حوادث

حاجی دلیگانی: پایش مداوم سلامت سربازان کاری سخت اما لازم است

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت در دسترس‌تر بودن خدمات روانشناسی در نیروهای مسلح گفت: این نیاز در همه جای جامعه لازم است به ویژه در جاهایی که انسان‌ها اختیار و امکانی در دارند که در اختیار دیگران نیست.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با دانا نیوز در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت پایش روانی سربازان حین انجام خدمت وظیفه عمومی با بیان اینکه «سرباز از دل جامعه بلند می‌شود و مسائلی که در کف جامعه داریم در جامعه‌ای سربازان نیز وجود دارد»، اظهار کرد: رهبری چندسال پیش درباره موضوعات مرتبط با بصیرت مباحثی داشتند مبنی بر اینکه گاهی وقت‌ها یک سنگ ریزه، جلوی آب روان را می‌گیرد؛ بر همین اساس نیز گاهی اوقات مسائلی در ذهن سربازان ایجاد می‌شود که کسی نیست آنها را حل کند.

وی افزود: ممکن است مشکلی در ذهن یک سرباز جوان به صورت حل نشده وجود باشد یا اینکه خدای ناکرده فرمانده او به نوعی با او رفتار کرده باشد که او احساس تبعیض کند.

این نماینده مجلس گفت: پیش از آغاز دوران خدمت عمومی در جریان معاینات پزشکی سربازان، چنانچه سربازی اشکال جسمی یا روحی داشته باشند، کمیسیون‌های پزشکی تشخیص می‌دهند؛ گرچه پایش مداوم سلامت سربازان حین خدمت کار سختی است اما لازم است که این اقدام صورت بگیرد.

حاجی دلیگانی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت در دسترس‌تر بودن خدمات روانشناسی در نیروهای مسلح تاکید کرد: این نیاز در همه جای جامعه لازم است به ویژه در جاهایی که انسان‌ها اختیار و امکانی در دارند که در اختیار دیگران نیست.

به گزارش دانا نیوز، پژوهشگران ایرانی در پژوهشی که در پائیز سال ۱۳۹۹ منتشر شده، به بررسی وضعیت سلامت روان و عوامل تأثیرگذار بر آن در سربازان ایرانی پرداختند. در این پژوهش تاکید شده است که «واحدهای مشاوره در یگان‌های نظامی می‌توانند از دیگر آسیب‌های اجتماعی احتمالی پیشگیری کنند و سلامت روانی افراد را ارتقا دهند. در این زمینه سنجش ویژگی‌های شخصیتی سربازان در بدو ورود به مراکز نظامی و برگزاری کارگاه‌های مقابله‌ای می‌تواند حتی‌الامکان از بروز آسیب‌های احتمالی پیشگیری کند.»

انتهای پیام

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا