برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

تاثیر شنا بر بدن کودکان چیست؟

فواید شنا در رشد کودکان چیست؟

فراگیری شنا برای کودکان خردسال نه تنها آنها را به شناگران زبده تبدیل می کند بلکه سلامتی جسمی و روحی آنها را نیز تامین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به اینتکس سایت مراجعه فرمایید.

از فواید عمده شنا عبارتند از :

1 : نجات یافتن از غرق شدن حتمی می باشد که آمار غرق شده ها نشان می دهد بین سنین پنج تا بیست و چهار سال بیشتر اتفاق می افتد .
2 : تقویت سلامتی ریه ها و قلب تضمین می شود.
3 : قدرت انعطاف پذیری و استقامت حفظ تعادل را به طورشگفت انگیزافزایش می دهد .
4 : تناسب اندام شناگرازجذابیت خاصی برخوردارمی باشد  زیرا آب از چاق شدن کودکان جلوگیری به عمل آورده و همچنین آنها را از ابتلا به دیابت مصون می دارد.
5: آب از میزان فشار وارد شدن بر مفاصل کم می کند در حالی که این خاصیت در دیگر رشته های ورزشی وجود ندارد.
6 : شنا از بروز افسردگی جلوگیری می کند.
7 : به وجود آمدن اعتماد به نفس در کودکان و تاثیر آن در کودکان منجر به نگرش صحیح آنها به مسائل پیرامون خود خواهد بود.
8 : از لحاظ اجتماعی کودکان مستقل عمل کردن را یاد می گیرند وهمچنین در کنار بقه به انجام صحیح عمال شخصی می پدازند.
9 : کودکان از بودن در آب لذت می برند و به نوعی سرگری جذاب برای انها به شمار می رود.
به دلیل کسب مهارت تعامل اجتماعی و ایمنی والدین فرزندان خود را در کلاس های شنا ثبت نام می کنند.
10: شنا از لحاظ تعامل اجتماعی و ایمنی و سلامت برای کودکان بسیار اهمیت دارد.

چون بدن کودکان هر لحظه در حال رشد می باشد بنابراین تمیرینات ورزشی برای سیستم قلب و رگهای کودکان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد پس باید کودکان فعالیت زیادی داشته تا بتوانند چربی اضافی را بسوزانند و در پی آن کودکان به طور منظم شبها خواب راحتی خواهند داشت در نتیجه رشد استخوانها بهتر بوده و استرس نیز از کودکان دور خواهد شد. جالب است بدانید قبل از اینکه کودکان بتوانند راه بروند می توانند خوب شنا کنند که اهمیت آن بیشتر برای  افزایش حجم ریه ها و تقویت ماهیچه می باشد.

بچه های شیش تا ده ماه می توانند پنج دقیقه نفس خود را زیر آب نگه دارند و شنا کنند. شنا باعث هماهنگی جسمی کودکان شده به طوری که آنها می توانند روی یک پای خود بایستند و تعدل بدنی خود را خوب حفظ کنند. کودکانی که مبتلا به آسم هستند می توانند به ورزش شنا بپردازند برای آنها هیچ مشکلی به وجود نمی آید. بچه های که به طور گروهی به شنا می پردازند مهارت کمک به هم نوع را یاد می گیرند که این کار به افزایش اعتماد به نفس کودکان منجر می شود و همچنین ذهن کودکان باز تر شده و از هیجان بیشتری برخودار می باشند.

کودکان را از شش ماهگی ویا یک سالگی با آب آشنا سازید در این سنین نباید از آغوش مار یا پدر جداشوند بلکه به همراه آنها و دروش گرم والدین به شنا بپردازند. در دو سالگی که کودک می تواند راه برود باز هم باید والدین کدوکان داخل آب را تحت نظارت خود داشته باشند. آب استخر بادی کودک که آرام است و موجی در آن وجود ندارد برای کودکان مناسب است و از نظر بهداشتی کلرآب باید به اندازه استاندارد باشد. نکاتی که والدین در قبال شنای کودکان باید رعایت کنند  عبارتند از :

*    کودکان را هرگز در آب های حتی کم عمق هم تنها نگذارید برای اینکه در مدت زمان سی ثانیه کودک غرق شده و جانشان را از دست می دهند .
*   کودکان خرد سال یا شیر خوار  نمی توانند ادرار یا مدفوع خود را کنترل کنند باید والدین به آنها پوشاک ببندند تا در حین شنا آب راآلوده نکنند و سلامت بقیه کودکان به خطر نیفتد.
*  نباید کودکانی که از آب می ترسند را مجبور کرد تا در آب بپرد چون دچار استرس می شوند بنا براین باید به آنها زمان داد تا کم کم از آن ترسند بتوانند با آب دوس شوند .
*  بیشتر از پانزده دقیقه کودکان در مقابل نور خورشید هنگام شنا کردن نایستند زیرا پوست لطیف آنها دچار آفتاب سوختگی می شود.
*  استخر های عمومی باید از نظر قارچ و میکرب و دیگر عفونتها ضد عفونی شوند تا کودکان دچار مشکل نشوند .
*  در صورت التهاب و متورم شدن چشم کودکان در آب و هنگام شنا باید به چشم پزشک مراجعه کنید تا میکروب ها وارد شده از چشم کودکتان  در اثر دارهای مخصوص چشم ضد عفونی شده و برطرف شود

آشنایی با فواید شنا برای کودکان

شنا و بازی در آب ورزش بسیار مفیدی برای کودکان بوده چرا که علیرغم افزایش آمادگی قلبی-عروقی آن ، کمک می کند کودکان کوچکتر تعادل خود را حفظ کنند. راه رفتن در آب سبب تقویت عضلات پاها شده و به بچه ها حس اعتماد به نفس و استقلال می دهد. به طوری که می توانند بر توانایی هایشان اکتفا نمایند.

اگر از والدینی هستید که طرفدار شنا می باشید، احتمالا تمایل دارید که با کودک خود به استخر رفته و لذت شنا و بازی در آب را با یکدیگر تجربه کنید. شنا هم ذهن کودک را باز می کند و هم جنبه شادی و سرگرمی دارد. از همه مهمتر این که سبب افزایش اشتهای کودکان می شود. از این رو شنا دارای فواید جسمی و روانی متعددی برای کوکان می باشد.

 ولی با توجه به فواید شنا برای کودکان، ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا این کار برای بچه ها امن می باشد؟ با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی درباره سن شنا کردن کودکان، نحوه شنا، احتیاط های پیش از رفتن به استخر و … به دست آورید. همچنین برای احتیاط بیشتر بسته به شرایط متفاوت هر کودکی بهتر است از یک متخصص اطفال نیز مشورت بگیرید.

از چه سنی کودکان را می توان به استخر برد و شنا آموزش داد؟

در این بخش اشاره می شود که از چه سنی کودکان را می توان به استخر برد و شنا آموزش داد. همانگونه که اطلاع دارید، جنین به مدت ۹ ماه در محیط مایع رشد می کند. از این رو اگر نوزاد تازه متولد شده ای را درون آب قرار دهند، می تواند دست و پا زده و خودش را شناور نگاه دارد. ولی این توانایی به چند ساعت اول تولد مربوط بوده و به تدریج با بزرگتر شدن نوازد، از بین می رود.

از ۶ ماهگی یا یک سالگی به بعد نیز می توان کودکان را با آب آشنا نمود. به این صورت که کودک در آغوش والدین وارد آب شود و از آن لذت ببرد. دقت کنید که به هیچ وجه کوک را از خود جدا نکنید بلکه باید در آغوش پدر یا مادر با آب تماس داشته باشد. بهترین سن برای آموزش شنا به کودکان چهار سالگی می باشد، زیرا امکان آموزش مهارت های شنا به کودکان کمتر از این سن وجود ندارد. برای آموختن شنا؛ کودک باید بتواند خود را روی آب نگاه داشته تا تکنیک ها و مهارت های خاص شنا را بیاموزد.

انواع بازی کودکان در آب

پس از دو سالگی که کودک قادر به راه رفتن در آب شد، می تواند در آب کم عمق راه رفته و بازی کند. اما باز هم نباید کودک را تنها گذاشت و حضور والدین یا دیگر بزرگترها در تمام مدتی که کودک داخل آب قرار دارد، الزامی می باشد. در این سن می توان تپ بازی را شروع نمود. به این شکل که توپ را در آب انداخته تا کودک رفته و آن را بگیرد.

همچنین می توانید اجازه دهید کودک اسباب بازی های مختلف پلاستیکی اش را درون آب برده و با آن ها بازی کند. ولی نباید در سن کمتر از ۴ سال به بچه ها شنا آموزش داد. چرا که احتمال بلع آب و ورود آن به ریه و دستگاه گوارش وجود داشته ؛ همچنین هنوز بین عضلات و سیستم عصبی هماهنگی برقرار نشده و فرزند نمی تواند تکنیک های شنا را یاد بگیرد. در نتیجه به عضلات او فشار زیادی وارد می شود.

نه فقط شنا بلکه هیچ کدام از ورزش های دوران کودکی نباید به وی فشار وارد نموده و در فرزند استرس ایجاد کند. اصرار والدین برای یادگیری این ورزش ها در سن کم، موجب زده شدن کودک از ورزش شده و اشتیاق آن را در بزرگسالی هم از بین می برد. کمیته ملی ایمنی امریکا، داشتن حداقل ۶ ماه سن را برای استخر رفتن مناسب دانسته با این وجود، اطلاعات ناکافی در این مورد سبب می شود برخی والدین فرزند خود را کمتر از این سن به استخر ببرند.

در ۶ ماهگی کودک از نظر مهارت ماهیچه ای قوی تر شده و می تواند گردن خود را بدون کمک صاف نگاه دارد. از این رو با توجه به رشد کودک، ۶ ماهگی می تواند زمان مناسبی برای شنای کودکان باشد.

منبع: استخر برند اینتکس

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا