که در هفته جاری ۱۷ کامیون تردد کرده است.

معاون استاندار آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر محصولات کشاورزی از این مرز ترانزیت می‌شود و خودروهای ترانزیتی از سراسر ایران می‌توانند از طریق مرز رازی به کشور ترکیه و اروپا محصولات خود را صادر کنند.

وی ادامه داد: در محور خوی_قطور_مرز رازی دو نقطه حادثه خیز و حساس برای ترانزیت وجود دارد که با دستور استاندار آذربایجان غربی و با بسیج تمامی دستگاه‌ها بزودی این نقاط ایمن سازی شده و تلاش می‌شود تا بیش از پیش این محور را برای ترانزیت و مسافران آماده سازی شود.

کرمی گفت: مرز رازی این شهرستان اکنون هم بصورت ترانزیتی و هم مسافری بعنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل تهاتر نفت و ۴۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای تکمیل این پروژه تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به خریداری زمینهای اطراف پایانه مرزی رازی اظهار کرد: ۷۶۰ میلیاردریال به حساب دادگستری برای تعیین تکلیف اراضی رزاعی واقع در حاشیه و اطراف این مرز پرداخت شد تا مشکلی در توسعه مرز رازی و راه اندازی ترددهای تجاری وجود نداشته باشد.

مرز رازی خوی با دارا بودن سالن مسافری و تجاری در سه طبقه و بیش از هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا، در مدت زمان سه سال، با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته افتتاح شد

@westaz_gov

دکمه بازگشت به بالا