اقتصادی

کسب مهارت به جای جست‌وجو در آگهی‌های استخدام

توصیه کارشناسان این است که جوانان به جای جست‌وجو در آگهی‌های استخدام به مهارت‌آموزی و کارآفرینی تجهیز شوند زیرا کسب مهارت، آینده شغلی آنها را تضمین می‌کند.

به گزارش دانا نیوز، طی سال‌های اخیر معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان به یکی از چالش‌های اساسی در کشور تبدیل شده و بر توازن و تعادل بازار کار اثرگذار بوده است. داشتن شغل در امنیت روانی، اجتماعی و معیشتی افراد موثر است و تشکیل خانواده و تامین مسکن و استقلال مالی به داشتن شغل گره خورده است؛ از این رو ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاهش نرخ بیکاری، فقر و نابرابری به شمار می‌رود. اما لازمه راهیابی به بازار کار و کسب فرصت‌های شغلی داشتن صرف شغل نیست و باید چاشنی مهارت را ضمیمه کسب و کار کرد.

در دولت سیزدهم توانمندسازی و ارتقای مهارت در دستور کار قرار گرفته و کاهش زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، افزایش تعداد مراکز جوار و بین کارگاهی،شناسایی ۴۷۰ فرصت شغلی مهارت محور کم سرمایه‌بر و استفاده از توان بخش خصوصی از جمله اقدامات موثر در راستای افزایش مهارت‌ آموزی کارگران، کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که نیروی کارآمد باید متناسب با توان و ظرفیت‌های اشتغال کشور تامین شود و دستیابی به رشد و توسعه و رهایی از چالش بیکاری را در تقویت آموزش‌های مهارتی موثر می‌داند.

وی بر لزوم به‌روزرسانی و توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید دارد و می‌گوید: پیوند آموزش و صنعت باید در رویکرد جدید سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور دنبال شود.

مرتضوی از آموزش مهارتی دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دولت سیزدهم خبر داده و می‌گوید: یکی از مأموریت‌های اساسی ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به مهارت‌افزایی و توانمندسازی جوانان است و باید تلاش کنیم تا با مهارت‌افزایی مسیر اشتغال آبرومندانه را فراهم کنیم.

کارشناسان می‌گویند آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای اصل مهمی در اشتغال به ویژه راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک است و ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی می‌تواند به حل ریشه‌ای معضل بیکاری در کشور منجر شود.

خوشبختانه در دولت سیزدهم توانمندسازی و ارتقای مهارت در دستور کار قرار گرفته و اقدامات موثری از سوی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای در راستای افزایش مهارت‌آموزی و ارتقای سطح مهارت کارگران، کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به کاهش زمان صدور پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، افزایش تعداد مراکز جوار و بین کارگاهی،شناسایی۴۷۰ فرصت شغلی مهارت محور کم سرمایه‌بر و استفاده از توان بخش خصوصی اشاره کرد.

در جلسات شورای عالی اشتغال نیز بر اهمیت و ارتباط مستقیم مقوله اشتغال و مهارت‌آموزی تاکید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده به منظور ارتقاء توانمندی‌های مهارتی منطبق با ویژگی‌های فردی با همکاری سایر دستگاه‌ها، طرح مهارت‌آموزی ویژه سنین ۱۳ تا ۱۸ سال را در تابستان برای دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل اجرا کند.

کسب مهارت به جای جست‌وجو در آگهی‌های استخدام

توجه ویژه به حرفه‌آموزی از طریق تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر مواردی است که به عنوان یکی از راه‌های موثر و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در جلسات شورای عالی اشتغال مورد تاکید قرار گرفته است.

به اذعان کارشناسان سیستم آموزشی کشور از مدارس تا دانشگاه‌ها با خلأ مهارت‌آموزی مواجه است و مهارت، حلقه مفقوده اشتغال دانش‌آموختگان به شمار می‌رود. توانمندسازی افراد بیکار فاقد مهارت از طریق آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی یکی از راهکارهای اساسی در کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

حمید حاج اسماعیلی – کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با دانا نیوز معتقد است: وقتی کارگری مهارت کافی ندارد درواقع کارایی و بهره‌وری‌ خودش پایین است. یکی از علل پایین بودن بهره‌وری در کشور این است که نیروهای کار توانایی، مهارت و دانش کافی نسبت به کاری که انجام می‌دهند را ندارند و این مسأله روی بهره‌وری بنگاه‌ها تاثیر می گذارد.

وی به جوانان پیشنهاد کرد: به جای جست‌وجو در آگهی‌های استخدام به سلاح مهارت‌آموزی و کارآفرینی تجهیز شوند زیرا کسب مهارت، آینده شغلی آنها را تضمین می‌کند.

این کارشناس بازار کار ضمن اشاره به گسترش مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور می‌گوید: این موضوع به عنوان یک تکلیف عمومی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف شده تا از این طریق به سمت مهارت‌افزایی‌ در کشور حرکت کنیم و با توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد، افراد ماهر و توانمندی برای بازار کار کشور تربیت شوند.

به گزارش دانا نیوز، آموزش‌های مهارتی تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری است و افراد باید از دوران ابتدایی و مدارس با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند. لزوم سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر موجب تقویت بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا