اجتماعیبرترین های کسب و کار

قوانین اسلام درباره کودک آزاری جنسی

سوء استفاده جنسی از کودک چیست؟ سوءاستفاده جنسی از کودک شامل هرگونه فعالیت جنسی با کودک است که به زور و بدون رضایت او صورت گیرد. در واقع کاری است که بدون در نظر گرفتن سن، با اجبار یا تهدید به زور انجام می‌شود. یکی از انواع کودک آزاری، آزار جنسی کودکان است.

آزار جنسی کودکان

آزار جنسی در کودکان یا سوء استفاده جنسی کودک اغلب با بی‌توجهی صورت می‌گیرد و در محیط‌های خانوادگی که در آنها ممکن است حمایت کم خانواده و یا استرس زیاد وجود داشته باشد، بیشتر دیده می‌شود. فقر زیاد، تحصیلات پایین والدین، والدین مجرد، سوء مصرف مواد والدین، خشونت خانگی یا سطح پایین مراقب از جمله عواملی اند که در وقوع سوء استفاده جنسی از کودک مؤثرند. کودکانی که دچار کمبود عاطفه اند، دارای اختلال یادگیری یا جسمی و مشکلات سلامت روان هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

کودکان ممکن است درک نکنند که آنچه اتفاق می‌افتد سوءاستفاده جنسی از آن‌ها است و امکان دارد که از گفتن این موضوع به کسی بترسند. سوء استفاده جنسی می‌تواند به صورت حضوری یا آنلاین اتفاق بیفتد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که هرگز تقصیر کودک نیست که مورد آزار جنسی قرار گرفته است و مهم است که اطمینان حاصل کنید که کودکتان نیز این موضوع را می‌داند. بنایراین باید از تنها گذاشتن و بی‌توجهی به فرزند خود اجتناب کنید. در این زمان همراهی  می‌تواند در این موضوع به شما کمک کند.

عاملان سوء استفاده جنسی از کودکان

اکثر مجرمین کسانی هستند که  کودک یا خانواده با آنان آشنایی دارند. 93 درصد قربانیان زیر 18 سال فرد متجاوز را می‌شناسند. یک مجرم برای آسیب رساندن به کودک لازم نیست حتما بزرگسال باشد. افراد سوء استفاده گر می توانند خواهر و برادری بزرگتر، همبازی، عضو خانواده، معلم، مربی یا والد یک کودک دیگر باشند. سوء استفاده جنسی کودک نتیجه رفتارهایی است که از آسیب پذیری کودک  سوء استفاده می کنند و به هیچ وجه با گرایش جنسی فرد سوء استفاده کننده ارتباط ندارد.

برخی از متجاوزان کودکانی را هدف قرار می دهند که از طرف والدین یا مراقبان خود منزوی شده یا مورد بی توجهی قرار می گیرند. اگر یک خانواده اوقات سختی را پشت می گذارد، ممکن است نتوانند به فرزندشان توجه کند و یا نظارت کافی داشته و این موضوع  آنها را در شرایط ناامنی قرارمی‌دهد. در این شرایط  وجود یک پرستار کودک در منزل می ‌توان کمک شایان ذکری به شما کند. با این کار فرزند شما تنها نخواهد ماند و توجه و مراقبت کافی و مؤثری از او می‌شود.

افراد متجاوز با استفاده از تعدادی تاکتیک‌های مختلف می توانند قربانیان را تهدید کنند تا در مورد سوء استفاده جنسی سکوت کنند. غالباً یک فرد متجاوز از موقعیت خود در برابر قربانی برای اجبار یا ارعاب کودک استفاده می‌کند. آنها ممکن است به کودک بگویند که این فعالیت طبیعی است یا اینکه از آن لذت ببرد. اگر کودک از مشارکت خودداری کند یا قصد دارد به بزرگسالی دیگر بگوید، ممکن است فرد متخلف او را تهدید کند.

سوءاستفاده جنسی کودک نه تنها یک تخلف جسمی است بلکه  نقض اعتماد و یا اقتدار او است. کودکان معلول 3 برابر بیشتر قربانی سوء استفاده جنسی می شوند، به خصوص اگر مشکلات زبانی گفتاری داشته باشند. کودکان همچنین می توانند هنگام استفاده از اینترنت در معرض خطر باشند. رسانه ها و شبکه های اجتماعی و تالارهای گفتگوی اینترنتی می توانند همگی برای سوء استفاده جنسی از کودک استفاده شوند. سوء استفاده جنسی از کودک طیف وسیعی از فعالیت های جنسی غیر قانونی را در بر می گیرد، از جمله:

  • داشتن تصاویری مستهجن از کودک
  • مجبور کردن کودک به خودارضایی
  • درگیر شدن در هر نوع فعالیت جنسی در مقابل کودک، از جمله تماشای فیلمهای مستهجن
  • توزیع تصاویر جنسی از کودکان
  • تشویق کودک به انجام اعمال جنسی
  • عدم اتخاذ تدابیری برای محافظت از کودک در برابر فعالیت های جنسی یا تصاویر آنها

علائم هشدار دهنده کودک آزاری چیست؟

کودکان غالباً در مورد سوءاستفاده جنسی صحبت نمی کنند، زیرا فکر می کنند این اتفاق تقصیر آنها است. یا توسط سوء استفاده کننده متقاعد شده‌اند که این یک موضوع طبیعی و یا یک راز ویژه است. کودکی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرد ممکن است به دلیل تهدید شدن، مراقب سوء استفاده کننده خود باشد و نگران این باشد که آنها را دچار مشکل کند. کودک آزاری جنسی همیشه قابل مشاهده نیست. فرد متجاوز می تواند کسی باشد که شما مدت طولانی به اواعتماد دارید و این موضوع می تواند شناسایی او را حتی سخت تر کند.علائم هشدار دهنده زیر را حتما در نظر بگیرید:

علائم جسمی هشدار دهنده کودک آزاری

  1. خونریزی، کبودی یا تورم در ناحیه تناسلی
  2. لباس زیر خونین، پاره شده یا لکه دار
  3. مشکل در راه رفتن یا نشستن
  4. عفونت های مکرر ادرار
  5. درد، خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی

علائم رفتاری هشدار دهنده کودک آزاری

  1. تغییر در بهداشت، مانند خودداری از زیاد حمام رفتن و یا استحمام زیاد برای کودک فوبیا ایجاد کند
  2. سعی می كند از تنها وقت گذراندن با فردی جلوگیری كند
  3. علائم افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه
  4. افکار خودکشی را بیان کند خصوصاً در کودکان با سن بیشتر
  5. داشتن مشکلاتی در مدرسه، مانند غیبت یا افت نمرات
  6. دانش یا رفتارهای نامناسب جنسی
  7. کابوس یا خیس کردن رختخواب
  8. نقش سرپرستی را بر عهده میگیرد و بیش از حد محافظت کننده شده و نگران خواهران و برادران است
  9. رفتارهایی مانند مکیدن انگشتان دست از خود نشان می‌دهند
  10. از خانه یا مدرسه فرار می کند
  11. خود آزاری می‌کند
  12. به نظر می رسد که از تماس فیزیکی امتناع می‌کند

استثمار جنسی کودکان چیست؟

استثمار جنسی کودک (CSE) نوعی سوء استفاده جنسی است. وقتی کودک یا فرد جوان مورد سوءاستفاده قرار می گیرد، در ازای انجام فعالیتهای جنسی چیزهایی مانند هدیه، مواد مخدر، پول و محبت به آنها داده می شود. کودکان و نوجوانان غالباً به این باور می رسند که در یک رابطه دوست داشتنی قرار دارند. آنها ممکن است به سوء استفاده کننده خود اعتماد کنند و نفهمند که دارند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

بعضی اوقات سوء استفاده کنندگان از خشونت و ارعاب برای ترساندن یا اجبار کودک یا جوان استفاده می کنند و باعث می شوند که قربانیان (کودکان) احساس کنند که چاره ای جز همکاری ندارند. سن عامل مهمی در سوء استفاده جنسی است. در حالی که خطر برای کودکان در هر سنی وجود دارد، کودکان در سنین 7 تا 13 سال  بیشتر در معرض سوء استفاده قرار دارند. سن متوسط کودکانی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند 9 سال گزارش شده است. با این حال، بیش از 20٪ از کودکان قبل از 8 سالگی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

در مورد آزار جنسی چه کاری می توانم انجام دهم؟

این موضوع بسیار اهمیت دارد که در اسرع وقت به دنبال کمک و راه حل باشید. در میان گذاشتن این مسئله با یک فرد حمایت گر و متخصص و استفاده از راهنمایی های به موقع او، می تواند به شما در برابر تأثیر منفی سوء استفاده جنسی از کودکتان کمک کند. در اینجا در بهبودی اثرات منفی و عوارض این موضوع به وجود می‌آید. متأسفانه، بسیاری از مردم احساس می کنند که صحبت کردن در مورد سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی امری تابو است حتی وقتی می دانیم این اتفاق رخ داده است و یک جرم به حساب می آید. برخی از قربانیان وقتی از تجربیات خود صحبت می کنند امکان دارد از حمایت هایی مانند خانواده، دوستان و اعضای جامعه محروم شوند.

چگونگی اثر سوء استفاده جنسی از كودكان در بزرگسالی

سوءاستفاده جنسی از كودكان می تواند در بزرگسالی اثرات گسترده ای داشته باشد. برخی از بازماندگان بالغ مشکلات بهداشت روان کمی ‌دارند، در حالی که برخی دیگر بسیاری از مشکلات سلامت روان را تجربه می کنند. سوءاستفاده جنسی نوعی آسیب است و وضعیتی تکان دهنده، شدید و پریشان کننده به وجود می آورد. اثرات و عوارض آسیب سوءاستفاده جنسی به موارد زیر بستگی دارد:

  • میزان و نوع آسیبی در اثر سوء ‌استفاده جنسی به وجود می آید
  • شدت آسیب
  •  میزان نزدیکی شما با فرد سوء استفاده کننده
  • چه مدت سوء استفاده طول کشیده است

همچنین می توانید برای مشکلات مرتبط با سوءاستفاده جنسی کودکان از روان شناس کودک کمک بگیرید. درمان برای بازماندگان بزرگسال و برای پیشگیری عوارض آن در کودکان، به صورت زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • افکار و احساسات نگران کنند مانند سرزنش، گناه یا اعتماد به نفس پایین از فرد دور شود
  • غلبه بر راهبردهای مقابله با کمک و بهبودی مانند خودآزاری یا امتناع از غذا خوردن
  • ایجاد مهارت های سالم، مانند ایجاد اعتماد وایجاد مرزهای سالم در روابط

درمان باید به مشکلات روحی و روانی ناشی از این اتفاق بپردازد و در هر فردی به روش متفاوتی انجام می‌گیرد. زیرا عوارض و اثرات منفی سوء استفاده جنسی در افراد مختلف متفاوت است.

چگونه کودکان تجربه‌ تجاوز جنسی خود را بیان می‌کنند؟

مهم نیست که  کودکان در چه مرحله‌ای از رشد باشند زیرا والدین مهمترین تأثیر را بر کودکان می گذارند. اطمینان از اینكه والدین از اطلاعات دقیقی در رابطه با مسئله تجاوز جنسی برخوردار باشند، از فرزندان خود حمایت كنند و واكنش عاطفی خود را به صورت سازنده اداره كنند، مهمترین عامل كمك به كودكان است.

در این شرایط که کودک بسیار آسیب پذیر شده و در دورانی است که عوارض ناشی از سوء استفاده جنسی در حال بروز می‌باشد، پرستار کودک بیمار به خوبی می‌تواند شما را راهنمایی کند. به دلیل اینکه در این زمان والدین کودک واکنش‌های احساسی از خود بروز می‌دهند، وجود پرستار کودک می‌تواند به او کمک کند تا بدون هیچ ترسی در رابطه با این مسئله  صحبت کند. در این زمان پرستار روش هایی را به کار می‌برد که  در روند بهبودی کودک نقش مؤثری دارد. نحوه تأثیرپذیری و عوارض ناشی از سوء استفاده جنسی در سنین مختلف، متفاوت است که به شرح زیر می‌باشد:

  • كودكان بزرگتر به طور كلی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند زیرا آنها آگاهی شناختی بیشتری از آنچه كه مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد و چگونگی تأثیر آن بر سایر جنبه های زندگی خود دارند.
  • کودکان کوچکتر در درجه اول بر امنیت فوری خود متمرکز هستند.
  • اضطراب و استرس پس از سانحه در كودكان كوچك، اغلب با  اختلالاتی در رشد، پرخاشگري و پریشانی در جدايی از مراقب بیان می‌شود.
  • کودکان بزرگتر احتمال بیشتری دارد که از حالت عقب نشینی خارج شوند، از موقعیت‌هایی که ناراحت کننده هستند جلوگیری کنند یا از نظر عاطفی دچار مشکلاتی شوند.
  • نوجوانانی که اضطراب شدید را تجربه می‌کنند ممکن است دچار حملات ترسناک، سوء استفاده از مواد یا درگیر رفتارهای خودآزارنده شوند.

در صورتی که کودک اعتراف کرد که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته چه واکنشی نشان دهم؟ اگر کودکی در مورد سوء استفاده جنسی با شما صحبت می کند، این مهم است:

  1. با دقت به آنچه که می گویند گوش دهید
  2. به آنها بگویید که با گفتن به شما کار درستی انجام داده اند
  3. به  او بگویید تقصیر آنها نیست
  4. اثرات روانی این آسیب را در نطر داشته باشید
  5. با متهم برخورد نکنید
  6. توضیح دهید که چه برنامه‌ای برای بهبود اودر نظر دارید.

برگرفته شده از:

https://kameelahmady.com/ku/child-marriage/

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا