استان ها

سرانه آموزشی شهرستان البرز مطلوب نیست

به گزارش خبرگزاری دانا نیوز از قزوین؛ ابراهیم سعادتفر، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت دهه فجر در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد؛ اظهار کرد: رویکرد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای ساخت فضاهای آموزشی، توجه به مناطق پرجمعیت شهری و کم‌برخوردار روستایی است که از مجموع پروژه‌های قابل بهره‌برداری در دهه فجر، تعداد ۶ پروژه در شهرها و ۱۴ پروژه در روستاهای استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه از طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر ۱۶ پروژه با مشارکت خیران مدرسه‌ساز عملیاتی شده است؛ تصریح کرد: متوسط میزان مشارکت خیران در تامین اعتبارات برای اجرای این پروژه ۴۰ درصد بوده و حدود ۷۰درصد از پروژه‌های این دستگاه با مشارکت خیران عملیاتی شده‌ است.

این مسئول در تشریح مهم‌ترین پروژه‌های آماده افتتاح در دهه فجر عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل کانون آبیک، مدرسه شش کلاسه بیاضیان در حصارخروان، سالن ورزشی محمدیه، مدرسه دو کلاسه ساغران سفلی در حوزه شهرستان آوج، مدرسه شش کلاسه قاسم‌آباد و مدرسه سه‌کلاسه جعفرآباد خرمدشت از توابع تاکستان، مدرسه سه‌کلاسه خالدینک از توابع بوئین‌زهرا و مدرسه خیرساز شش‌کلاسه زاکان در حوزه شهرستان قزوین می‌باشند.

سعادتفر با اشاره به مهم‌ترین رسالت این دستگاه تشریح کرد: اجرای طرح‌های تخریب و بازسازی مدارس غیرمستحکم و فرسوده، تکمیل مدارس نیمه تمام خیرساز، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، احداث سالن‌های ورزشی، فضاهای فرهنگی و کانونها، خرید تجهیزات هنرستانی و خرید تجهیزات مدارس نوساز و تعمیر مدارس از جمله اقدامات این دستگاه در سال‌های گذشته بوده است.

سعادتفر درباره سرانه آموزشی استان مطرح کرد: متوسط سرانه آموزشی در کشور ۵ و ۲ دهم درصد به ازای هر دانش‌آموز است درحالی که سرانه استاندارد ۸ و ۴ دهم متر مربع است و در حال حاضر سرانه آموزشی استان با ۴ و ۶ دهم درصد کمتر از سرانه متوسط کشوری است که باید برای رسیدن به استانداردهای لازم تدابیری شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرستان البرز به دلیل تراکم جمعیت و افزایش ساخت‌وساز در شهرهای حومه این شهرستان همچون شهر مهرگان با ۲ و ۷ دهم متر مربع دارای کمترین سرانه آموزشی است که مطلوب نیست؛ از همین رو تامین نیازهای این شهرستان در اولویت اجرای پروژه‌های اداره نوسازی است.

این مسئول توضیح داد: تاکنون در شهر مهرگان ۱۹ واحد آموزشی با مشارکت راه و شهرسازی استان و سازمان نظام مهندسی استان احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است؛ اما با توجه به افزایش جمعیت ساکن در این منطقه نیاز شهر مهرگان به فضاهای آموزشی بیش از این میزان است به گونه‌ای که در حال حاضر حداقل ۳۳ مدرسه و فضای آموزشی در شهر مهرگان نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اعلام کرد: سرانه ورزشی دانش‌آموزان شهر مهرگان، همچنین سرانه برخورداری شهروندان از کانون، پژوهش‌سرا و دارالقرآن در شهر مهرگان «صفر» می‌باشد که این رفع نیازها باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

سعادتفر یادآور شد: اعتبارات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای رفع نیازهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی شهر جدید مهرگان کافی نیست و رفع این کمبودها نیازمند آن است که اداره کل راه و شهرسازی از محل صندوق توسعه مسکن با ما مشارکت داشته باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یادآورشد: امسال اعتبارات نوسازی استان ۵۰۰میلیارد تومان بود که ۱۴۰میلیارد تومان نیز توسط خیرین تامین شده است.

سعادتفر در پایان درخصوص آخرین وضعیت استحکام مدارس استان گفت: در حال حاضر حدود ۵۷درصد مدارس استان دارای استحکام لازم هستند؛ اما ۱۷مدرسه در استان نیازمند مقاوم‌سازی‌ هستند و ۲۶درصد مدارس به بازسازی کامل نیاز دارند.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا